Kultur & underholdning »  Galleri i verdensklasse

Galleri i verdensklasse

Maerz Contemporary AS ble grunnlagt i 2005, men er tuftet på mer enn ti års arbeid i kunstmarkedet, hovedsakelig med Molde som utgangspunkt. De senere årene har de også begynt å bevege seg i markeder i Tyskland, Frankrike og i Norge for øvrig.
Article imageSist sommer gjennomførte de, i samarbeid med ambassaden i Paris og delegasjonen i Strasbourg, en utstilling med kunstnerne Bjørn Carlsen og Hans Georg Kohler i Strasbourgs rådhus.

Gjennom årene har Maerz Contemporary jobbet med en lang rekke kunstnere. I dag er anslagsvis førti malere og grafikere en del av deres faste representasjon. Blant disse finner vi kjente navn som Dagfinn Knudsen, Bjørn Carlsen, Ørnulf Opdahl, Håkon Bleken, Elisabeth Werp, Hans Georg Kohler med flere. Innehaver Petter Haakon Pettersson sier imidlertid at det ikke er noe mål i seg selv å ha flest mulig kunstnere i stallen. – Det ideelle ville kanskje vært 15-20. Vi ønsker jo å gjøre en best mulig jobb for de kunstnere vi tror og mener vi kan selge litt for, sier han. Og legger til at det er alltid en avveining mellom de kunstneriske kvaliteter og de kommersielle muligheter.

De finner det også interessant å jobbe aktivt med å finne nye og talentfulle kunstnere. Et eksempel er Andreas Glad (1976) som fullførte sine studier ved Kunstakademiet i Bergen i 2007. I høst holder han sin første separatutstilling etter studiene hos dem. Glad er en sterk kolorist som arbeider i en tradisjon ikke helt ulikt Edward Hopper. Han er en av de kunstnerne galleriet har størst tro på i årene som kommer.

Overvåker verdensmarkedet

Selskapets virksomhet er hovedsakelig bygget opp omkring de rundt ti årlige utstillingene i Øvre vei i Molde. Ikke desto mindre er det blitt en stadig større og viktigere del av driften å overvåke verdensmarkedet for å finne gunstige kjøp av kunstnere de mener å ha høy kompetanse på. Dette er gjerne kunstnere de ikke jobber direkte med til daglig. Og det er gjerne kunstnere som ikke lever lengre.

Et slikt tilfelle er den tyske kunstneren Kurt Schwitters (1887-1948). Han var i lengre perioder i mellomkrigsårene bosatt i Romsdalsområdet. Han utførte blant annet landskapsmalerier med motiver herfra. En annen interessant kunstner de overvåker i markedet er Bjarne Melgaard (1967) Han er en av de norske kunstnere som for tiden gjør seg mest bemerket utenlands. Hans dyreste arbeider omsettes for over millionen, og også Maerz Contemporary har nylig omsatt et av hans arbeider i en svært høy prisklasse.

En annen viktig del av gallerivirksomheten er arbeidet med utsmykninger, både for private og bedrifter. Ikke minst anser de den store mengde nybygg som reises rundt omkring som et interessant marked. Det er imidlertid ikke alltid like lett å komme i gunstige posisjoner på dette området.

– Dette er et område som krever møysommelig planlegging og bearbeidelse. Vi ser imidlertid at vi stadig oftere får henvendelser om å bistå i utsmykningsøyemed, sier Pettersson.

– På de større oppdragene henter vi, når oppdragsgiverne ønsker det, inn spesialkompetanse i form av kunsthistorikere, interiørarkitekter eller lignende, legger han til.
Article image

Mye interessant ute

Maerz Contemporary viser hovedsakelig sine utstillinger i lokalene i Molde, men har kunder fra hele landet. Innehaver Petter Haakon Pettersson bruker mye tid på å oppsøke kunstnere, gallerier og utstillinger både i Norge og utenlands.

– Selv om det ofte dukker opp nye interessante kunstnere på utstillinger jeg ser ute, er det ofte kommersielt tryggere å benytte seg av veletablerte kunstnere her hjemme, sier Pettersson.

Men Maerz Contemporary driftes imidlertid ikke utelukkende på kommersielle premisser. De legger ikke skjul på at det er stor stas når de arrangerer utstilling med veletablerte navn, og det kommer opp mot to hundre mennesker på en utstillingsåpning. – Vi har ingen problemer med å verdsette den delen av driftingen også, fortsetter Pettersson.
Article image

Langt frem

I kunstverdenen er langtidsplanlegging viktig. De fleste kunstnerne kan kun produsere for et begrenset antall utstillinger pr år. I hard konkurransen med gallerier fra større byer og markeder forsøker Maerz Contemporary å være så tidlig ute som mulig for å sikre seg at de beste og mest aktuelle kunstnerne vil stille ut i Molde. Planene legges ofte for opp til tre-fire år av gangen. Men de holder stadig noen perioder åpne for å kunne snu seg raskt. I tilfelle det på kort varsel dukker opp nye svært interessante ting.

For 2009 har galleriet allerede booket kunstnere som Bjørn Krogstad og Lars Lerin. De er også i god gang med planleggingen for 2010 og 2011. Men hvilke kunstnere som er booket inn for disse årene vil ikke Pettersson ut med. Ikke ennå. Noen hemmeligheter må man alltid ha i et marked som dreier seg om kjøp og salg.

Tekst: Anita Hector Foto: Maerz Contemporary AS & Andreas Glad