Hjem >  Passion for Porsche

Passion for Porsche

Hvorfor investere i aksjer når man kan investere i kjøreglede og ekte «brukskunst»? Vi snakker ekte kjærlighet. Og snart blir Porsche Center Son det andre offisielle Porsche Classic-senteret – i verden.

Blant åpne landskap, skog og hest, åpenbarer det seg en bilpark av dimensjoner. 3.900 kvadratmeter huser salgshall, verksted og delelager i skogkanten mellom E6 og Oslofjorden. Man ser knapt skogen for bare Porscher. Ikke så rart kanskje, da hele 17 av 30 ansatte på senteret eier sitt eget eksemplar av arten. Det er, ifølge salgsansvarlig Egil Haugen, ikke et kriterium for ansettelse. Men det finnes en stor entusiasme der. En glød for Porsche – noe han selv og resten av staben deler; 
– Vi kaller Porsche Center Son for et entusiast-senter!

Erfarne

Selv har Haugen drevet med Porsche i mer enn 30 år. Tidligere jobbet han hos Autozentrum Sport, og startet Autoni i 2003. Espen Olsen ble med på eiersiden, og kunne bidra med erfaring fra velrenommerte Autotuning, bedriften som allerede i 1993 ble etablert i Råde i Østfold. De to selskapene fusjonerte i 2011 med Espen Olsen som daglig leder, men også en tredje ildsjel, entreprenøren Werner Isaksen, kom med på eiersiden.
I fjor solgte Porsche Center Son ca. 350 Porscher bestående av fabrikknye, nyere brukte og et stort antall klassiske modeller. Omsetningen landet på 328 millioner inkludert verksteddrift, delesalg og vinterlagring av kundebiler. Haugen trekker fram de ansatte og deres engasjement og kunnskap om det de holder på med; 
– Vi har veldig entusiastiske folk på huset, og de ansatte er definitivt den viktigste faktoren her. Vi vektlegger god ivaretakelse av kundene, og har etterhvert fått et personlig forhold til mange, forteller han.
– De aller fleste kjøperne er kunder som vi har hatt i mange år, og mange av disse eier flere Porscher.

Porsche Classic Center

Hos Porsche Center Son tenker man ikke begrensninger, men dyrker lidenskapen for det tyske bilmerket, og nå står ny satsning for tur, nemlig Porsche Classic Center. En helt spesiell og gigantisk avdeling for gode, eldre årganger Porsche. Fra før finnes det kun ett tilsvarende senter – på verdensbasis – i Nederland. Norge blir det andre. Tung kompetanse er påkrevet, og det er ikke bare å sette i gang. Men gutta på senteret i Son har fått tilliten. Haugen gleder seg; De har sikret seg nabotomten, og skal bygge tilsammen 2.000 kvadratmeter fordelt på to etasjer, med salgsavdeling og verksted. Bygningen vil romme Porscher fra 50-tallet og helt opp til årtusenskiftet. Sommeren 2016 starter byggingen, og rundt påsketider 2017 åpner Porsche Classic Center. Og det vil neppe gå upåaktet hen. 
– Da vi åpnet Porsche Center Son i 2011, markerte vi begivenheten i tre dager.

En gunstig investering

De eldre klassiske Porschene er interessante, på mer enn en måte. De er ofte fargerike, og naturlig nok sjeldnere enn de nyere bilene. 
– Ca. 75 % av alle Porscher som er produsert siden 1948 er fortsatt i drift, kommenterer Haugen. 
Og i motsetning til de fleste andre bilmerker, holder Porsche seg svært godt i pris, og har som oftest gunstig både annen- og tredjehåndsverdi, ikke bare her hjemme men også i resten av verden. 
– Man kan faktisk sammenlikne litt med boligmarkedet. Det er dyrt å gå inn, men det er en god investering på sikt. Når vi snakker klassiske Porscher og veteranbiler, så har enkelte Porscher faktisk tredoblet seg i verdi i løpet av de siste fem årene, forteller den erfarne entusiasten. 
Man kan ikke si det samme om innskudd i banken. Men man kan fint sammenlikne Porsche-investeringen med å investere i aksjer eller kunst. Bare at det sannsynligvis er mer action med en vakker bil som i tillegg kan kjøres med! Noe man kan ha det gøy med, samtidig som det er sparing. Man kan kanskje kalle investeringen for en slags «brukskunst»? Faren er selvfølgelig at man ikke vil kvitte seg med Porschen hvis man først har fått seg en.

Sosiale Porsche-entusiaster

Lidenskapen for Porsche bringer også folk sammen, og gjør interessen sosial. Egil Haugen var selv formann for Porsche Club Norge (nå æresmedlem), en landsdekkende klubb med ca. 2.300 medlemmer og eget medlemsblad. 
– Det er en veldig aktiv klubb, med mange aktiviteter man kan være med på. Klubben har jevnlig møter, treff og turer, og også utstillinger og andre arrangementer. Kjøretrening på racerbaner i inn- og utland, slalåmkonkurranser, sosiale kjøreturer og familietreff, er også en del av klubbens tilbud til medlemmene, forteller Haugen.

Ekte kjærlighet

– Når man først har skaffet seg Porsche, så blir det en slags kjærlighet, og det blir vanskelig å kjøpe seg noe annet enn Porsche videre i livet, mener Haugen. 
Han trekker frem bilens sportslige DNA-egenskaper, og mener Porsche har alle egenskapene i en og samme bil. Utvalget av dagens nye modeller strekker seg fra Boxster til Cayenne, med modellene 911, Cayman, Macan og Panamera i mellom. Komforten er på plass, allsidigheten og bruksvennligheten på topp, og ikke minst er sikkerheten i høysetet. 
– Porsche er en av verdens mest avanserte merker med hensyn til sikkerhet, og de utvikler sikkerhetsutstyr også for andre bilmerker. 
Han fremhever gleden ved å kjøre, eie og pleie bilen; 
– Porsche tar fram veldig mye lidenskap hos eierne. Og etter mange års lidenskap og erfaring med verdens mest suksessrike bilmerke, er Egil Haugen ikke i tvil – ingen bil slår #that Porsch(e) feeling#.

Tekst: Trine Texnæs | Foto: Porsche Center Son

Følg IN magasinet på Facebook