Hjem » Trondheim »  Smykker som bare du har

Smykker som bare du har

I vår skal smykkene være fargerike og ha et personlig preg. Gullsmed Dahlsveen inviterer derfor kundene til å designe sine helt unike smykker. – Folk tør mye mer nå, forteller daglig leder Jeanette Strømmen.

Gullsmed Dahlsveen, her ved daglig leder Jeanette Strømmen og kollega Hilde Lyså, holder tritt med utviklingen innen gullsmedbransjen, deriblant med å tilby kundene å designe sine helt unike smykker.

Ærverdige Gullsmed Dahlsveen i Olav Tryggvasons gate har eksistert siden 1927, og har vært en del av Mestergull-kjeden siden 2007. Gullsmed Dahlsveen har en stor og trofast kundemasse, og etablerte varemerker som Ole Lynggaard Copenhagen, Georg Jensen, Efva Attling og Bjørg i butikkhyllene. Dahlsveen følger godt med på den teknologiske og designmessige utviklingen.

Lasergravering

Et konsept som slår svært godt an, er Lykkeringene, som er landets største og mest komplette kolleksjon av glatte ringer. Gjennom bevisste valg med alle detaljer kan du som kunde designe din helt personlige og unike ring. Du kan velge mellom forskjellige profiler og bredder, og bestemme hvilket metall du ønsker ringene i; sølv, palladium, gult gull, roségull, rødt gull, hvitt gull eller platina. Du kan også kan blande metaller i én og samme ring slik at du for eksempel får en tofarget eller femfarget ring. Overflate, mønster og diamanter kan også tilføres. Alt for å skreddersy ringer – som bare du har. I tillegg til god, gammeldags håndgravering tilbyr også Gullsmed Dahlsveen lasergravering. Lasergravering kom for alvor inn i bransjen for et par år siden. Mulighetene for å personliggjøring av ringene ned til hver minste detalj blir dermed enda større, både på ringens innside og utside.
– Ett eksempel var et par som ønsket å lasergravere Trondheimsrosen, den samme rosen som man finner på trønderbunaden, innvendig i sine ringer. Det ble et par veldig flotte og unike ringer! Bilder av ringene kommer faktisk i bryllupsmagasinet Ditt bryllup. En annen kunde graverte inn en tekst fra et lydspor, som var dedikert hennes forlovede, på utsiden av ringen hans, forteller Strømmen.
Det skjer for tiden altså en liten revolusjon i gullsmedbransjen, som kanskje har vært preget av strenge, konservative rammer for design. Dette påvirker også folks syn på hvordan de «viktigste» smykkene, som frierringer, forlovelsesringer, vigselsringer og morgengaver, skal se ut. Kundens egen kreativitet får langt større spillerom, noe som skaper et større mangfold av for eksempel vigselsringer enn de tradisjonelle, blanke ringene i hvitt og gult gull.

Vil ha unike smykker

– Kundene vil ha mer personlige gaver, det skal være unikt. Dette gjenspeiler nok samfunnet ellers, sier Strømmen, som forteller om designmulighetene.
– Kunden har gjerne et bilde av en ring i hodet som han eller hun kan skissere ned. Vi har som en del av Mestergull-kjeden et eget designstudio som lager nettopp det kunden ser for seg, og verkstedet er blant de mest anerkjente gullsmedverksteder i landet. Der arbeider designere, gullsmeder og diamant-fattere med høy kompetanse og fagkunnskap. Gullsmed Dahlsveen er her for å hjelpe deg med gravering, reparasjoner og spesialarbeider, og vi utvikler personlige design kun for deg om du ønsker noe spesielt.
Kollega Hilde Lyså tror i tillegg at menn har fått øynene opp for partnerens personlige smak.
– Mannfolka har blitt mer bevisste på damenes stil og preferanser, og vet bedre hva de ønsker seg.
Og damer liker smykker. Dette får Gullsmed Dahlsveen erfare når par kommer innom butikken, kanskje bare for å utføre en reparasjon, og ender opp med å kjøpe flere ting eller se seg ut den perfekte morgengave.
– Det er sjelden damer ikke kikker på mer enn hva de egentlig skal ha, smiler Lyså.
Favorittmorgengavene til damene er ørepynt, halskjede eller armbånd, gjerne med diamanter. Til menn selges det mange mansjettknapper, slipsnåler og smykker.

Farger som sier vår

Vårsesongen byr også på smykker med sterke farger. Trendfargene er lapis, korallrødt, roségult og turkis, og spesielt armbånd av lær, silke eller nylon og med fargerike stener er populært. Ole Lynggards fargerike Lotusringer er en storfavoritt blant Gullsmed Dahlsveens kunder, som nå til våren også kommer med stenen «lapis lazuli». Dahlsveen har faktisk i over 50 år vært eneste forhandler i Trondheim av det danske og internasjonalt anerkjente smykkemerket. En ung Ole Lynggaard kom selv inn i butikken til daværende sjef, Eirik Dahlsveen, for over 50 år siden for å selge inn smykkene sine. Eirik Dahlsveen syntes smykkene var så fine at han tok sjansen. Det angrer ikke butikken på i dag.
– Hvis vi ikke hadde sagt ja da, hadde vi ikke hatt smykkene nå. Det er veldig strengt hvem som får føre Ole Lynggaard, forteller Strømmen, som legger til at merket blant annet er smykkeleverandør til det kongelige danske hoff og kronprinsesse Mary, og at smykkeprodusenten nylig har åpnet butikker både i Sydney, Paris og Singapore. Hvert år reiser de ansatte i Dahlsveen ned til København for å holde seg oppdatert på de siste produktene fra Ole Lynggaard.

Faglig dyktige

Strømmen tror Gullsmed Dahlsveens suksessformel er en kombinasjon av tradisjon, innovasjon og kvalitet.
– Det er så koselig å se at vi har så trofaste kunder. Kanskje fulgte de med foreldrene da de var barn, og så kommer de tilbake i forbindelse med dåp, konfirmasjon, bursdager, jubileer, når de uteksamineres fra NTNU og når de skal gifte seg. Og så blir vi så fornøyde når vi får høre at vi yter veldig god service. Ja, noen gir oss til og med blomster. Det gjør dagen vår, sier Strømmen, som forteller at Gullsmed Dahlsveen har stort fokus på at alle produkter de selger, skal være av høy kvalitet. Gullet har blant annet en høy minstestandard – minimum 14 karat – og de samarbeider kun med anerkjente leverandører av diamanter, som opererer med strenge krav til karat, farge, renhet og slip.
Mestergull følger Kimberly-prosessen, som innebærer at Gullsmed Dahlsveen garanter at alle diamantene er konfliktfrie. Strømmen forteller at de er veldig opptatt av å være en troverdig aktør i bransjen.
– Vi kalles jo smykkespesialisten, så vi har et godt renommé og veldig gode merker. Vi har også høyt fokus på faglig dyktighet. Vi sender alle de åtte ansatte på kurs for at alle skal inneha like mye kunnskap, sier Strømmen, som forteller at Dahlsveens viktigste mål er å få fornøyde kunder.
– Smykker er veldig personlige ting, så folk blir veldig glad når de finner smykkene de vil ha. Derfor ønsker vi å gi dem den beste hjelpen. Ja, vår visjon er at kundene skal stråle når de forlater butikken.
Til våren er det mange kunder som kan komme strålende ut fra Gullsmed Dahlsveen i Olav Tryggvasons gate.

Tekst & foto: Anders Ildstad
 

Følg IN magasinet på Facebook