Hjem >  Mari Boine slipper sitt første album på engelsk

Mari Boine slipper sitt første album på engelsk

Dette er en debut på to måter for Mari Boine - første album som er på engelsk, og hennes første album på labelet MPS, spilt inn av produsenten Tobias Frøberg. Melankolsk sfærisk pop-lyd treffer et sofistikert lyrisk konsept.

-Noen melodier plukker jeg fra trærne som frukt, sier Mari Boine om sin låtskrivningsprosess. 
Artisten har vært den uoffisielle ambassadøren for Samene i mer enn to tiår, men hun er også en poet i harmoni med naturen.

Men selvfølgelig kommer låtene ikke alltid av seg selv. 
- Andre sanger er vanskeligere å få på plass, sier Boine. 
See the Woman viser nye fasetter av den norske sangeren som er godt kjent for tribal- sangene sine mellom World Music og Jazz.
- Jeg har sunget på morsmålet mitt i 30 år. Det var på tide å gjøre noe annet. Det var en ordentlig utfordring å komponere musikk som jeg har drømt om da jeg var liten.
For første gang har Boine tatt opp et helt album på engelsk (unntatt sangen Adine & Isak). Det er genuint pop-album. Store skandinaviske konsertlokaler åpner, fulle av klang; den klare stemmen til Mari Boine flyter over sfæriske tangenter. Det er lenge siden hun hørtes så ung ut, samtidig som hun holder på den melankolske tonen sin.
-Det er samisk Blues som følger meg over alt,’ sier Boine som beskriver lyden av platen som «myk». ‘Det ikke sånn at jeg har gått vekk fra sjamanistiske rytmer og villere uttrykk i musikken min; dette er bare en annen side av meg.

En følelse av det tilbakelente 80-tallet

Lyden av See the Woman karakteriseres av en følelse av det tilbakelente 80-tallet. Og dette er ingen tilfeldighet: Da Mari Boine gikk på lærerutdanningen på begynnelsen av 80-tallet, absorberte hun tidsåndens pop-musikk: David Bowie, Abba, the Eurithmics og Patti Smith. 
- På en måte går jeg tilbake til den personen jeg var da jeg begynte å lage musikk. Det jeg gjør er å fortelle historier om livet.
For tiden bor Boine i et tilbaketrukkent hus med utsikt over Porsangerfjorden, 150 kilometer fra Nordkapp.
- Jeg er som en sjøfarer, jeg drar av sted for en måned for så å komme hjem for en måned. Jeg får nok av byen og trenger stillheten.
I to uker i mai og september 2016 byttet den samiske artisten Nord-Norges stillhet ut med byens hektiske liv. I Stockholm møtte hun noen av Sveriges mest anerkjente musikere, inkludert cellist og singer-songwriter Robert Elovsson fra Robyns live band og trommeslager Lars Skoglund fra Lykke Li fame. Produsenten Tobias Frøberg, som er godt kjent for arbeidet sitt med Ane Brun og Lisa Ekdahl, utsmykket noen av sangene med drivende diskorytmer. (Chasing Myself Into Reality) og raffinerte dub-lyder (See The Woman).
See the Woman er et album som ble skapt av internasjonalt samarbeid. De fleste tekstene er av artister med røtter fra Australia, New Zealand, Tyskland, Sør-Afrika og USA. Mari Boine adapterte dem fra dikt, sanger og prosatekster over en flerårig periode. Dette er et kunstverk fra et kvinnelig synspunkt som reflekterer over kvinnens rolle i dagens samfunn.
- Det er ikke sånn at du slåss for noe og så blir det plutselig bare gjort. Du må være våken. Kampen for likestilling er løpende, sier Boine. 
Hun legger vekt på bidragene fra den maoriske sangeren, Moana Maniapoto, og de tre sangene av poetene og aktivistene for amerikanske urfolk, John Trudell og Joy Harjo. 
- Jeg er nysgjerrig på alt i verden. Jeg føler meg i slekt med poeter fra andre urfolk. De har de samme kampene som vi Samer har.
Some Say I Got Devil er en sang av den amerikanske singer-songwriteren Melanie, mens musikken av 2-4-6-7-8-9 in One ble skrevet i kollaborasjon med Mazzy Stars frontmann David Roback. Adine & Isak, den eneste samiske sangen her, skrevet fra et barns perspektiv, er dedikert til Boines barnebarn.

Fakta:

8. November 2016 ble Mari Boine 60. Den samiske aktivisten og sangeren har ikke helt funnet på seg selv på nytt. Men hun har realisert drømmer fra hennes ungdom og på den måten utvidet hennes repertoar på en forbløffende måte. See The Woman er et eterisk, berikende og gjennomgående nydelig stykke kunst.
Production and mix: Tobias Frøberg 
Keyboards, piano: Robert Elovsson,Tobias Frøberg 
Drums: Lars Skoglund 
Percussion: Tobias Frøberg 
Guitars, kantele: Johan Norberg 
Bass: Thobias Gabrielsson, Tobias Frøberg 
Cello, additional vocals: Linnea Olsson 
Additional vocals "Happily ever after": Sofia Karlsson 
Piano: Martin Hederos 
Arrangements: Frøberg, Elovsson, Boine & Skoglund

Tekst: Pressemelding Killer Inc | Foto: Gregor Hohenberg