Hjem >  Tine Mollatt

Tine Mollatt

Høstens kolleksjon fra byTiMo – et møte mellom det florlette Italia og det værha

Du finner plaggene til Tine Mollatt i garderoben til motebevisste kvinner verden over. Hennes merke byTiMo har i en årrekke vært et av de største navnene på den norske motehimmelen. Akkurat nå finner du høstens fantastiske kolleksjon i butikkene og IN magasinet har møtt Tine for å høre mer om hennes vakre kreasjoner!


Man trenger ikke være over gjennomsnittet interessert i mote for å ha ett eller flere plagg fra byTiMo i garderoben. Merket appellerer til en bred målgruppe, fra norske kvinner i alle aldre til store internasjonale kjendiser som Gwyneth Paltrow. Historien til byTiMo startet med en kolleksjon på 50 plagg designet hjemme ved kjøkkenbordet til gründer og designer Tine Mollatt. Tolv år senere er byTiMo noe så sjeldent som et norsk designmerke med internasjonal suksess. Merket er kjent for kvalitet og et eget designspråk inspirert av vintage og gamle skreddertradisjoner. I dag har byTiMo tre konseptbutikker, her i Oslo finner du de på Paleet og Byporten. Butikkene bærer preg av det samme formspråket og verdiene som byTiMo er tuftet på, som bærekraft, hensyn til natur og miljø. Det er vel verdt å ta turen innom, både for å oppleve selve butikken og ikke minst årets høstkolleksjon. Det var nettopp høstens kolleksjon som stod sentralt da IN magasinet møtte Tine i hennes kombinerte studio og showroom på Frogner. Da var hun allerede i full gang med å skape neste års høstkolleksjon. Studioet hennes er akkurat slik man har sett for seg. Beliggende i en ærverdig, men sjarmerende bygård hvor det er høyt under taket og store vinduer. Her løper hunden Herman rundt mens matmor designer, omgitt av stoffprøver, skisser og ikke minst byTiMos kolleksjoner. Som hun selv smilende kaller det; et kreativt kaos.

Omfavnelse av livet og engasjementet

Årets høstkolleksjon heter Embrace og som navnet tilsier handler den om omfavnelse. Og nettopp tanken om omfavnelse går som en rød tråd i hele skapelsesprosessen. Kolleksjonen ble møtt av stående ovasjoner fra både motepressen og publikum, og har blitt godt tatt imot i butikkene. Tine røper at denne gangen kom inspirasjonen fra et litt uventet hold i forhold til hvordan hun vanligvis skaper. 
– Som designer pleier jeg å finne inspirasjon i meg selv. Men da jeg skulle designe denne kolleksjonen på sensommeren 2015 og satte meg ned for å finne mine knagger hadde jeg vansker med å stenge verden ute. Det var plutselig et stort samfunnsengasjement både i Oslo og resten av landet for flyktningene og deres situasjon. Det var som om vi ble et mykere folkeslag og dette kollektive engasjementet gjorde et voldsomt inntrykk på meg og ble en sterk inspirasjonskilde til denne kolleksjonen. Det at omtanken for andre hadde blitt en ledestjerne i samfunnet ga meg en følelse av å eksistere og en trang til å omfavne livet og vise omsorg for andre. Dermed kom både inspirasjonen og ordet omfavnelse til meg.

Vintage og garn i Firenze

Kvinnen bak byTiMo reiser mye rundt i verden for å bli inspirert. 
– Til denne kolleksjonen lot jeg meg inspirere av Firenze og Italia. Jeg er jo alltid opptatt av å finne balanse, en form for yin og yang. Og møtet mellom det veldig romantiske og florlette med myke linjer fra vintagemarkeder i Firenze mellom det hardere og mer grafiske Island er utrolig spennende, forteller hun.
Det er unektelig noe interessant som skjer i møtet mellom det rene og minimalistiske skandinaviske uttrykket med det florlette vintage uttrykket. Tine forteller at Italia alltid har vært en stor inspirasjonskilde for henne. 
– Denne gange dro jeg til vakre og historiske Firenze for å delta på det store garnmarkedet for å finne nye interessante garn. Ull, myk kasjmir og garn av høy kvalitet gjør kolleksjonen enda mer luksuriøs. I tillegg er dette materialer som varer lenge, noe som kanskje kan være med på å redusere den bruk og kast mentaliteten vi har i dag. Dette er plagg man kan bruke år etter år. Dessuten var jeg på vintage moteshow i fantastiske Stazione Leopolda med noen av de beste vintageselgerne i Italia. Det å omfavne gamle skatter gir meg stadig ny inspirasjon og kombinasjonen av ideene fra garnmarkedet med vintage inspirerte meg til å skape høstens kolleksjon.

Islandsk natur

En reise til Island ble også en viktig del av skapelsesprosessen. Sagaøya og dens hovedstad Reykjavik har både karrig natur og kreative mennesker å by på. 
– På Island kunne jeg omfavne naturens røtter og enkeltheten ved de naturlige materialene, den røffe ulla og strikketeknikkene. Dette ga meg inspirasjon til å feire materialene og deres opprinnelse. Tilbake i Oslo var studioet mitt fylt av vakre vintageskatter, garn, stoffer, farger, prints og inspirerende bøker. Alt hadde en spesiell betydning og det var nesten som det ba om å bli omfavnet. 
Selv om Tine var godt voksen da hun startet byTiMo har hun jobbet i bransjen siden hun var 18. Hun er utdannet skredder, tegner og økonom, noe som utvilsomt har kommet godt med i etableringen av egen bedrift. Blant hennes tidligere arbeidsgivere finner vi både JC og Varner-gruppen. Nettopp denne bakgrunnen legger hun selv vekt på når hun får spørsmål om hun ikke merker presset av den store suksessen hun har opplevd med byTiMo de siste årene. 
– Jeg har jobbet under press siden jeg var 20, med ansvar for mange hundre millioner i innkjøp. Dette tror jeg er en av grunnene til at jeg håndterer presset nå. Og ikke minst så stiller jeg alltid høyest krav til meg selv. På godt og vondt er jeg alltid min største kritiker. Jeg er utrolig takknemlig for suksessen og var kanskje heldig som var voksen og hadde fått litt livserfaring før den kom. Det betyr jo også at jeg er så heldig å få jobbe med hele verden. Det er veldig inspirerende for meg å bli kontaktet av lidenskapelige mennesker fra Japan eller Paris som lurer på hva som ligger bak et materiale eller et print. Mennesker som er engasjerte inspirerer meg, de som bryr seg og er opptatt av detaljer som den lille knappen.

Spennende fremtidsplaner

I god tid før jul kommer også en mellomkolleksjon fra byTiMo, Heartbeat. Her er det en rekke vakre kjoler som passer perfekt til julens selskapeligheter. 
– Heartbeat er inspirert av London og New York. Den har et litt strammere uttrykk og her leves 70-tallet kraftig ut. Samtidig er den mer leken og det er mye gull, glitter og moro.
Tidligere i år ble det mye oppmerksomhet rundt samarbeidet Tine og Pia Tjelta hadde med skuespillerinnen Gwyneth Paltrow og hennes nettside Goop. Tine forteller at selv om det ikke foreligger noen umiddelbare planer om å samarbeide med flere kjendiser, så er samarbeidsmodellen fremdeles viktig for henne. 
– Fremover kommer det nok til å dreie seg om andre typer samarbeid. Selv om jeg fremdeles lager egne kjoler til kjendiser og er veldig takknemlig for alle som har lyst til å være ambassadører, så ønsker jeg nå å jobbe med samarbeid på et annet nå. Hele vår industri er i enorm endring. Motebransjen har lenge sett ut slik den gjorde for 30 år siden, men nå kommer endelig endringen. Det er utrolig spennende å være med på og fokuset fremover kommer til å være på samarbeid. Jeg tror at dette er noe som vil bli stadig viktigere, uansett bransje. Jeg synes også de nye økonomiske modellene er spennende og ønsker å være med å bidra til de som ikke har det så lett. Og i løpet av høsten kommer vi til å lansere et sosialt entreprenørskap. Vi har jobbet med dette i over ett år og er nå helt i sluttfasen. Vi gleder oss veldig og det blir utrolig spennende, avslutter Tine.

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Monica Kvaale & byTiMo

Følg IN magasinet på Facebook