Hjem >  John Erling Vinnem: From Johnny – with Love!

John Erling Vinnem: From Johnny – with Love!

Norsk design er i vinden som aldri før. Dagene da vi var en lillebror i den skandinaviske motefamilien er definitivt talte.

– Hørt om Johnnylove, for eksempel? 
– Selvfølgelig, det er jo et av mine favorittmerker, utbrøt en motebevisst kompis nylig. Men er det norsk?
– Klart det er! 
Bak suksessen står Klæbu-mannen John Erling Vinnem. John Erling! Det høres liksom så hverdagslig ut. Merkenavnet Johnnylove er imidlertid alt annet enn hverdagslig. Det er herredesign av ypperste klasse. 
    Egentlig ville John Erling bli dyrlege. Han hadde et solid vitnemål og relevant praksis. Året var 1996 og BBC-serien Veterinærene gikk som en farsott over norske skjermer. Over natten steg søkermassen til Veterinærhøyskolen i været. Det var altfor mange norske piker som ville følge i Trude Mostues fotspor. John Erling hadde gode karakterer – men ikke gode nok. 
    Isteden ble det ingeniørstudier på NTNU. En stund. Etter to år tok det som til da hadde vært en hobby stadig mer av John Erlings tid. Vi snakker selvfølgelig om klær. 
– Interessen for klær har vært en rød tråd gjennom hele mitt liv. Tidlig i tenårene skulle jeg passe inn. Da var det Poco Loco og Levi’s som gjaldt. Senere, da jeg ble tryggere på meg selv, ble jeg mer opptatt av å skille meg ut. Å bruke klærne til å vise hvem jeg var. Egentlig var det ikke det å skille seg ut som var poenget, men jeg endte opp med å gjøre det, uten at det var radikalt. Etter hvert begynte jeg også å lage mine egne klær, forteller John Erling.

Fra Trondheim til New York

Siden gikk det slag i slag. John Erling forlot de tekniske studiene til fordel for en karriere som designer. Først i form av samuraiinspirerte gevanter, så som mer anvendelige – men dog så sylskarpe – Johnnylove. 
Navnet gjenspeiler Johns kjærlighet for klær.
– Dessuten ville jeg at navnet skulle signalisere at mote ikke trenger å være så høytidelig, sier han videre. 
    Noen motbakker har det vært, men de er nå et tilbakelagt stadium. Johnnylove er i dag et anerkjent brand over nær sagt hele verden. I USA har John fått drahjelp av Stargateprodusent Mikkel Eriksen. Han er svoren Johnnylove-tilhenger og har sammen med sin kone Hege Fossum Eriksen kjøpt seg inn i det trønderske designeventyret. Mikkel Eriksen er intet ukjent navn i USA. Flere av hans bekjentskaper funkler høyt på den musikalske stjernehimmelen. Under Johnnyloves lanseringsfest i New York dukket plutselig Jay-Z opp. Blitzlampene glødet, og en ellers nedpå John Erling smilte bokstavelig talt fra øre til øre. 
– Jeg var vel ganske fornøyd. Det var en bra fest og det ble ikke dårligere av at han stakk innom! 
    Men noen fare for at han skal miste bakkekontakten er det ikke.
– Hardt arbeid er det eneste som funker. Å få lov til å jobbe med stjerner er selvsagt gøy, men de er bare vanlige folk de også. Forskjellen er at de har fått til noe som mange setter pris på.

Kjendisyndling og småbarnspappa

Det har definitivt John Erling også gjort. Jay-Z er langt fra den eneste som liker trønderens klær. Titt og ofte blir han omtalt som «kjendisyndling». 
– I starten var det selvsagt gøy, også fordi det gjorde det lettere å bygge opp et godt renommé. Men i dag er det mye mer stas å hente de to guttene mine i barnehagen, som roper «pappaaaaa» når jeg kommer. Det bunner i noe ekte og evig – og gir meg en fantastisk følelse. Den beste av alle! 
    Å sjonglere tiden mellom familie og karriere er en konstant utfordring. Hver del krever sitt, og helst skal de holdes adskilt. Kreativitet og inspirasjon må derfor hentes frem til bestemte tider.
– Etter femten år i yrket er jeg heldigvis blitt flinkere til å kreere på kommando. Vi jobber jo med klær hele tiden. Det er en kontinuerlig prosess, så ideer og tanker er der til enhver tid. Jeg tror på å arbeide metodisk. Det er viktig å ikke å sitte og vente på at ånden skal komme over deg, forteller John Erling.
    Inspirasjon henter han først og fremst i klær. I tillegg er han det han kaller «tekstilnerd», og blir lett grepet av ulike materialer. Men uansett hvor grepet han blir kommer John Erling aldri til å rokke ved sitt opprinnelige konsept. 
– Jeg er opptatt av at klær skal fremme personlighet. Det motsatte, at klærne blir så mye at mennesket som bærer dem ikke synes, er ikke noe for meg. En rosa, shiny dress for eksempel? Det skjer ikke! 
Vi bruker betegnelsen «Updressed casual». Johnnylove er hverdagsklær, men i fine snitt. Snitt og passform er et tydelig og gjennomgående tema. Bruken av eksklusive materialer fra Italia og Japan bidrar til å gjøre de ulike plaggene litt penere. Detaljer og skjæringer gjør dem unike, og sørger for at Johnny Love skiller seg fra andre brands. Vi er jo en gjeng fra Trondheim, hvor vi var en del av et nokså rocka musikkmiljø. Det har nok utvilsomt også preget merkets identitet. 
    Årets høst- og vinterkolleksjon er en fryd. 
– Temaet for kolleksjonen har vært «forfinet». Vi jobbet mye med teksturer i materialer; fine, ikke store, men nok til å gjøre dem interessante. De ulike stoffene har skapt en penere følelse enn det som har kjennetegnet tidligere kolleksjoner. 
Fargepaletten er tatt fra naturen, som er ekstra vakker om høsten. Mørk grønn, mørk burgunder og indigo; sammen med sennepsgul og varme bruntoner.

Etikk i høysetet

De siste årene er det blitt stadig mer fokus på klesindustriens til dels mangelfulle etiske sider. I kjølvannet av jakten på profitt flyter det mang en ødelagt skjebne. Men heldigvis finnes det ildsjeler også på dette området. John Erling er én av dem. Etisk drift betyr alt! 
– Materialer krever ressurser og innfarging forurenser. Klær av dårlig kvalitet sørger for økt forbruk – og derfor økt forurensing. Stoffene våre kjøper vi i Italia; ikke bare fordi de ser bra ut, men også fordi de varer lenger. I motsetning til Østen har EU strenge regler for bruk av kjemikalier. Flere av stoffene vi bruker, for eksempel i skjorter, er utstyrt med eget økotex sertifikat. Produksjonen er kortreist. Materialene sendes fra Italia og videre til fabrikkene i Romania og Portugal. Der lages hele kolleksjonen. Et tidløst design bidrar til at klærne kan brukes lenger. Om vi skal klare å redde planeten må forbruket ned. I tillegg er vi opptatt av å være med på å støtte opp rundt en industri som ikke konkurrerer på pris, men på kvalitet. Det er viktig å benytte seg av den ekspertisen som finnes i Europa slik at den ikke dør. Fordi forbrukerne her er opptatt av miljø, er industrien det samme. Signaleffekten blir positiv. Vi besøker fabrikkene våre to til seks ganger i året, og har derfor god kontroll på at arbeidsvilkårene er ordentlige. I tillegg er både Romania og Portugal medlemmer av EU, som har et strengt regelverk. Skulle vi produsert klærne våre i Østen ville det bli langt vanskeligere å inspisere fabrikkene. Dyrevelferd er også viktig. Pels bruker vi ikke. Vi benytter riktignok ull, men alle våre veverier har sertifikater på at ulla er «mulesing free». Jeg kunne ha snakket om dette i det uendelige. Vi må bli kvitt «kjøp og kast-industrien»; billige klær som ikke bare er miljøfiendtlige men som også er fremstilt under slaverilignende forhold, forteller John Erling – nesten andpusten nå. 
    Det hersker med andre ord ingen tvil om at man kan oppnå suksess uten at det går på bekostning av menneskelige verdier. Sant og si er jeg litt misunnelig på gutta, som med verdens beste samvittighet kan kle seg i flotte klær signert Johnnylove. 
– Er det noe håp om en kolleksjon for kvinner?
– Den som følger med får se, avslutter den sympatiske trønderen. 

Tekst Siri Gerrard | Foto: Johnnylove

Følg IN magasinet på Facebook