Hjem » Klær & mote »  Dale of Norway & Eton med eksklusivt samarbeid

Dale of Norway & Eton med eksklusivt samarbeid

Dale of Norway lanserte i november et eksklusivt samarbeid med skjorte-spesialisten Eton. De to skandinaviske merkevarene med sterke røtter innen design og håndverk slår seg sammen for å definere, og skape, nordisk luksus.

Med en kombinert erfaring på 230 år har det svenske luksusskjortemerket Eton og strikkespesialisten Dale of Norway slått seg sammen for å skape en unik, strikket genser/jakke-hybrid, mer kjent som en «swacket» (en kombinasjon av ordene «sweater» og «jacket»). Strikkeplagget, som kombinerer det beste fra begge merkevarer, er designet i Sverige og Norge, og strikket på Dale med ull fra dalasau-lammenes aller første klipp. Genser-jakken kombinerer skjortemakerens urbane eleganse med den rustikke sjarmen fra helnorsk, premium trikotasje. Eton og Dale of Norway møttes i en felles besettelse for kvalitet. Resultatet kaller de nordisk luksus. 
I tråd med Dales ekspertise er ulla både klippet og strikket i Norge. Spesialiserte strikkemaskiner reduserer materialsvinnet, noe som har stor effekt både på råvarebruk og på transport. Den lette og varme ulla, strikket i et komplekst, ensfarget fiskebeinsmønster, vil bare bli mykere og penere ved bruk, i samsvar med begge merkevarers dedikasjon til å lage design som varer.

Med rene, skandinaviske linjer som rette-snor, samarbeidet Sebastian Dollinger, kreativ direktør for Eton, og Håkon Dyngeland Solem, kreativ direktør for Dale of Norway, om å designe denne moderne og samtidig tidløse genser-jakken. Tykkere enn en vanlig skjorte, men tynnere enn en ytterjakke, er dette en såkalt «layering piece»: et helårs lag-på-lag-plagg som kan brukes innendørs og utendørs. 
– Jeg er svært fornøyd med resultatet av vårt samarbeid. Med Dale of Norway føler jeg at vi har funnet et Eton i Norge. Men i stedet for skjorter i ypperste kvalitet, briljerer de og er best i klassen når det kommer til strikkeplagg. Sammen har vi skapt et klassisk, tidløst plagg som vil appellere til mange ulike mennesker. For meg er det selve definisjonen på god design, sier Sebastian Dollinger. 

Raffinerte dress- og fritidsskjorter, eksklusive overskjorter, samt omfattende utvalg av tilbehør for menn, har medvirket til at Eton er internasjonalt anerkjent for sitt håndverk. Dale of Norway, etablert i 1879, er med sine sterke røtter i norsk designtradisjon en internasjonalt ledende fornyer av premium strikkedesign. Dale er kjent for en parade av ikoniske plagg, som Setesdalsgenseren og Cortinagenseren, og ikke minst som leverandør av offisielle OL- og VM-gensere til det norske skilandslaget helt siden 1956.
– For meg har Eton alltid stått ut som et ledende skjortemerke. Sammen har vi skapt noe svært skandinavisk. Naturen er så viktig for oss her, og jeg tror du kan se det i robustheten i ulla. I kombinasjon med rene, klassiske og elegante linjer, gir dette ny, nordisk luksus, sier Håkon Dyngeland Solem. 
Den eksklusive genserjakken lanseres nå i november, i et begrenset opplag, i Etons butikker, i de respektive nettbutikkene etonshirts.com og daleofnorway.com, samt gjennom utvalgte forhandlere.
 

Følg IN magasinet på Facebook