Hjem » Asker&Bærum »  Våren på teaterscenen

Våren på teaterscenen

Det Norske Teatret har lagt frem et rikholdig og variert program for våren 2020. Klassikere i moderne tolkinger, Brechts Tolvskillingsoperaen lagt til en tenkt framtid, Jan Grønlis avskjedsforestilling og nyere dramatikk preger teaterscenen denne våren.

Villanden, foto: Pernille Sandberg

Først ut på Hovedscenen er Kirsebærhagen i Johannes Holmen Dahls regi med premiere 25. januar. Godseierinne Ranévskaja og familien er bankerott. Likevel fortsetter festen. Stykket illustrerer em verden i endring, der den gamle eliten står for fall, og nye verdier vokser frem.
Det er ikke bare Tsjekhovs klassiker som blir løftet frem denne våren. I 2020 er det 100 år siden Jens Bjørneboe ble født og på Det Norske Teatrets Scene 2 er Ivica Buljan invitert til å dramatisere og sette opp Bestialitetens historie med vekt på Kruttårnet. Denne gangen lover Buljan også «a crazy performance with a lot of sex and violence».
Vårløysing skal også opp på Scene 2. Miriam Prestøy Lie på regi tar for seg ungdomstiden. En tid full av følelser, drømmer, nysgjerrighet og lengsel etter frihet. Det er usikkerhet, skam og opprør.

Våløysing, foto: Eirik Malmo.

I Ibsens Villanden følger vi Hedvig – fjortis og med kameraet som sitt viktigste verktøy for å kommunisere med omverden. Hvem er egentlig Hedvig under alle lagene med sminke?
Og med Kong Lear takker en nestor ved Det Norske Teatret av som fast ansatt. Jan Grønli skal portrettere kongen som ikke klarer å gi fra seg makten den dagen han er klar for å trekke seg tilbake.
Edvard Hoems første roman i den store slektskrøniken om Nesje-slekta finner veien til scenen. Slåttekar i himmelen blir dramatisert og satt i scene av Bentein Baardson med premiere på Hovedscenen 7. mars. 

Slåttekar i himmelsen, foto: Eirik Malmo.

Så runder de av vårsesongen med Tolvskillingsoperaen. Her kan vi vente en konseptuell vri når handlingen blir lagt til den nye norske fjellheimen i en tenkt fremtid. Horder av turister har funnet veien dit ettersom byene er overfylte. For de som handler med alt og alle, er dette i grunnen godt nytt, siden det nå er penger å tjene i hver en snødekt li. 
I Kjersti Horns regi kommer Sara Kanes Sprengd opp på Scene 3. I Sprengd er hun fascinert av den smerten som ligger i karakterene, og hvordan denne kommer til uttrykk.

Slaveliv, foto: Eirik Malmo.

På Rommen Scene tar regissør Peer Perez Øian opp temaet moderne slaveliv i et stykke som formidler dette ubehagelige faktum med brodd og humor. Hele den vestlige levestandarden er bygget på at noen gjør en jobb under forhold vi aldri kunne finne på å akseptere. 
Også for de aller minste blir det møte med en moderne klassiker denne våren – Jakob og Niob og Alle andre. Basert på to motsetninger klarer skaperen av de to sjarmerende karakterene å si noe eksistensielt om det å være menneske, på et nivå som treffer de aller minste – og foreldrene deres.

Tekst: IN magasinet | Foto: Presse
 

Følg IN magasinet på Facebook