- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Trondheim
- Ole Lynggaard Copenhagen hos Gullsmed Dahlsveen
- Perler og farger preger smykkehøsten hos Gullsmed Morken
- Dansk livsglede
- Riibe mynthandel med ny nettbutikk
- Slik smykker du deg i sommer
- På jakt etter den perfekte gaven i Trondheim?
- Si det med smykker
- Nye Wagner Savoy med litt gammel suksessoppskrift
- Italiensk sommer
Vårens brilletrender
Interoptik Sjøhaug & Sande AS er en kjent og veletablert optiker-forretning i Trondheim sentrum. Firmaet ble stiftet i 1958 av optikerne Nils H. Sjøhaug og Einar M. Sande. Butikken har i dag 19 ansatte med Hege Trøen som butikksjef.
De ansatte hos Interoptik Sjøhaug & Sande AS er klare til å hjelpe deg med å finne de rette brillene eller solbrillene. Fra venstre Berit Lindgård, Haldis Andresen, Heddy Jøssund, Marianne Holand Kolstø, Siri Karlsen og Hege Trøen. |
Siden 1999 har forretningen vært eid av optiker Klaus A. Sjøhaug og markedskoordinator Beathe H. Sjøhaug. Butikken har siden 1984 vært medlem av Interoptik-kjeden som i dag er en av Norges største optiker-kjeder med 68 butikker over hele landet. IM magasinet tok en prat med butikksjef Hege Trøen og Beathe H. Sjøhaug, for å høre om vårens trender på solbriller og briller.
BRILLEFIN VÅR
– Brilletrenden i vår er et skifte fra det minimalistiske til det mer ekstragavante, fra de enkle linjene til mer «glam», sier Beathe H. Sjøhaug.
Det er den personlige stilen som teller – alt er lov – du bestemmer selv hva som er «in». Brillemoten er en miks av flere tiår. 50-tallet med sin romantiske stil og som gir seg utslag i cat-eye-modeller, gjerne pyntet med blomster.
– Vi ser briller som er inspirert av 70- og 80 – tallet, blant annet er butterfly-modellene kommet tilbake. De runde brillene dominerer moten også i 2016. Pilotbrillene er her fortsatt, og i år skal solbrillene være med speilglass. Trønderne har for øvrig blitt mer motebevisste og vågale. De ønsker å prøve noe nytt, og vil gjerne ha flere briller og solbrillepar og velge mellom, sier Sjøhaug.
BRILLESTYLISTER
Butikken har 6 brillestylister som hjelper deg å finne frem i brillejungelen.
– Vårt mål er å gi kundene trygghet på at de får hjelp til å finne brillen som kler og passer dem best, sier Trøen.
– Vi er en av de største butikkene i Midtbyen, og kanskje den med størst utvalg. Vi kan tilby våre kunder et stort og bredt utvalg i briller og solbriller fra kjente merkevarer som Ray Ban, Tom Ford, Dior, Gucci, Prada, Chanel, Fendi, Silhouette, Maui Jim og Oakley.
I tillegg fører butikken også flere danske merker. Dansk design står for stil, komfort og materialer av høy kvalitet. Innfatningene passer godt til det skandinaviske ansiktet, både i form og farge.
Til venstre: Beathe Sjøhaug og Hege Trøen (til høyre) viser frem to av sesongens nyheter på solbrillefronten. Til høyre: Eier av Interoptik Sjøhaug & Sande, Optiker Klaus A. Sjøhaug prøver en av sesongens solbrillenyheter fra Tom Ford. |
VIKTIG Å SJEKKE ØYEHELSEN
Mye har endret seg i optikerfaget de siste ti-årene. Fra å være et rent håndverksfag med fokus på tilvirkning og salg av briller, ligger fokus i dag mye på øyehelse. En UTVIDET SYNSUNDERSØKELSE kan avdekke både synsfeil og tidlige tegn på øyesykdommer. En grundig sjekk hvert andre til tredje år er anbefalingen i følge optometrist Klaus A. Sjøhaug.
– Vi tilbyr netthinnescanning (Optomap) som gjør at vi kan undersøke øyets innside grundig.
Scanneren kan avdekke tidlige forandringer som for eksempel grønn stær, grå stær, forkalkninger i øyebunnen (maculadegenerasjon), rifter og skader i netthinnen, diabetesforandringer eller tegn som kan indikere hjerte- og karsykdommer.
– Vi satser bevisst på fag, kompetanse og etterutdanning av våre optikere, slik at de til enhver tid er oppdatert i det nyeste innen faget. Sakte, men sikkert ser vi at folk har blitt mer oppmerksomme på å sjekke både syn og øyehelse. Vi har kanskje ikke vært flinke nok til å informere om hva en optiker kan gjøre tidligere, sier Sjøhaug.
Tekst & foto: Aron Nørstebø