Helse & velvære »  Har fulgt trenden i 44 år

Har fulgt trenden i 44 år

I over 44 år har Jorunn Olsen vært å se bak disken hos Brillehuset i Narvik. Og aldri har hun solgt flere briller enn nå. - Specsavers inntog på markedet har ført til billigere briller i Narvik. Det har igjen ført til at flere og flere tar seg råd til å tenke øyehelse, forteller Olsen.

Article image

Det var i 1965 at Jorunn Olsen begynte sine arbeidsdager hos Kjell Bergh, far av dagens innehaver Egil Bergh. Ikke viste hun da at det var starten på en over 44 år lang arbeidskarriere i samme bedrift.
– Nei, langt i fra. Men jeg har trivdes fra første stund. Både Kjell og nå Egil har begge vært meget gode arbeidsgivere, forteller hun.
Jorunn betegner seg selv som poteten i bedriften. Hun står både i butikken og på verkstedet. Blant annet sliper hun brilleglass for butikkens kunder.
– Det å finne briller handler mye om identitet – mye mer enn man tror. Øynene er sjelens speil, derfor trenger man briller som rammer inn dette speilet. Vi ønsker at brillene skal bygge et image og forsterke en identitet eller kall det gjerne et uttrykk, for kunden. Vi har mange forskjellige briller nettopp fordi vi har mange forskjellige kunder, forklarer Jorunn.

Øyehelse er viktig

– Kundene i Narvik går ikke så ofte til optikeren som de burde, sier innehaver Egil Bergh.
– Jeg tror den høye prisen på briller, tidligere har bidratt til at folk ikke oppsøker optiker ofte nok for å få synsundersøkelse. Specsavers inntog i det norske markedet har ført til billigere briller, og dermed også bedre øyehelse, forteller han.
– En viktig ting er å få øyehelse til å sitte langt fremme i folks pannebrask. Synsundersøkelser bør tas regelmessig, jo oftere vi kan undersøke folks øyne, jo sikrere vil deres øyehelse være, mener Bergh.

Article image

Et vellykket kjedebytte

Det var i 2006 at innehaver Egil Bergh bestemte seg for å gå inn i Specsavers, verdens største privateide optikerkjede. Det er et valg han ikke angrer på i dag.

For butikken har gått godt fra dag èn, og er i dag en av byens største optikere i antall salg. Specsavers tilbyr briller i mer enn 2000 forskjellige fasonger og farger. De blir fremstilt av det siste innen høyteknologimaterialer, blant annet titan og rustfritt stål.
Egil Bergh er sønn av Kjell Bergh, som startet bedriften så tidlig som i 1954. Dermed har Bergh-familien sørget for synstjenester for Narviks befolkningen i 54 år.

Specsavers selger ikke billige briller. Vi selger briller man har råd til, sier Bergh. - For meg er det viktig at kundene føler de får mer for en lavere pris, sier han.

Flotte kampanjer

– I bilbransjen sikter alle mot Audi-, BMW- og Mercedesmarkedet, men til sammen har disse tre bare 5 prosent markedsandel. Toyota har 30 prosent alene, sier optiker Odd Johansen, og trekker paralleller til aktørene i brillemarkedet.
Specsavers er på en måte Toyota. Etter at Specsavers teppebombet landet med butikker, har briller blitt rimeligere og marginene i bransjen har gått ned. Alt kommer forbrukeren til gode på en positiv måte.

Hos Specsavers Brillehuset i Kongensgate får du briller for enhver smak. Du får alt fra spesialtilbud til kr 155,- til det siste innen designerbriller. Alle briller leveres med enkelstyrke PENTAX standardglass.

– Vi har akkurat satt i gang to kampanjer som er fantastisk bra, forteller Johansen og fortsetter; – Kjøper du et par komplette briller hos oss, får du et til par med på kjøpet! Du kan velge hvilken innfatning du ønsker i prisgruppen 995,- til 1995,-. Det andre paret, til samme verdi, får du på kjøpet.

Den andre kampanjen gir enstyrkeglass med din styrke til 0,- når du kjøper en komplett brille. Med over tusen innfatninger - fra designerbriller i plast til moderne metallinnfatninger i titan – er det mye å velge mellom.

Specsavers fører designerbriller fra Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Red or Dead , Ben Sherman, FCUK, Missoni, Quiksilver, Jasper Conran, Bench eller Austin Reed.

Tekst & foto: Rune Dahl