Hjem » Reiser & opplevelser »  Arctic Race gull verdt for reiselivet

Arctic Race gull verdt for reiselivet

Norges største sykkelritt skapte i 2016 en meromsetning for norsk reiselivsnæring på over 54 millioner kroner, ifølge en fersk rapport. Hele 33.000 av i alt 180.000 tilskuere som fulgte Arctic Race of Norway i fjor var tilreisende.

Knut-Eirik Dybdal, her sammen med ARN-ambassadør Thor Hushovd, er godt fornøyd både med de regionale og nasjonale ringvirkningene til Arctic Race of Norway.

Innkjøp til og gjennomføringen av Arctic Race of Norway 2016 – samt publikums oppslutning rundt arrangementet – bidro til en samlet meromsetning for norsk næringsliv på 93 millioner kroner. Tallene fra rapporten, som er utarbeidet av selskapet Bedriftskompetanse, viser en økning på 11,6 millioner kroner i meromsetning fra forrige rapport i 2014. 
Merinntektene er i all hovedsak knyttet til reiselivsnæringen, og inntekter fra regionale og tilreisende publikummere i fire augustdager i 2016. Totalt er det beregnet at rundt 180.000 tilskuere fulgte løpet fra sidelinjen – av disse 33.000 tilreisende – som til sammen skapte meromsetning pa rundt 54 millioner kroner. Dette er en økning på rundt 11.000 tilreisende tilskuere – og en økning på totalt 20.000 tilstedeværende tilskuere – fra beregningene i 2014.

Flere opplever Norge fra sofakroken

I fjor ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land, og skapte utover dette bred mediedekning internasjonalt. Rapporten konkluderer med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi (EAV) beløper seg til rundt 231 millioner kroner – en økning på rundt 30 millioner fra 2014. I tillegg til TV-sendingene ble Arctic Race omtalt i rundt 2 840 redaksjonelle artikler i Norge, med en anslått verdi på 112 millioner kroner. 
– TV-dekningen vi får internasjonalt er ikke bare med på å bygge Norge som en sykkelnasjon, det er også et stort utstillingsvindu for reiselivsnæringen. Vårt mål er at Arctic Race skal bli for Norge hva Tour de France er for Frankrike med tanke på turisme. Mer og bedre eksponering betyr også mer sportslig anerkjennelse for Arctic Race, større internasjonale lag på startstreken, og dermed også flere tilreisende tilskuere, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal.
Årets Arctic Race of Norway har etapper både i Nordland og Troms, og arrangeres 10. - 13. august.

Følg IN magasinet på Facebook