Hjem & fritid »  Drømmer i lufta

Drømmer i lufta

I vår hektiske hverdag vil inspirerende damer gjøre øyeblikket lenger, og selge oss drømmer i sin spennende interiørbutikk på Moa.
Article image– Å herlighet! Spontane utbrudd fra kunder som strømmet inn dørene på Moa Tekstil Engros, skapte det nye navnet da butikken åpnet i ny drakt 4.juni i år. Suksessen startet for 10-12 år siden, da familiens engrosbedrift begynte å dreie seg om interiør. Kristin Birkevold Aakre og søsteren Randi startet ferden verden rundt på jakt etter herligheter blant møbler og interiør, og i år ble også klær en del av varemiksen. Mye har skjedd siden! Kristin står i dag på egne bein - med pågangsmot, lett galskap og gode ideer. HERLIGHET er kommet for å bli.

Det syder av liv når IN Magasinet besøker Herlighet. Over 10 ansatte setter alt inn på å gjøre stadig mer bevisste kunder fornøyd.

Drømmer til salgs

– Å selge drømmer blir viktigere og viktigere, tror Kristin. Det er det folk vil ha – drømmer, inspirasjon og nye ideer. – For oss er det viktig at kundene får en opplevelse når de kommer og handler. Da er sjansen større for at de kommer tilbake, sier hun. Alt henger sammen – klær, musikk, duft, interiør. Hele settingen er viktig for å skape den rette atmosfæren, så folk kan drømme seg litt bort. For det er jo det vi selger – drømmer! smiler Kristin.

En herlig innbydende fasade lokker deg inn, farger og bilder er til å bli inspirert og glad av. De store vinduene fra gulv til tak frister med sine mange interiørskatter. Innenfor døren skaper et digert oliventre stemning, sammen med tøffe og flotte skinn og gevir i forskjellige varianter. Nydelige jazztoner smyger seg ut i rommet, og senker skuldrene dine. Fargesammensetningen er ikke tilfeldig. Kristin forteller at de er veldig opptatt av hvordan farger skaper miljø. – Det skal stemme overens. Kanskje blir det neste herlige dufter av mat for å stimulere sansene våre ytterligere. Tenk deg duften av nybakt olivenbrød og kaffe!

Reklamebyrået Elle Melle har vært flinke å spinne rundt navnet, og du kan være en av de heldige som får en hjerteformet herlighet på pinne når du går. Små, søte ordrim om herlighet finnes både ute og inne, på veggene og på små kort festet på varene.
Article image

Blanding av stilarter

Herlighet har ikke en bestemt stil, men en blanding av forskjellige retninger, som skifter med årstidene. Her skal være noe som passer for alle. Kundegruppen mellom 25 og 50 år har blitt større, både kvinner og menn.

Herlighet damene drar på messer over hele verden, og legger både India, Kina, Paris og Norden for sine føtter. – Det er viktig å reise, det gir masse inspirasjon, forteller Kristin, som ofte har med seg butikksjef Sonja på sine reiser. Riktig magefølelse er viktig, en må være nysgjerrig, vågal og på jakt etter det nyeste. Herlighet har et enormt varespekter av både egne og mange kjente merker. Nytt av året er også et utvalg franske vintageklær.

Kunnskap

– Vi kan dun, gardiner og solavskjerming. De ansatte kurses jevnlig, og holder seg oppdatert. Du skal vite at du handler trygt hos oss, lover Kristin. Gardintekstiler, møbelstoff og solavskjerming er samlet og flyttet til en egen avdeling.

Helt enkelt Jul!

– Vi gleder oss til vår første jul som HERLIGHET, det er jo vi som er julehuset - med Moas største innvendige juletre, smiler Kristin. Det har vært full jul i butikken fra 1.november, og juleutstillingen er en blanding av det tradisjonelle og litt utradisjonelt. Miksen er veldig spennende i år! Gevir og reinsdyrskinn, rakved, kongler og mose, blandet med glitter og stas. Knallrøde, blanke lysestaker, tyttebær og tresko.

– For oss ligger den tradisjonelle jula sterkt i bunn - ekte norsk jul, men ispedd en miks av Østens mystikk, frister Kristin. Nå er det HERLIGHET som gjelder!


Tekst: Ann-Birgitt Haugan Foto: Herlighet