Hjem » Hjem & fritid »  Blogger uten ord

Blogger uten ord

Hvordan kan det ha seg at en blogger som praktisk talt nesten ikke skriver et ord har oppnådd over seksti tusen unike lesere på nettet på få måneder? IN magasinet har møtt Roger Norheim, mannen bak VisuelleMagazine.com

Visuelle Magazine begynte som en nettbasert «idéboks» for eget bruk. Det unike med bloggen er at det publiseres jevnlig pdfmagasiner i tillegg til de vanlige blogginnleggene. Pdf-magasinene presenterer norske og utenlandske kunstnere, primært fotografer, illustratører og malere. Man kan bla i magasinene på dataskjermen ved hjelp av publiseringsmotoren issuu.com, som er en av de beste i verden for publisering av nettmagasiner.

Kasino-utstilling

Våren 2012 hadde Visuelle ved Roger Norheim sin første separatutstilling i et nedlagt kasino i Nord Frankrike. Det ble vist flere bilder fra nettutgaven. Presseomtalene var positive, og antall besøkende på nettstedet skjøt virkelig fart på seg.

Kun for dine øyner

Det er den kreative industrien som først og fremst har nytte av Visuelle, som har mottoet «Kun for dine øyner» (For your eyes only). Visuelle presenterer motereportasjer, reklamekampanjer og magasinforsider, gjerne en til to uker før det havner på trykk. Som en ren «cred» blogg legges bildene oftest ut med navn på de som har laget bildene, men uten noen ytterligere kommentarer. Det er opp til leseren selv å avgjøre hva de egentlig synes om det de ser. Fotografer har for eksempel tatt kontakt og forteller at de bruker bloggen for å hente inspirasjon. Visuelle kan altså brukes som en kvikk referanseramme for aktuelle trender, spesielt innen mote, foto og design.

Oppdaget av Vogue Paris

Norheim er også svært opptatt av interiør, og legger derfor ut spennende bildereportasjer av hoteller og leiligheter som er litt utenom det vanlige. Det føles ekstra stas når selveste Franske Vogue tar kontakt for å komme med bidrag til bloggen. Da er man på en måte kommet inn i varmen blant de store. Målet for fremtiden er at Visuelle skal bli tilgjengelig på papir, helst et format som skiller seg ut fra andre magasiner. Det kan bli spennende å eksperimentere med størrelsen på magasinet og forskjellige papirkvaliteter. Vi spør når dette vil bli aktuelt. «Den som leser får se», avslutter Norheim hemmelighetsfullt. 

FAKTA: Roger Norheim 
- Utdannet grafisk designer og internasjonal markedsfører. 
- Innehaver av designbyrået Collections.no  
- Grunnlegger og redaktør av nettmagasinet Visuellemagazine.com 
- Kreativ Direktør for det franske magasinet BIENVENUE 

Tekst: IN magasinet | Foto: www.visuellemagazine.com