Interiør & design »  Nyheten er ankommet!

Nyheten er ankommet!

Hos Årø Bilsenter er det full rulle om dagen. Den mye omtalte nye Citroën C5 har nemlig ankommet utstillingshallen, og ikke uventet er det stor pågang av nysgjerrige
skue- og kjørelystne som ønsker en nærmere titt på dette stilige og komfortable kjøretøyet.

Dette er ypperste luksus i øverste mellomklasse... Dens positive egenskaper vil garantert smitte over på føreren av dette mesterverket av et kjørevidunder. Nye C5 har alt du ønsker deg og kanskje enda mere til. Stikk innom Årø Bilsenter og la deg fasinere du også!

Foruten Citroën er Årø Bilsenter også forhandler av Suzuki, Hyundai, Kia, Isuzu og Daihatsu. I tillegg har de ettermarked på Mazda som var et av de tidligere Bussbygg-merkene, og holdt til i samme bygning i mange år. Årø Bilsenter er i tillegg et merkeverksted som har bred kompetanse innenfor alle typer bilreparasjon. Citroënavdelingen har blant annet to teknikere med unik kompetanse, noe som kommer gjennom stadig kursing og oppdatering.
– Dette er i tråd med Citroëns filosofi, hvor de bygger kvaliteten inn i alle ledd. Ja, de har alltid ligget langt framme hva bilteknologi angår. Siden tidlig på 90 tallet har de hatt helgalvaniserte biler noe som garanterer at Citroënbilene blir lite utsatt for rust, sier selger og Citroënentusiast Sveinung Julnes hos Årø Bilsenter.

– I dag er Citroën kanskje det merket som stiller høyest krav til teknisk god kvalitet. De bygger nå kvaliteten inn helt fra bunnen av og det er ganske unikt i denne konkurransepregede bransjen. Det har også en sammenheng med at Citroën gang på gang kommer godt ut i sikkerhetstester. Samtlige Citroën modeller scorer jevnt over høyt i sine respektive klasser. Det kan i denne sammenheng nevnes at nye Citroën C5, i likhet med sin forgjenger, har fått full pott i den respekterte sikkerhetstesten EuroNcap. Man kan trygt si at Citroën lager noen av de sikreste bilene i sin klasse, sier Julnes. En annen hemmlighet er at Citroën nå bruker mer tid enn noen gang på testing og prøvekjøring av sine prototypemodeller før en ny modell eller modellutgave slippes ut på markedet.

Eventuelle barnesykdommer blir luket bort og bare slik kan man garantere at produktet kvalitetsmessig holder mål. Sammenlignet med andre bilmerker har også Citroën et stort antall modeller tilpasset de forskjellige type behov vi måtte ha i løpet av et langt liv. Alt fra tøffe C1, sporty C2, kompakte C3, spenstige C3 Pluriel, modige C4, stilrene C5, elegante C6 og romslige Berlingo, Xsara Piccasso og C8 til den råeste C-Crosser.

Nye Citroën C5

Men det er altså den nye Citroën C5 som kommer i førersetet denne sommeren. En perfekt bil til både lange og korte turer. Den skiller seg ut i mengden på alle vis og har størrelsesmessig mål så det holder til langkjøring. Som dens forgjenger kommer også den nye C5 i to innpakninger, som sedan og stasjonsvogn. Cruisekontroll og hastighetsbegrensninger er standard. Alle utgaver er også utstyrt med automatisk klimaanlegg. Om synet av den velformede C5 er en fryd for øyet, er ikke mindre det lave støynivået hos C5 er en fryd for øret. Det geniale hjulopphenget og isoleringen av motor- og drivstøy er finurlig utformet for å gi deg kun den beste kjøreopplevelsen.

Av praktisk ekstrautstyr kan man velge automatisk og elektrisk parkeringsbrems, bakkestartassistent (HSA – Hill Start Assist), parkeringsassistanse med ultralydsensorer foran og bak, samt sidestilte ultralydsensorer som sier i fra hvorvidt bilen får plass i luken eller ikke.

Valgfriheten er dessuten stor når man kommer til det biltekniske. Ønsker man metallfjæring i stedet for det ultra avanserte hjulopphenget med Hydractive 3 Plus er dette opp til deg. Sistnevnte hydraulistiske hjuloppheng er det samme som vi kjenner fra Citroën C6. Med C5 oppnår man derfor den ultimate kjørekomfort, alltid tilpasset bilens hastighet og den enkelte fører’s kjørestil. Om man ønsker det kan man også selv stille inn systemet med ønsket karakteristikk. Under panseret er også trekkraften på topp og dette er en gjennomgående standard som følger alle de i alt syv ulike motorene: fra den minste, en 1,6 liter Hdi turbodiesel på 110 hk/80, til de store motorene slik som 215hk/155 kW (3.0 liter bensin V6) og 208 hk/150kw (diesel).

Her får man altså komfort, design, kvalitet og sikkerhet i en og samme bil. Omtalene har bare vært positive og de høye forventningene som på forhånd ble annonsert er så absolutt innfridd, sier Julnes.

– Dette er en romslig mellomklassebil, med særdeles tiltalende ytre og indre egenskaper. Har du lyst – har du lov! Kom gjerne innom for en prøvetur, avslutter Julnes.

Tekst: Lena Nerland
Foto: Lena Nerland & Citroën