Hjem >  Stikker av med gjeve priser

Stikker av med gjeve priser

I vinter har Hotel Havnekontoret i Bergen mottatt to priser for beste hotell.

Det gir en følelse av luksus av å stige inn i Hotel Havnekontorets foajé. Det er høyt under taket, lysene er levende og blomstene friske. Kremplasseringen på Bryggen og elegante rom tiltaler både utenlandske feriereisende og norske gjester som ønsker en romantisk helg. Dessuten er hotellet fylt med yrkesreisende som er blitt stamgjester.
– Vi er stolte av hotellet vårt, og vil at gjestene skal ha det bra og ønske å komme tilbake. Samtidig er vi veldig opptatt av å utvikle oss etter tilbakemeldingene vi får, sier hotelldirektør Hilde Berentsen.
Som IN magasinet tidligere har skrevet, har professorene Øystein D. Fjeldstad og Randi Lunnan trukket frem Hotel Havnekontoret som en suksessoppskrift i strategi og ledelse i sin bok «Strategi».
Solide tall og gode tilbakemeldinger har også ført til en rekke priser i både inn og utland, og Berentsen takker medarbeiderne for suksessen.
– Det er våre medarbeidere som er grunnmuren i hotellet og som sørger for at gjestene våre skal få et godt opphold. Uten dem hadde vi ikke levert de samme resultatene, skryter hun.
Direktøren har stor tro på at de ansattes trivsel er avgjørende for god kvalitet og gode tilbakemeldinger. For er ikke medarbeiderne fornøyde, blir heller ikke gjestene det.
Under Nordic Choice Hotels´ Vinterkonferanse i januar fikk Havnekontoret enda en gang bekreftelse på at teamarbeidet fungerer, da de stakk av med prisen som årets «Clarion Collection Hotel of the Year 2015».
Fra før har hotellet mottatt Clarions pris for «New Hotel of the Year» i 2006, «Clarion Collection Hotel of the Year» i 2011 og «International Clarion Hotel of the Year» i 2012.

En solid vinner

Årsaken for seieren er velbegrunnet. Prisen gis til det beste hotellet ut fra en totalvurdering av økonomiske resultater, medarbeidertilfredshet, kvalitet og gjestetilfredshet.
– Vi kunne ikke bedt om en bedre start på 2016. «Clarion Collection Hotel of the Year» er den gjeveste prisen vi kan vinne på VK, sier en begeistret Berentsen.
Men ikke bare i hotellkjedens interne konkurranse gjorde hotellet det godt. I januar ble Hotel Havnekontoret også kåret til et av Norges beste hoteller på Tripadvisor.
Listen «Travelers Choice» er basert på reisendes evalueringer og anmeldelser knyttet til kvalitet og service. Toppingen av listen betyr at Hotel Havnekontoret er topp én prosent blant alle hoteller på Trip Advisor, og slår fast at det er Bergens beste hotell.
– Vi er utrolig stolte av responsen fra gjestene våre. At hotellet nå rangeres som et av Norges beste hoteller av reisende på verdens største reisenettside, er en milepæl for teamet vårt, og det kan få avgjørende betydning for konkurransen om gjestene i 2016, sier Berentsen.

Tekst & foto: Emilie Gundersen