Klær & mote »  Trendy & klassisk til jenter i alle aldre

Trendy & klassisk til jenter i alle aldre

I Kristiansund finner vi to av landets mange b.young butikker innenfor en radius på fem minutters kjøring. Både på Futura Senter og på Storkaia Brygge står fasjonable kvalitetsklær og personlig service i fokus.

Daglig leder Diana Owesen begynte sin karriere innen motebransjen i Oslo for 10 år siden. Der etablerte hun sin første b.young forretning, og ervervet verdifull erfaring som daglig leder frem til 2002. Da var trangen til å flytte hjem blitt så stor at hun bestemte seg for å forlate hovedstaden. Ikke lenge etter åpnet hun Kristiansunds første b.young forretning på Futura Senter. Tre år senere hadde hun etablert en ny, denne gang på Storkaia Brygge. At hun trives i jobben er det liten tvil om. I disse dager går Diana med planer om å utvide ytterligere.
– Jeg pleier å si som fotballspillerne; at jeg er privilegert som får lov til å jobbe med hobbyen min. Vi har mange faste kunder som er innom flere ganger i uka, og de gjør det ekstra trivelig å gå på jobb, forklarer hun.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ulik profil

Til tross for at de to b.young-butikkene i Kristiansund stort sett har det samme, store utvalget, skiller de seg fra hverandre ved å holde ulike profiler.
– På Futura retter vi oss mot et litt mer voksent publikum. Utstillingen fronter klær for kvinner, mens den på Storkaia vektlegger det ungdommelige. Her finner jentene de siste trendplaggene, samt et kjempeutvalg av partyklær, forteller Diana. De forskjellige profilene er bevisst valgt ut fra kunnskapen om hvilke kundegrupper som besøker de to handlesentrene.

Glade for å hjelpe

Mer tilfeldig er det at de butikkansatte speiler kundegruppen de henvender seg til. At det er et fortrinn ser Diana ikke bort fra, men påpeker at filosofien de arbeider etter nok er det aller viktigste.
– Service er blitt stadig viktigere, og vi streber etter å gi våre kunder den aller beste. Våre ansatte hjelper mer enn gjerne til med å kle opp kunden fra topp til tå. Samtidig som de handlende selvsagt bestemmer, føler vi et ansvar for at de ser bra ut når de går fra en av våre butikker. Våre butikkselgere skal være ærlige, og skal ikke selge bare for å selge. Når man handler hos oss kan man være trygg på at man ikke ender opp med plagg man senere vil angre på å ha kjøpt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Spennende kjoler

Ved siden av å vektlegge god service, er b.young opptatt av å ha et sortiment som dekker de flestes behov.
– Hos oss finner både tenåringsjenter og godt voksne damer spennende plagg. b.young-kjeden fører ikke bare egne merker. Hver forretning står fritt til å ta inn klær fra andre produsenter, derfor varierer utvalget en del fra butikk til butikk. I Kristiansund er vi spesielt gode på kjoler, og fører blant annet Floyd – et trendmerke som er blitt svært populært. De designer flotte kjoler av høy kvalitet, og har modeller til enhver anledning. Nå som julen nærmer seg har vi blant annet fått inn et stort utvalg av glam-kjoler. I år skal det være paljetter og frynser, forteller hun.

Til riktig tid

b.young jobber etter prinsippet om å levere de riktige plaggene til riktig tid. Designerne er til enhver tid oppdaterte på motetrendene, og produserer seks attraktive kolleksjoner hvert år.
– Hovedkolleksjonene har som mål å favne de store kundegruppene i alle aldre. I tillegg fører vi Wearhouse og 2-biz som kommer med lekre topper og drakter i størrelser opp til 46. Dette er klær for voksne damer, i meget god kvalitet, til priser i midtsjiktet. Vi fører også Anemone som er plagg i klassisk stil, myntet spesielt på kvinner mellom 25 og 40. For ungdommen har vi klær fra Ichi, og så har vi et stort utvalg av skinn- og regnjakker fra Jazz.

Alltid noe nytt

Diana Owesen forteller om en strålende utvikling siden den første b.young butikken åpnet i 2002.
– Den gang holdt vi til i et lite lokale i 2. etasje på Futura. Etter kort tid flyttet vi inn i et større i etasjen under. I løpet av det første året var vi blant de ti beste b.young butikkene i landet. Nå opplever vi nesten like godt salg i begge forretningene. Jeg tror hovedgrunnen til den gode utviklingen er at kundene syns det er trivelig å handle i våre butikker. Vi får inn nyheter nesten hver dag, noe som skaper stor nysgjerrighet og lyst til å besøke oss, avslutter den daglige lederen.

Tekst: Martin Fremstad  Foto: Linda Grønseth & b.young