Hjem » Klær & mote »  Feirer 65-årsjubileum med økt satsning på nettbutikk

Feirer 65-årsjubileum med økt satsning på nettbutikk

I år feirer Gullborgen 65-årsjubileum. Men den tradisjonsrike gullsmedforretningen hviler slettes ikke på laurbærene. I stedet markeres jubileet med økt satsning på nettbutikk og sosiale medier. Hos Gullborgen finner du alltid de siste trendene, og planlegger du å fri til din utkårede kan de også friste med et bredt utvalg vakre frier- og gifteringer!

Det snakkes mye i media om endringen i butikkbransjen og den usikre fremtiden til de fysiske butikkene. Men hos Gullborgen har de nå funnet en god balanse mellom de fysiske butikkene og nettbutikken. 
– Vi har hatt nettbutikk i mange år, men etter at vi lanserte en ny nettside i november omsetter vi nå vesentlig mer på nett. Vi tror at for å overleve i dag så er det en klar fordel å ha både fysisk butikk og nettbutikk. I en travel hverdag er det ikke alltid man har tid å dra i butikken og da er det deilig å kunne handle på nett. Samtidig er særlig smykker et produkt mange gjerne vil se og ikke minst prøve før de kjøper. Det har dessuten blitt vanlig at man gjør research på nett før man kommer i butikken. Hele 70% av kundene våre har vårt på nett og sett hva vi har før de kommer, forteller Christina og Anniken Borgen.
De to søstrene er tredje generasjon i familiebedriften som kan skilte med lange tradisjoner. Bedriften ble startet allerede i 1954 av deres besteforeldre og feirer 65-årsjubileum i år. I dag har Gullborgen to butikker i Oslo, hovedbutikken i Storgata som drives av deres mor Elisabeth Borgen og butikken i Bogstadveien som drives av Christina og Anniken. 
– Vi har vært her i Bogstadveien i 40 år. Vi merker at det er mange som ser på det som en ekstra trygghet at vi har vært i bransjen såpass lenge.

Personlig nettbutikk

Det er også fra butikken i Bogstadveien de to styrer alt som har med nettbutikken å gjøre. 
– Vi gjør alt selv, fra å legge ut produktene til å håndtere ordre og gå på posten. Dette gir oss muligheten til å fokusere mer på personlig service også i nettbutikken, noe som kan være en utfordring. Er vi for eksempel utsolgt for en vare ringer vi ofte til kunden eller sender MMS bilder av alternative varer. Det som er litt morsomt er at morfar som startet bedriften var tidlig ute med postordre, så det føles som vi viderefører den arven.
I tillegg til ny nettbutikk har de også valgt å satse mer på annonsering i sosiale medier. 
– Vi har aldri brukt penger på sosiale medier før, men nå har vi valgt å bruke noe på annonsering på Facebook og Instagram. Så langt har det gitt god avkastning. Utfordringen kan være å skille seg ut på nett og skape den samme troverdigheten og sikkerheten der som i de fysiske butikkene. Samtidig er det gøy å åpne for noen nye kanaler og kunne gi de yngre som jobber hos oss litt mer ansvar på Instagram. Men uansett om man handler via nett eller i butikk er det viktigste for oss at kundene har en hyggelig handleopplevelse.

Sommerens trender

Gullborgen er en tradisjonsrik gullsmed og her finner du alt fra de klassiske og tidløse smykkene til de siste trendene. Etter flere år hvor hvitt eller rosé gull har vært det store har nå gult gull kommet tilbake for fullt. Og få ting er så trendy som bestemors smykker akkurat nå. 
– De tradisjonelle gullsmykkene og armbåndene i gult gull med gamle mønstre er veldig populære og er noe vi selger mye av. Personlige gullplater med for eksempel initialene inngravert er også i vinden. Mens øreringene i fjor skulle være tynne og små har de nå blitt tykkere og større. Det er også trendy med mange hull i ørene og mange kommer inn for å kjøpe flere par med ørepynt som matcher.
Det er fremdeles populært med flere ringer ved siden av hverandre, såkalte stackables. Gjerne med ulike mønstre og noen med diamanter. Både med tynne armbånd og halssmykker kan man også gjerne ha flere sammen. Disse trenger ikke å matche, men alt skal helst være i gult gull. Gullborgen har også et stort utvalg innen herresmykker. 
– Det har kommet litt mer herresmykker de siste årene. Stadig flere menn ønsker seg smykker og ikke bare lærarmbånd. Det skal gjerne være tradisjonelle smykker med mønstre eller symboler som anker. Det er også mye ringer til herrer.

Planlegger du å fri?

Våren og sommeren er høysesong for bryllup og mange av årets brudepar er nok allerede i full gang med bryllupsforberedelsene. For mange brudepar er nettopp det å plukke ut gifteringene et av høydepunktene i forberedelsene. Hos Gullborgen finner dere et bredt utvalg gifteringer, alt fra de klassiske i forskjellige bredder til de mer spesielle med diamanter eller unike design. I butikken i Bogstadveien kan dere sitte ned og bruke den tiden dere trenger på å velge ut ringene som skal være et symbol på kjærligheten deres.
– Selv om det fremdeles er en del hvitt gull så blir gult gull stadig mer populært også på gifteringer. Faktisk har vi også begynt å selge en del forlovelsesringer i gult gull, men da gjerne med diamanten fattet i hvite klør for å frem kvaliteten. For noen år tilbake var det mer vanlig at paret kom inn sammen og kjøpte to gullringer sammen, men nå er det tydelig at den amerikanske skikken med at mannen frir med en diamantring har tatt over også her i Norge. Heldigvis er det ikke det samme kravet til budsjett som i USA hvor ringen helst skal koste tre månedslønner, men vi ser at de fleste menn tenker nøye gjennom valg av forlovelsesring. Det er jo en ring hun skal ha resten av livet. De fleste velger derfor klassiske ringer og det er fortsatt mest populært å fri med enstensringer. Gjerne med en som er litt smal slik at det er enkelt å sette den ved siden av gifteringen senere, avslutter Anniken og Christina og ønsker alle hjertelig velkommen til Gullborgen!

FAKTA: Gullborgen

• Avdelinger:
- STORGATA 28 | Tlf: 22 17 51 11
- BOGSTADVEIEN 43 | Tlf: 22 16 60 90 
• Epost: post@gullborgen.no
• Web: gullborgen.no
• Facebook: facebook.com/gullborgen.no
• Instagram: instagram.com/gullborgen

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Mona Gullstein & Gullborgen