Klær & mote »  Til den klassiske & moderne mannen

Til den klassiske & moderne mannen

Midt i hjertet av Ålesund og på Amfi Moagård, kan den kvalitetsbevisste mannen finne et bredt utvalg av alt innen herreklær. Og som synonymer til disse to butikkenes beliggenhet, finner man «det klassiske møter det moderne».
Style: 8160805 JP Ranger JacketMerkevare: Jean Paul Pris: 1999Levering: Uke 5Style: 8115801 Perin Stripe LortsMerkevare: Jean Paul Pris: 799Levering: Uke 9Style:8140806 Travis Polo Merkevare: Jean Paul Pris: 499Levering: Uke 12Birger Thunem startet i 1926 opp sin butikk i Kongens gate 1. I dag bærer butikken navnet Vic Thunem – men har likevel tatt med seg litt av navnet, – og den sjarmerende historiske atmosfæren som eksisterte i bykjernen på den tiden. Men, som det gjenspeiler seg i kolleksjonen, har butikken også fått seg et ansiktsløft utseendemessig. Butikken er fullstendig nyoppusset, og blitt lysere og mer moderne med sine 220 kvm. Det skal også nevnes at avdelingen på Moagården Amfi, som fikk sin oppstart i 1998, har fått en merkbar oppdatering i nyere tid.

Service og kvalitet i fokus

Olav Berg, som er daglig leder i Vic Thunem, tok over butikken i 1992, men har vært i butikken og bransjen siden sent 60-tallet. Sammen med både service, kompetanse og atmosfære har han i løpet av sin tid her gitt den moderne butikken sitt særpreg. – Vi legger stor vekt på service og kvalitet her hos Vic, sier Berg. Han fortsetter med at Vic-kjeden i dag består av over 70 filial- og franchisebutikker over hele landet. Mangfoldet innen herremote var mye mindre før, men i dag er det ikke mye i Vic som tyder på det lenger. – Menn har blitt mer klesbevisst, og siden det som kjent ikke er så mye variasjoner og utskiftinger her som i damemoten, er det blitt desto viktigere å satse på kvalitet og plagg som varer, det er nettopp her vi hevder oss, sier daglig leder Berg.

Voksent og moderne

Med kunder fra ca. 20 år og oppover, har butikken som en hjørnestein på St. Olavs plass opparbeidet seg en stor og trofast kundekrets. Det samme har butikken på Amfi Moagård som kanskje med sin lokalisering stadig lokker de yngre. Denne flotte butikken vant forøvrig 1. premie internt i Vic-kjeden for landets høyeste omsetning i en gitt periode, noe som sier litt om den positive utviklingen hos Vic.

Moten har de siste årene blitt mer klassisk, for det er få klær som holder motemessig over flere sesonger, og det har nok de yngre også oppdaget. – Vi er ofte på messer i inn- og utland og får stadig nye impulser. Vi kjenner kundene våre og de lokale forholdene, så vi er heldige som får plukke varesortimentet selv, sier Olav Berg.

Gjenspeiler motebildet

Vic Thunem har et vareutvalg som dekker alle arenaer og type aktiviteter. Fra sport og arbeid, til fest. Når jeg ser meg omkring ser jeg bl.a. flotte dresser, slips, skjorter og gensere av god og velkjent kvalitet. Av disse er det Gant, Sand, Jean Paul og Lacoste som dominerer. I tillegg til disse internasjonalt kjente «gjengangerne» finner vi også godt norsk design som Sunde, Frislid og Riccovero. I stedet for å føre litt av alt har Vic Thunem konsentrert seg om visse merker folk kjenner til, og mener det konseptet har fungert svært bra.
– Er det noe du trenger og må bestille kan du få det til dagen etter, sier Berg. – Markedet for de større herrestørrelsene er også undervurdert, derfor har de også tatt høyde for det. Her kan vi med vekt på service og kvalitet tilby mannen i alle aldere og størrelser de rette plaggene til en hver tid, forteller Berg med et smil.

Berg gir gjerne noen tips om sommerens mote i butikken:
– Det finnes et spekter av sommerlige farger der blåtoner er dominerende. Fra lys blått til marine, mellomblått og turkis. Rødt, hvitt, grønt og beige i kombinasjon med blåtoner er en stilig kombinasjon, sier han.

Klassisk, men spennende

Selv om moten er klassisk er den likevel ikke kjedelig.
– Mange av plaggene er mønstret. For eksempel shorts i ruter eller med blomstermotiver. T-skjorter med trykk i alle varianter, gjør det lett å variere fra den klassiske til den litt mer vågale sommermoten med spreke mønster og friske farger.

Jeans og dressmote

Jeans er fremdeles er et yndet plagg i alle aldersgrupper, og trenden går mot mørkere jeans i smalere fasong.
På dressfronten signaliserer moten lysere varianter. Selv om «findressen» skal være mørk, er tendensen lyse grå og beigetoner på vår- og sommerdressene generelt. Fasongen er slankere og mer kroppsnær. Jakken litt kortere og med bukser som skal sitte godt. For dem som ikke ønsker de slanke modellene finnes et stort utvalg av dresser opp til størrelse 70. Man kan få jakker og bukser i forskjellige størrelser (miks og match). Stoffutvalget er stort, både ensfarget, striper og ruter er populært. Med andre ord: fasongen og stoffvariasjonene gir et større utvalg enn på lenge, sier Olav Berg.

Tekst: Richard Engan
Foto: Magnus Nordstrand & VIC