Hjem » Klær & mote »  Jeansprofeten er klar til å erobre Norge

Jeansprofeten er klar til å erobre Norge

Møt motelegenden Pasquale Orza, mannen som fant opp Stretchdenim, som nå er klar til å erobre det norske markedet.

Varianter av stretchbukser har blitt brukt i hundrevis av år og var for eksempel høyeste mote blant adelen i middelalderen. Stretch har i alle år kommet og gått i motebildet. Det ble for alvor tilbake i motebildet på 50-tallet med filmstjerner og musikere som Marilyn Monroe og Elvis Presley. Trange bukser, såkalte «drainpipe-jeans» ble en del av imaget til artister som Rolling Stones og The Beatles og har i alle år siden vært uløselig knyttet til populærkultur og rock›n›roll. Den dag i dag er stretch-jeans i høyeste grad helt sentralt i motebildet. Fordi de ser strålende ut og ikke minst fordi de er komfortable å bruke. Alt dette kan vi føre tilbake til en mann og hans visjon. 

Visjon

Alle som husker den klassiske filmen Grease husker også de fantastiske glinsende stretchbuksene til Olivia Newton John. Disse buksene var det Pasquale Orza som laget, og det gav ham en utrolig kredibilitet som moteskaper. Grease erobret verden og det gjorde buksene til Pasquale også. Pasquale bestemte seg for at alle kvinne-bukser, også jeans, heretter skulle ha et element av elastisitet for å gi dem komfort. Dette var hans store visjon og den har han vært tro mot siden Grease kom ut i 1978 og allerede året etter i 1979 utviklet han i samarbeide med Kaihara Denim i Japan den første stretchbuksen laget av denim.

Orza Studios

Orza studios er i dag fordelt på to merkenavn, JonnyQ Jeans og S.O.S Jeans. Produksjonen foregår i Italia i det som regnes som verdens beste distrikt for produksjon av kvalitets-denim. Pasquale startet selskapet i Kings Road i London som den gang som nå var et episenter for pulserende og innovativ mote, kunst og musikk. Pasquale er i dag like innovativ som han alltid har vært. I bunnen av alle plagg han designer ligger målsetningen at buksene hans skal få kvinner til å føle seg stilige og selvsikre. Eller som han sier selv:
– Vi streber etter å oppnå dette ved å bruke feminine snitt, dristige innovative løsninger og vaske-teknikker som skal gi en spennende finish. JonnyQ og S.O.S jeans skal utstråle kvalitet, stil og innovasjon.

Button Up

Ifølge Inger Lise Olsrud, hos det norske agenturet Button Up, er noe av det som gjør JonnyQ Jeans unikt, at det er et genuint feminint merke som tar kvinner på alvor med fokus på komfort og kvalitet.
– Pasquale har en enorm erfaring og en enestående følsomhet for hva kvinner etterspør, noe som gjør at det er en sann glede å samarbeide med ham. Vi ser virkelig frem til å bygge opp JonnyQ i det norske markedet og har allerede merket enorm interesse og positiv respons.
Jeansen har blitt det viktigste plagget i moderne kvinners garderobe, og har blitt en del av eierens liv som intet annet plagg i historien. Jeansen kan brukes like fullt til arbeid som fest og det er alltid like trist hver gang eieren faktisk må innse at et par trofaste favoritt-jeans faktisk er utslitt. Trøsten får være at JonnyQ snart er å finne i en butikk nær deg. 

FAKTA: JonnyQ Norge // Button Up

• Adresse: Showroom på Norwegian Fashion Center. Snarøyveien 30L, 1360 Fornebu. Rom L5b-06
• Kontaktperson: Inger Lise Olsrud
• Tlf: 957 34 318
• Epost: ilosinrud@gmail.com

Tekst: Stein O Kaasa | Foto: Orza Studios