Hjem » Asker&Bærum »  Q7 e-tron – Audis nye kraft-SUV som ladbar hybrid

Q7 e-tron – Audis nye kraft-SUV som ladbar hybrid

Klasseledende teknologi, suverene kjøreegenskaper og komfort i toppklasse. Nye Audi Q7 er her. Nå får du den også i plug-in hybrid. Q7 e-tron er Møller Bil Asker og Bærums nye stolthet.

SUV-markedet i Norge vokser kraftig og det er knallhard konkurranse mellom merkene. Nye Q7 skal operere i premium-SUV-klassen, et sterkt økende segment i Norge, der både BMW og Mercedes opererer, samt Range Rover og et par andre merker. Den forrige utgaven av Audi Q7 kom ut allerede i 2006, og i noen år nå har konkurrentene fått lov til «å herje» i markedet, sier salgssjef, Christian Holter i Møller Bil Asker og Bærum. Det blir det en slutt på, om vi skal tro ham.
– Nå er det vi som skal ta for oss! Audi Q7 har enormt gode kjøreegenskaper og vi ble nærmest sjokkert over hva som møtte oss da vi var i Tyskland og prøvekjørte den. Den var mye bedre enn vi våget å tro og håpe på, sier Holter.

Klasseledende teknologi

Den store nyheten i høst er at Q7 har kommet med plug-in hybrid, kalt e-tron. 
– Vi merker at det norske markedet er utrolig opptatt av ny teknologi, og man adopterer moderne nyvinninger raskt inn i hverdagen. Når avgiftssystemet i tillegg belønner slike biler, så blir valget lett. 
Q7 e-tron har den aller mest moderne typen plug-in på markedet, sier Holter.
– Bilen har klasseledende teknologi. Den har en el-motor som er såpass stor at du får en teoretisk rekkevidde på 56 km. Og bilen holder det den lover, særlig på denne tiden av året.
Etter de 56 km er tilbakelagt og batteriet går tomt har du en 3 liter diesel 258 hestekrefter, som ifølge Holter passer svært godt til bilen.

Plug-in med diesel

– Vi er den eneste aktøren i markedet som har diesel på plug-in-hybriden, de andre har bensin. Det gir et bra bånndrag og ikke minst betydelig lavere forbruk enn for eksempel en bensinbil. 
For de som er flinke til å lade, så betyr det at du vil kunne dekke store deler av det daglige bilbehovet ditt på kun strøm, samtidig som du har en drivstoffgjerrig dieselmotor når batteriet er tomt. 
– Vi erfarer at Audi Q7 E-tron bruker ca. 0,7 på mila ved normal og blandet kjøring, mens en tung bil med bensinmotor bruker betydelig mer uten å kjøre hardt. Når det er sagt, ikke alle i dette segmentet bryr seg om å måtte betale kr 1.000,- til 1.500,- mer pr mnd. i drivstoff. Spørsmålet er hva du virkelig ønsker deg? 
Audi tilbyr et annet produkt enn konkurrentene og Møller Bil merker ifølge Holter en voldsom etterspørsel. Demonstrasjonsbilen er kontinuerlig i prøvekjøring, sier Holter.
– Alle kommer tilbake med smil om munnen og synes det er en fantastisk god bil. Vi får også tilbakemeldinger på at den elektriske pakka fungerer utmerket.

Økonomisk fordelaktig

På grunn av det norske avgiftssystemet er dessuten e-tron økonomisk fordelaktig, ifølge Holter.
– Ser du på engangsavgiften mellom diesel og plug-in, så ser du at en kraftig plug-in er betydelig lavere på engangsavgift, noe som gir fordelaktige priser for både leasing og kjøp. Det gjør bilen konkurransedyktig og at ekstra mange ser på Q7 e-tron som en interessant bil. Du får dessuten standardutstyr på E-tron for kr 76.000, som er prisen for i den ordinære utgaven. 
Merk at Audi Q7 e-tron får du kun i 5-seter – en svært romslig sådan – mens du må til bensin- eller dieselutgavene for å finne 7-seteren. 
Bor du i Asker og Bærum, og vurderer ny og fin Audi, for eksempel en Audi Q7, finner du kompetansen og hyggelige salgskonsulenter hos Møller Bil på Billingstadsletta.
– Vi gir deg de beste rådene slik at du finner bilen som passer for deg og dine behov. Velkommen til oss, sier Holter og smiler.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook