Hjem » Oslo »  Ny destinasjon for shopping i Oslo

Ny destinasjon for shopping i Oslo

Det er nok mange som har vært spente på hva som ville åpenbare seg bak de tildekte vinduene når oppussingen av GLASMAGASINET var over. Torsdag 14. september var ventetiden endelig over og det ble klart at GLASMAGASINET har blitt et innbydende og moderne varehus som fremdeles tar vare på sine historiske røtter. Kombinert med det som må være byens mest spennende butikkmiks er det liten tvil om at Oslo har fått en ny destinasjon for shopping!

Med sin lange historie er GLASMAGASINET det varemagasinet de fleste både i hovedstaden og resten av landet har et forhold til. I over hundre år har kundene handlet klær, gaver og interiørartikler i magasinet på Stortorvet. Da de stengte dørene for oppussing tidligere i år var det nok mange som var spente på resultatet. 14. september var det duket for stor åpningsfest og et moderne varemagasin med en unik butikkmiks åpenbarte seg.
 Selv om GLASMAGASINET har gjennomgått store endringer er fremdeles historien bevart, blant annet gjennom de gamle marmorsøylene og ikke minst de fantastiske lysekronene. 
– Det er et ærverdig bygg med mye historie i veggene og vi har jobbet mye med dekorelementene for å bevare dette. Samtidig følte vi at tiden nå var inne for å modernisere GLASMAGASINET. Oslo har hatt en enorm utvikling innen handel de siste årene og det har lenge ligget i kortene at man skulle gjøre noe med magasinet. Blant annet fikk vi mange forespørsler fra forretninger som ønsket inn, noe det var begrenset plass til tidligere, forteller prosjektleder og senter-leder Elisabeth Selvik Hjelle. 
– GLASMAGASINET er en bauta i norsk historie og Oslos byliv, og det er utrolig spennende å få være med på denne utviklingen. Vi har merket stor interesse fra både kunder og butikker under hele oppussingsprosessen. Og vi håper at miksen av butikker både vil glede og overraske kundene.

Uteservering i Torggata

Selv om man fremdeles kjenner igjen GLASMAGASINET er det mye som har blitt nytt. Blant annet er flere vegger fjernet noe som gjør bygningen lysere og gir en mer naturlig flyt når man vandrer fra butikk til butikk. Mot Torggaten har det kommet en ny inngang og med både Vitus Apotek, Floriss blomster og Oslo Foto i første etasje gjør dette det enkelt å stikke innom for det man trenger i hverdagen på vei hjem fra jobb.
Ut mot Torggaten har dessuten Espresso House åpnet en ny avdeling, hvor det både er anledning å ta med seg en kaffe på farten eller du kan sitte ned og nyte det yrende livet utenfor. Og når værgudene tillater det er vel få ting bedre enn å ta en kaffe på deres nye uteservering?
– I første etasje har Kicks åpnet en helt ny flaggskipbutikk. Her har de satset mye på opplevelser innen skjønnhetsbehandling. Det vil bli mye demonstrasjoner av produkter og make-overs, og de har i tillegg en egen neglesalong. Vi ønsker å være et naturlig stoppested både for alle som bor i byen og turister som er på besøk. Og i første etasje har vi også fått inn en annen spennende butikk, by Norwegians. Den er litt annerledes enn det man gjerne forbinder med suvenirbutikker og tilbyr spennende kvalitetsvarer. De har dessuten avtale med både Munch og Vigelands museene og har også lov til å selge deres produkter, sier senterlederen.

Hovedstadens nye livsstilshus

GLASMAGASINET har lenge vært kjent som byens gave- og interiørhus. Med den nye butikkmiksen har denne arven blitt ytterligere videreutviklet og GLASMAGASINET fremstår nå som Oslos ledende innen interiør. 
– Magnor har åpnet sin første brandstore hos oss, noe vi veldig stolte over. Og vi er utrolig glade for at Illums Bolighus åpner sin nye flaggskipbutikk her på GLASMAGASINET. Illums er et friskt pust og blir en viktig hjørnesteinsbutikk for oss. Her kan man la seg inspirere av dansk og internasjonal kvalitetsdesign. De har også en enorm satsning på de store anledningene i livet som bryllup, noe som er veldig viktig for oss. Og vi har lagt til rette for at man skal finne alt man trenger til livets små og store anledninger, blant annet med en egen partybutikk, La Fiesta.
En del fant det kanskje litt overraskende da de hørte at Elkjøp skulle åpne ny butikk i GLASMAGASINET. Men med sitt nye City konsept med en stor mobilavdeling og husholdningsartikler passer det godt inn i magasinet. 
– Vi synes det er utrolig gledelig at vi har fått Elkjøp med på laget. Blant annet har de en stor kjøkkenavdeling som er et perfekt supplement til for eksempel Illums Bolighus, sier Elisabeth. 
Og varehussjef Ove Viken hos Elkjøp forteller at de har store forhåpninger. 
– Glasmagasinet har blitt kjempefint og vi håper masse mennesker kommer for å se hvor flott det nye supersenteret midt i Oslo sentrum har blitt.

Alt du trenger til både hjemmet og garderoben

Enten du er på utkikk etter noe nytt til ditt eget hjem eller en gave som mottakeren vil ha glede av i mange år så skal det godt gjøres å ikke finne det her. Mange interiørelskere har nok allerede et forhold til Bellas Hus. Butikken med det brede utvalget innen sengetøy og interiørartikler har holdt til på Majorstuen i mange år og åpner nå en splitter ny butikk på Glasmagasinet. Her finner du også Heimen Husfliden som kan friste med alt fra byens største sortiment av strikkegarn, broderiutstyr og vev til vakre tekstiler, interiør og alt innen bunader og bunadstilbehør.
I det nye magasinet har det også blitt plass til flere spennende motebutikker. Her er det alt fra KRISS som tilbyr svensk design for den moderne kvinnen til det danske konseptet Tinderbox med en rekke nordiske og internasjonale merker til gutter og jenter i alderen 0-18 år. Og hos Hippi Grace finner du lekre skinnvesker i norsk design, mens naboen Kashmina frister med flotte kleskolleksjoner i eksklusiv kasjmirull. 
– Vi håper og tror at den nye butikkmiksen vil appellere til både gamle og nye kunder.
Det er dessuten lagt til rette for at man kan ta en velfortjent pause i shoppingen. 
– I tredje etasje har det åpnet en splitter ny kafé og restaurant med det treffende navnet Glasmagasinets Spiseri 3etage. Her vil man finne et moderne konsept med nordiske tendenser hvor man kan velge fra en rikholdig meny, avslutter Elisabeth og ønsker alle velkommen til Oslos nye shoppingdestinasjon på Stortorvet!

Tekst & foto: Mona Gullstein
 

Fakta GLASMAGASINET