Hjem » Oslo » Interiør & design »  Unikt lysspill og klassisk design

Unikt lysspill og klassisk design

Verner Panton er regnet som en av vår tids mest innflytelsesrike designere. En rekke udødelige klassikere, det være seg møbler, tekstiler eller lamper, er signert denne legendariske dansken. Det var innovativt og futuristisk; matrialene varierte. Stilen hans var svært «1960», men er kanskje vel så populær nå som da.
Article image

Verner Panton ble født i den lille landsbyen Gamtofte på Fyn i 1926. Opprinnelig ville han bli kunstmaler, men faren, som var kroeier, satte seg sterkt imot sønnens planer. Som et kompromiss valgte Panton å bli arkitekt, og han begynte etter hvert på Kunstakademiets Arkitektskole i København.

Der ble han kjent med Tove Kemp, stedatter av arkitekten Poul Henningsen. Sistnevnte og Panton fant raskt tonen, og innledet det som skulle bli et livslangt vennskap. Dette skulle også føre til at Panton senere ble ansatt hos Arne Jacobsen.

Hos Jacobsen startet Panton først med relativt kjedelige oppgaver, men fikk etter hvert ansvar for både skisser av møbler og modellarbeid. Han viste seg imidlertid å være en «enfant terrible», og forlot den tradisjonsrike bedriften til fordel for en mer usikker tilværelse som selvstendig næringsdrivende.

Article image

På fire hjul

I 1953 innredet han en gammel folkevognbuss til en rullende tegnestue, og satte kursen sørover på kontinentet. Han besøkte fabrikker både i Tyskland, Frankrike og Italia, hvor han ble møtt med uforpliktende velvilje, men ingen konkrete oppgaver.

Panton mistet imidlertid ikke motet av den grunn, og et par år senere forlot han på nytt Danmark. I løpet av de neste to årene besøkte han en lang rekke møbelprodusenter – og ble venner med flere av dem. Dette kontaktnettet skulle bli til nytte og glede livet igjennom.

Article image

Enestående lamper

Panton fikk innledningsvis gjennomslag som møbeldesigner. Hans første stol ble satt i produksjon i 1955. Senere fulgte flere møbler, ulike tekstiler og en rekke prestisjetunge innredningsoppdrag.

Mest kjent er Panton likevel for sin fantastiske belysning. Sine tidligste lamper designet han for Louis Poulsen, Topan-modellen i 1959 og ett år senere Moon.
I 1964 tok Panton kontakt med produsenten J-Lüber i Sveits. Den kreative dansken hadde nå tegnet en lampe sammensatt av et uendelig antall lysreflekterende skiver. Den første prototypen ble utført med skiver i sølvpapir.
Lüber var svært begeistret for konseptet, men langt mer skeptisk til materialet. For å oppnå den samme effekten som med sølvpapiret ble skivene derfor fremstilt av tynne metallplater. Det er også slik vi kjenner den i dag.

Impulsene til neste fase av arbeidet var klassisk: Designen var klar. Nå trengte Panton råstoff. Dette ble noe så usedvanlig som store muslingskall, innvendig dekket av perlemor, som var og er en betydelig ressurs i tropiske strøk. Hvis disse skallene kunne selges i Europa ville det dessuten bidra til U-landenes økonomi og kanskje legge grunnlaget for et produkt utenom det vanlige. Resten er historie. Serien ble kalt Fun, og ble ikke bare produsert i perlemor, men senere også i metall. Karakteristisk for begge varianter er det unike lysspillet, samt den behagelige lyden som oppstår selv ved det minste vindpust.

Foruten Fun-serien, som kanskje er den folk flest kjenner best, designet Panton en rekke andre klassikere. Flower Pot, Ball – som er fremstilt av bobler i plast, VP Globe, Panthella, VP Europa, Spiral, Spion og Moon Lamp er alle signert ham.

Originale objekter kan være vanskelig å oppdrive, men heldigvis er Pantons lamper fremdeles i produksjon – i autentisk form og av samme kvalitet. Nå under navnet VerPan.

Produsenten i Danmark stiller sterke krav til sine forhandlere, og Lyse ideer på Skøyen er derfor en av de få butikkene som fører VerPan. Butikken er vel verdt et besøk. En lampe signert Vernon Panton er en lampe for resten av livet.

Article image

Hva betyr mest, formen eller fargen?

Fargen, mente Panton, som selv alltid kledte seg i sjatteringer av blått. «Blått gir uttrykk for en avslappet følsomhet, ro og tilfredshet og troskap: blått symboliserer fortrolig vennskap, kjærlighet... Mørkeblått gir dybde, lyseblått vidde: hos Goethe står blått for forstand». Verner panton døde i september 1998. Mannens enestående design lever imidlertid i beste velgående.

Tekst: Siri Gerrard Kilder/foto: VerPan, Danmark