Klær & mote »  Endelig på plass!

Endelig på plass!

Den 27. november i fjor åpnet Riccovero WOMAN midt i byens beste handlegate på Stormoa. Et lett synlig ytre, og stilfullt indre har allerede gjort butikken svært populær.
Article imageAt kvaliteten på tøyet som selges er av ypperste klasse, bidrar selvsagt også i vesentlig grad. Butikksjef Ingebjørg Sjåstad er stolt over å kunne presentere norskdesignede plagg for kundene, og svært godt fornøyd med mottagelsen så langt. – Åpningen var en knallsuksess. Vi rakk akkurat å få med oss julehandelen, og veldig mange mennesker var innom i løpet av de første ukene. Det var helt tydelig at folk har savnet denne type butikk, sier hun.

Byens mest trendy?

Riccovero Woman holder til i splitter nye lokaler på Moa. Det er lagt ned mye arbeid for å få klesbutikken mest mulig innbydende – noe de virkelig har lykkes med. Både interiør og eksteriør er særdeles smakfullt, holdt i en rustikk stil der grov mur og store skiferheller er gjennomgående. Veggene er malt i grått og svart, og butikken fremstår som en trendy og tidsriktig moteforretning. Fra utsiden er den et spennende blikkfang, og mange lar seg lokke inn bak glassfasaden. – Det kommer ofte drop-in kunder som bare må inn å kikke. Mens kvinnene ser på klær, betrakter mennene innredningen, smiler Ingebjørg.
Article image

Helnorsk

Mange tror at Riccovero er et italiensk klesmerke, og navnet tatt i betraktning er det ikke vanskelig å forstå hvorfor. Men, det er faktisk helnorsk, med en historie som går mer enn sytti år tilbake. I 1936 startet Einar Kvamme opp som skredder, en virksomhet som tok seg betraktelig opp i årene etter krigen. Da sønnen Jan overtok valgte han å fokusere på bukser. Barnebarnet, Finn Einar Kvamme, ønsket derimot å gjøre som bestefaren. I 1986 etablerte han Riccovero, da først og fremst som designer av herredresser.

Riccovero WOMAN

Siden den gang har merket vokst til også å omfatte fritidstøy, og i 2002 så Riccovero WOMAN dagens lys. Gjennom godt design og god kvalitet har motehuset, med hovedsete i Olden, etablert seg som et av de mest kjente og mest etterspurte klesmerkene i Norge. Kjennskapet til det skandinaviske markedet, kombinert med solid internasjonal bakgrunn fra både Milano og New York, gjør at Riccoveros designteam på fem vet hva som skal til for å lykkes.

Sjefdesigner Kjersti Kvamme er tidligere hedret for sine innovative design, og har i tillegg vært nominert i kategorien ”Årets designer”. Riccovero WOMAN er på mange måter hennes hjertebarn.
Article image

Chunky-stil

Ingebjørg forteller at vårens trender handler om å kombinere plagg. – Det å gjøre klærne mer anvendelige – blande ulike stoffer, og å bruke festantrekk og casualplagg om hverandre, er veldig ”in”. Det samme gjelder for nye design som gjerne kombinerer flere plagg i et og samme. Et eksempel er Riccoveros cardicoat som er en tykkere strikkejakke.

I år er det tillatt å markere skuldre, og damene kan godt ha en blazer med oppbrettede ermer utenpå kjolen. Stikker man føttene i et par ballerina-sko er man gjennomført chunky. Vårens palett bygger på høstens; vi kommer til å se en blanding av jordtoner og sterke farger som mørk lilla, metallic blue og korall. Fortsatt er det kroppsnær passform som gjelder for bukser, og spesielt smale sigarett- og capribukser vil dominere motebildet, sammen med vaskede og godt slitte jeans, forklarer hun.

Bredt sortiment

I tillegg til trendkolleksjonen, fører Riccovero WOMAN et stort utvalg av drakter, skjerf, jakker og kåper, samt deres egen linje Riccovero Essential. Hertil kommer undertøy, sko, belter og et utvalg accessories.

Med andre ord et sortiment som skulle tilfredsstille de aller fleste. – Vi ønsker å tilby trendklær til jenter i alle aldre. Hos oss skal både unge jenter og voksne kvinner finne noe de liker, sier hun.
Article image

Personlig service

Butikksjefen er tydelig på at kundene skal få det lille ekstra når de legger turen innom Riccovero WOMAN. – Vi setter vår ære i å yte topp service. Kundene treffer de samme ekspeditørene til enhver tid, noe som gjør veiledningen mer personlig. De ansatte hjelper mer enn gjerne til med å velge ut komplette antrekk, og når de kjenner kunden er det langt enklere.

Vi har også en egen klubb som byr på ulike fordeler for medlemmene. I løpet av den korte tiden vi har eksistert er det mange som har meldt seg inn. Det tar vi som et godt tegn, avslutter Ingebjørg.

Tekst: Martin Fremstad Foto: Ingvald Kaldhussæther