Klær & mote »  Kvinnens vår

Kvinnens vår

Danske Bertoni har i mange år vært kjent for sine trendy herreklær av god kvalitet. I år lanserer de også for første gang en egen kolleksjon for kvinner.
Article image

Bertoni introduserte sin første kolleksjon allerede i begynnelsen av 70-årene. Siden den gang har flere generasjoner menn kunnet glede seg over merkets omfattende utvalg – dresser, strikk og hverdagsplagg av utsøkt kvalitet; samt sko, belter og annet tilbehør. Deres varemerke har hele tiden vært en klassisk moderne stil.
I dag består Bertonis herrekolleksjon av tre ulike linjer, og blir solgt i en rekke land.

Article image

Bertoni female

Til tross for omfattende suksess var det likevel noe som manglet. Etterspørselen etter en egen kvinnekolleksjon ble stadig større, og kanskje var en slik linje nettopp det som manglet for at Bertonis utvalg skulle bli komplett.
Og i år lanseres endelig Bertoni female. Motebevisste kvinner kan se våren lyst i møte, og har en god unnskyldning for å supplere garderoben med noe nytt. For i tillegg til kvalitet tilbyr også Bertoni svært konkurransedyktige priser.
Bertoni female er rettet mot kvinner som har øye for design og detaljer.
– Vi henvender oss først og fremst til kvinner som er bevisste på mote, er opptatt av kvalitet, og vet hva de ser etter, forteller salgsansvarlig ved Bertoni, Nadine Jørgensen. Målgruppen vår er moderne karrierekvinner i alderen 25 til 50 år. Jenter som til tross for en hektisk hverdag med full jobb har lyst til å være «fashionable right dressed» på en avslappet og ukomplisert måte, fortsetter hun.

Article image

Easy to wear, easy to style

Det er sjefsdesigner Anne Møller som i tett samarbeid med moteskaperen Trine Vestergaard har utviklet kolleksjonen. Vestergaard har tidligere hatt base i London, hvor hun leverte arbeider til størrelser som Donna Karan og Ralph Lauren. I flere år var hun også fast bidragsyter for Imitz. I Danmark er hun først og fremst kjent for klær i strikkematerialer, som selges i ekskusive butikker. Bertoni female er med andre ord i trygge hender.
Stilen er nesten poetisk feminin, og har en svært gjennomarbeidet design. Utgangspunkt er klassiske skredderverdier, der det likevel er rom for kreative sidesprang og morsomme detaljer – easy to wear, easy to style.
I en pressemelding forteller Trine Vestergaard at teamet hele tiden har jobbet bevisst med kontraster. I så måte er kolleksjonen nesten unik. Et godt eksempel er hvordan designerne har forholdt seg til i utgangspunktet konservative materialer. Stoffer mange helst forbinder med stilrene drakter og dresser, har isteden resultert i ultrafeminine plagg med små poetiske detaljer. Flortynne og delikate silkestoffer har på sin side gjerne blitt brukt i plagg med en streng og rå finish.

Article image

Smak av lyse sommerkvelder

Den første kolleksjonen, som var å finne i butikkene mot slutten av januar, ga en liten forsmak på hva vi kvinner har i vente. Fargene er deilikate, og minner om nordisk sommer. Tankene går til Skagenmalerne, og det unike lyset som preget mange av deres verk. Basisplaggene er gjerne hvite, lyseblå eller grå, kombinert med detaljer i litt dristigere farger som for eksempel orange. Se for deg en lekker hvit kjole, kombinert med orange knestrømper og en lett cardigan i samme farge. Det fungerer usedvanlig godt. Bukser og skjørt har en velutviklet passform, uten at dette på noen måte virker tradisjonelt eller kjedelig. Det samme gjelder jakker og skjorter. Det er lekkert, delikat og trendy! I mars lanseres kolleksjon nummer to. Nadine forteller at gråfargen holder stand, om enn i en litt lysere variant enn den som preget materialene i januar. Videre vil vi også få se flere innslag av gammelrosa. Nadine sier at hun er spent, og gleder seg til å se hvordan Bertoni female vil bli mottatt.
– Målet er at Bertoni skal bli like ettertraktet for kvinner som det vi er for menn. Og det tror jeg vi skal klare, sier hun.
For å markedsføre kolleksjonen har de benyttet seg av moderne metoder, og er aktive på bruken av internett. På Facebook er det for eksempel opprettet en egen Bertoni female- gruppe.
– Facebook er blitt et viktig medium, og vi regner med at vi kan nå mange ved å benytte oss av det, avslutter Nadine.

Tekst: Siri Gerrard  Foto: Bertoni