Hjem » Oslo » Interiør & design »  Smykk deg med briller

Smykk deg med briller

Hos Synsam på Aker Brygge, satser de på kvalitet, kompetanse og merker. Brillene skal bæres med stolthet og ses på som et smykke.
Butikken har ligget her i 12 år, og de kan skryte på seg lang erfaring. Det er cirka 350 Synsam butikker rundt i Norden, og de er Norges og Nordens ledende optikerkjede. De omsetter for nærmere 500 millioner kroner i året. Butikken tilbyr synsprøver, briller, linser, fargelinser og solbriller. Kundene blir tatt godt vare på, og de får god service. Her er de blide, behjelpelige og kunnskapsrike.

Eksklusive merker

Butikken har en god merkesatsing og mange stiler å velge mellom. Her finner man merker som ikke alle andre har, men også alle de kjente og kjære merkenavnene.
– Vi har mange merker som er eksklusive for Synsam. Det er merker som Calvin Klein, Max Mara, Elizabeth Arden, Fendi, Nike, John Richmond, Michael Kors, Ørgren, Vendela og Bruuns Bazaar, forteller Monica Bruvang, butikksjef.

Vendela Kirsebom har nylig lansert en ny kolleksjon, som ser ut til å bli veldig populær. Den heter Vendela Eyewear Collection. Den er feminin, elegant og eksklusiv.
– Den er tilpasset nordiske kvinner, opplyser Monica.

De siste årene har det blitt veldig populært å gå med briller, og utvalget har nærmest eksplodert som en følge av det.
– Det skal være litt mer spennende. Det er et smykke som sitter midt i ansiktet. Når man først har en brille, skal den synes. Det er blitt kult med briller, smiler Janne Andresen, koordinator for Synsam Aker brygge (og 4 butikker til i Oslo).

Spesielt sortiment

Synsam skiller seg ut med sitt brede utvalg. De ønsker ikke å kjøre kampanjepriser på produktene sine, men vektlegger kvalitet.
– Profilen har vært å ikke henge seg på billigkonseptet, men heller legge vekt på merker, kvalitet og kompetanse.

De har mye kursing av medarbeiderne når det gjelder form, farge og fasong, slik at de kan hjelpe deg til å plukke ut den riktige innfatningen. – Det er sterke faglige folk her, sier Janne.

Populære solbriller

De siste årene har solbrillene vært veldig store, og innfatningene følger solbrillemoten.
– Det har kommet større innfatninger. Det er veldig mye retro, og mindre firkantede briller. Pilot er populært og det går mye i jordfarger. Plastinnfatning er også veldig in, forteller Monica.

Monica selv har på seg et par blå retro briller, som hun stolt viser frem. De er 70-talls inspirert og kler henne veldig godt. De er helt nylagede og veldig morsomme.
– Det kom inn en kunde her om dagen, og spurte om jeg hadde gravd frem noen briller fra 70 årene, ler hun.

En brille gir det lille ekstra til antrekket, og det har blitt en del av tilbehøret. Det er lov å leke seg, og man kan bli veldig forskjellig med ulike innfatninger.
– Det er morsomt med briller. Det gjør mye med uttrykket og personligheten i ansiktet. Jeg vil i hvert fall anbefale folk å ha to par briller. En til pent og en til hverdags, smiler Monica.

For julesesongen har de tatt inn Chanels julekolleksjon. De glitrer om kapp med juletreet, for her er det strass som teller. Om du fortsatt klør deg i hodet over julegavevalget, kan denne kolleksjonen være et godt alternativ.

Skal innfri forventningene

Det viktigste for medarbeiderne i Synsam, er at de tilbyr det kundene forventer å få. De gir veiledning på brillene, i forhold til fasong, og de merkene kunden ønsker. De har god fagkunnskap, og vet hva de snakker om.

Synsam har alltid det siste, og holder seg oppdatert på moten. I tillegg har de en del kundeaktiviteter.
– Vi har litt happenings her. Top Model hadde sin casting her, og vi inviterer til” bli ny” dager. Vi har til og med hatt frisører og makeup artister her, ler Janne.
 
De drar på innkjøpsmesser noen ganger i året og håndplukker produktene. De tenker variert og bredt når de velger ut, fordi de ønsker å nå en stor målgruppe. En annen fordel Synsam har, er at profilerte mennesker som Vendela Kirsebom, Anette Stai, Johan Olav Koss og makeup artisten Jan Thomas, jobber for dem.
– Å ha disse med på laget i Synsam er gull verdt, sier Monica.

Tekst: Alexandra Løvås Gonzalez Foto: Lin Kværnhaug