Klær & mote »  Satser på Service

Satser på Service

18. september i år åpnet VIC i Kristiansund. Det er en lys og innbydende butikk, med egne avdelinger for herre- og dameklær og de retter seg mot flere målgrupper.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

VIC-kjeden består i dag av 65 butikker spredd rundt i hele Norge. I Kristiansund holder VIC til i Hauggaten, sentralt plassert i sentrum. Forretningen, som holder til i det som tidligere var kjent som Lystrup-lokalene, er av erfarne kjedefolk beskrevet som en av de flotteste klesbutikkene i landet. Hele lokalet er nyoppusset, både innvendig og utvendig, og er utrustet med nytt teknisk anlegg.

Stor etterspørsel etter kvalitetsklær

På spørsmål om «timingen» av oppstarten, sett i lys av de økonomiske nedgangstidene vi er inne i, svarer daglig leder Jostein Leren at dette tvert imot er et godt tidspunkt å starte en butikk som satser på merkeklær.

– Erfaringen viser at folk i slike tider vil føle seg vel, og heller bruker litt mer penger på klær enn ellers, sier Jostein, som har mer enn 20 års erfaring fra klesbransjen.

– Det er flere egenproduserende kjedebutikker, for eksempel H&M, som har etablert seg i Kristiansund de siste årene. Dette er selvsagt positivt for mangfoldet, men det har blitt færre butikker for dem som er villige til å betale litt mer for kvalitet og design. Spesielt gjelder dette herreklær, etter at tradisjonsrike Lied la ned sin virksomhet tidligere i år. Det var stadig flere som påpekte behovet for et bredt og variert utvalg av kjente kvalitetsmerker, både på herre- og damesiden, fortsetter Leren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Handelslekkasje

Leren forteller videre at det er et kjent fenomen for byens befolkning at klær ofte blir handlet når man er utenbys, særlig i Molde og Trondheim.

– Dette håper vi å gjøre noe med. Kundene som har vært innom har vært udelt positive angående butikken og varespekteret, og vi føler at vi har gjort meget gode innkjøp til vinter- og vårsesongene. Nå må kundene kjenne sin besøkelsestid, sier Leren.

GANT for dame og herre

VIC i Kristiansund satser bevisst på noen merkevarer i forhold til de øvrige butikkene i byen. De satser spesielt på merkenavnene GANT, Ricco Vero, Sand og Haust, som alle er kjent for god design og varig kvalitet.

– Vi er den eneste butikken i byen som tilbyr GANT for kvinner, sier daglig leder Leren.

GANT har dessuten alltid vært kjent for å ha gode kolleksjoner for menn. De senere årene har de også fått egne kolleksjoner for såkalte accessories, bl.a. klokker, parfyme og sengetøy. – På sikt kan det være aktuelt å ta dette inn i sortimentet også, sier Leren.
– Men vi har også et godt utvalg i tradisjonelle kjedeklær, som for eksempel Jean Paul og Mario Conti.

Om det aktuelle motebildet forteller han videre at det satses en del på dun og dunjakker. Skinn kommer tilbake, og det samme gjelder bukser med legg, som har vært ute av mote i en del år.

VIC satser på juleantrekk, spesielt til damer. Er man ute etter den riktige stasen for julen, så kan butikken hjelpe deg med både riktig kvalitet og serviceinnstilte medarbeidere. – Selvsagt har vi også et bredt utvalg av frakker, dresser, skjorter og slips til mennene, påpeker Leren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Satser på service

Hos VIC er de ansatte opptatt av å kunne tilby god og personlig service. De fleste kundene er interessert i å få hjelp, men det er lov til å titte i fred. De ansatte hos VIC stiller uansett opp om man trenger hjelp til størrelser, farger eller bestillinger. Service er som sagt et nøkkelord for VIC samtidlig som det er fin atmosfære og en hyggelig butikk å besøke.

Foretningen har god kontakt med produsentene, og det gjør at de kan tilby rask og god lagerservice. Er det noe du trenger, kan det bestilles samme dag, og du får varene så fort det lar seg gjøre.

Stor målgruppe

Voksent, moderne og pent er hva som karakteriserer klærne hos VIC. Kundegruppen er gjerne fra 20 år, og håpet er at mange av kundene blir gjengangere. Klesutvalget dekker alle arenaer og aktiviteter, fra sport til fest. Utvalget gjenspeiler hvordan dagens moter er. Hos VIC er de opptatt av å holde seg oppdatert for at kundene skal kunne gå i det som er «in».

Tekst: Mats Nordgård Foto: Linda Grønseth