Hjem » Bergen » Helse & velvære »  True creations go beyond reason

True creations go beyond reason

Da Coco Chanel og duftkreatøren Ernest Beaux kreerte N°5 i 1921, var det første gang en motebutikk lanserte en parfyme. Det var ikke en hvilken som helst parfyme. – De som kjøper Chanel N°5 får mye mer enn en parfyme, sier en engasjert Catherine Djukastein, daglig leder i Estethique på Kløverhuset. – De får en livsstil med på kjøpet, forteller hun med et glødende uttrykk.
Det er viktig for henne å gi dem som kommer innom en opplevelse og økt bevissthet rundt produktet de ønsker å kjøpe. – Duft har sterk effekt på mennesker, sier Catherine. – Derfor skal du tenke nøye gjennom hvilken duft du går med. Det stemmer overens med Coco Chanels filosofi. Hun ønsket ikke å gå med datidens dufter, og bestemte isteden å kreere sin egen parfyme. Hun drev jo med couture! Det ble verdens første sammensatte duft.

Chanel parfymerte prøverommene i stillhet, og effekten lot ikke vente på seg. Kundene falt pladask og ville ha parfymen. Marilyn Monroe skal ha uttalt at hun gikk til sengs kun iført noen dråper N°5. Slik begynte historien om N°5 som vokste seg til å bli verdens mest solgte parfyme.

Forførende element

Når motehuset Chanel nå lanserer århundrets parfyme i ny utgave til høsten, så er det i Coco Chanels ånd. N°5 Eau Premiere er en modernisering av N°5, og er akkurat som N°5 kreert for den moderne kvinnen. N°5 Eau Premiere tar oss med tilbake til Cocos tid, men uten nostalgi. Ingrediensene er de samme. Aldehyd er fortsatt ”kremen” i parfymen og vibrerer fortsatt, tilpasset dagens kvinner. Ylang-ylangen fra Comoro-øyene er lettere og mer diskret, og gir en myk og frisk duft. N°5 Eau Premiere er ren og klar og har bevart N°5s mystikk. Det universelle duftspråket er grunnen til at N°5 gir kvinnen ekstra feminitet. Dermed ble N°5 selve symbolet på forførelsen.

”N°5 has crystallised unconsious forces and passions. It has created mysterious correspondences. From this poetry and power its charisma is born”.

Genuint velvære

Det var kanskje ikke uten grunn at Coco Chanel var overtroisk. Alt var gjennomført og gjennomtenkt til siste detalj. Slik drives Chanel også i dag, og er ett av få motehus som fortsatt drives av familien. Akkurat som Coco, er Catherine opptatt av at du skal føle deg vel med duften eller produktet du velger. – Alle får like mye hjelp, sier hun.

For deg som ønsker å øke kunnskapen om produktene du putter i handlevognen, er parfymeriet på Kløverhuset rette stedet. Her møtes du av en engasjert betjening som vet hva de snakker om. Catherine er en av få som har fått tak i et eksemplar av N°5 Eau Premiere før lanseringen, og i løpet av høsten kan også du oppleve verdensnyheten hos Estethique på Kløverhuset.

Tekst: Elisabeth H. Kolstad
Foto: Espen Falch Pedersen