Hjem & fritid »  En bank for alle

En bank for alle

Å være bankansatt i dagens samfunn byr på mange utfordringer. Spennende tider venter.
Article image

DnB NOR’s avdeling i Kristiansund er en bank i vekst. For tiden har de åtte ansatte. To som jobber mot bedrifter, og seks som jobber mot personkundemarkedet. Kontoret ble etablert i Kr. sund i 1983, da under navnet DnC.

Article image

Fusjon

I 1990 inngikk tidligere Bergen Bank og Den norske Creditbank en fusjon og dannet Den norske bank. I 2003 ble det også en fusjon med Sparebanken NOR og banken byttet navn til DnB NOR. Fusjonen gikk veldig bra, ingen ulemper for de ansatte lokalt, tvert i mot ble det beste av to kulturer smeltet sammen. Og de fikk bedre systemer enn det var før, annen tenkning og mer lokal beslutningskraft. Banken har en stabil arbeidsstyrke med godt erfarne ansatte som trives i lag, og en grei fordeling på kjønn, noe som gir et sunt miljø. For tiden planlegges ombygging av lokalet og det skal bli nytt ventilasjonsanlegg, så i sommer blir det en del utfordringer pga. et urolig/støvete arbeidsmiljø.

Nyansettelse

I disse dager søkes det etter en ny med-arbeider. Det viktigste er at vedkommende er kundeminded, kan jobbe i team og være positiv overfor kunden. At vedkommende tenker nytt, kan utfordre, er relasjons-skapende og har høy servicegrad. Personlighet er viktigere enn om det er en med lang erfaring eller en som kommer rett fra skolebenken. DnB NOR’s filialsjef i Kr. sund er Odd Åkvik, som ble ansatt i 1985, men han har også jobbet i Molde, Ålesund og Trondheim i perioden siden han startet. Åkvik sin jobb er ut mot personkunder og personmarkedssegmentet..

Article image

Fornøyde med veksten

DnB NOR Kristiansund er veldig fornøyd med veksten de har hatt de senere årene; 15-16% årlig. Det siste året (2007) hadde de ca. 20 %, noe som viser en jevn god, vekst. Det igjen henspeiler til at de er gode på å få nye kunder, og sjelden mister dem som de allerede har. I tillegg har banken flinke rådgivere som gir kundene god behandling i en hyggelig atmosfære. Videre har banken store lokale fullmakter. De er ikke avhengig av å måtte spørre hovedkontoret når det gjelder for eksempel å gi kunden lån. At lokalkunnskapen blir verdsatt, synes de er bra.

En bank for alle aldre

DnB NOR har egen barnesparing; «Fox» og «Pia». Eget studentprogram, som følger de i inn- og utland. Og fordelsprogrammer for voksne.For tiden er bank- og finansverden inne i en spennende tid. Det er mye som skjer pga at renten i verden er ustabil, noe som igjen har grobunn i USAs usikre økonomi. Kundene vil kunne merke dette ved at bankene vil være mer forsiktige med å låne ut penger, innstramning, usikkerhet, svingning på eiendomsverdier osv. Bankene vil også være mer forsiktige med tilby full finansiering. De vil også stramme inn kredittvurderingen, noe som kan gjøre det vanskelig for førstegangs etablerere med hensyn til kjøp av egen bolig.

Godt representert

Banken er representert i hele Norges land, og også i utlandet i mange store byer.

Helhetlig tenking

Banken synes det er viktig å tenke helhet når det gjelder kundene. Da er det viktig å gi dem gode råd når det gjelder sparing og lån. Og å gi dem lån og forsikringsordninger som gjør at de kan betjene disse også hvis noe skulle hende. Eller at kundene har råd til en god alderdom; pensjonssparing.

Article image

Banken blir med videre

Ungdommer som flytter for å studere tar ofte med seg banken til stedet de flytter og beholder den også når de har kommet hjem igjen. Videre så oppretter de konto i banken til barna når de kommer til verden. Så banken opplever at de går i arv i genera-sjoner. Eller at forretningskundene oppretter personkonto til familien eller at de anbefaler banken til venner og familie. Slik får banken en tilvekst av nye kunder. Fornøyde kunder er den beste markedsføringen man kan ha.

Tekst: Monica M. Bergsvann  Foto: Grethe Ohr