Hjem » Oslo »  Magisk julestemning

Magisk julestemning

Julen handler om tradisjoner, både gamle og nye. I Illums Bolighus sitt magiske juleunivers er det rom for begge. I deres to store varehus finner du alt du trenger for å lage en hyggelig og tradisjonsrik julefeiring, og for å skape dine egne tradisjoner!

Det er mye som ble annerledes i år enn vi hadde tenkt, men drømmer du om julehandel i europeiske storbyer så fortvil ikke. Midt i hjertet av Oslo ligger nemlig Illums Bolighus. I deres to store varehus på Glasmagasinet Stortorvet og i Vikaterrassen finner du både atmosfæren og det spennende utvalget av designklassikere som vi gjerne forbinder med Paris eller London. 
Illums Bolighus er et livsstilkonsept med alt fra klær, smykker, sko og klokker til møbler, belysning, tekstiler, delikatesser og velværeprodukter. Her finner du kjente skandinaviske og internasjonale varemerker, i tillegg til en rekke norske designere. Begge varehusene i Oslo byr på inspirasjon og designglede fordelt over flere etasjer, og tiden før jul er alltid spesiell. 
– Besøker du Illums Bolighus i juletiden skal du oppleve jul i alle avdelinger. Vi har masse inspirasjon til både borddekkingen, julegavene og selskapsantrekket, forteller varehussjef Grete Aasen Seyffarth og administrativ sjef Aija Kalve Grytli. 

Rekordomsetning i 2020

Kanskje trenger vi litt ekstra magi og julestemning akkurat i år. Det er ikke til å stikke under en stol at korona-situasjonen har gjort 2020 til et utfordrende og annerledes år. Men ved å prioritere digitale løsninger og sosiale medier har Illums Bolighus klart seg veldig bra. 
– Vi har nettopp avsluttet regnskapsåret og det viser fantastiske tall og rekordomsetning. Faktisk har vi aldri hatt så høy omsetning på de 14 årene vi har vært her i Oslo som i år. 
Rekordomsetningen skyldes nok flere faktorer. Mange har fokusert på å fornye hjem og hage i denne tiden, og stadig flere ønsker å prioritere god design og kvalitet. Illums Bolighus var dessuten raskt ute med å øke sin digitale tilstedeværelse. Ikke bare ble de mer synlige på sosiale medier, de la dessuten til rette for en trygg handel for kundene ved å tilby betalingsløsninger som Vipps, hjemkjøring av varer eller henting av varer utenfor butikkene. 
– Vi har vært til stede på nett tidligere også, men nedstengningen gjorde at vi flyttet fokus 100 % over til det digitale. Selv om vi har hatt åpent hele tiden ønsket vi ikke å pushe kundene til å komme til varehusene. I stedet prioriterte vi sosiale medier og nettbutikken, og oppdaget at det var et stort potensial for oss der. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på både Instagram og Facebook, og på vår nettside har vi hatt 7000 nye brukere hver dag, forteller Aija og Grete. 
Tilstedeværelsen på Instagram og Facebook gjorde at flere ble klar over det enorme vareutvalget i Illums Bolighus, samtidig som de nådde ut til nye kunder i andre deler av landet. 
– Vi fant nøkkelen for å nå nye kundegrupper, noe som førte til rekordomsetning. Nå ser vi også at kundene er tilbake i butikkene og i tiden fremover kommer vi til å fortsette vår digitale satsning og samkjøre events i butikkene og digitalt. Blant annet har vi ansatt en ny digital fashion ansvarlig som er klar til å inspirere kundene med nyheter og tips fra våre fashionavdelinger.

La deg inspirere!

Enten du trenger litt ny inspirasjon til garderoben eller hjemmet er Illums Bolighus det rette stedet. De to varehusene er i stadig endring, blant annet har de nettopp pusset opp fashionavdelingen på Glasmagasinet Stortorvet. Med møbler og belysning hentet fra eget sortiment har resultatet blitt utrolig flott og det er slettes ikke uvanlig at kunder legger ut bilder herfra på Instagram. 
– Vi ønsket å bruke våre møbler og belysning også i de andre avdelingene. Er man på utkikk etter en ny kåpe så kan man samtidig bli inspirert av lekre interiørdetaljer. På Glasmagasinet Stortorvet har vi også flyttet barneavdelingen ned i første etasje og utvidet vår fashionavdeling for herrer. 
Fashionavdelingene kan dessuten skilte med flere nye varemerker, som Urban Pioneers, Elvine, Dea Kudibal, Love Stories, mono og Iben. 
– Vi lytter til hvilke merker kundene ønsker og jobber mye med å få de rette produktene inn i varehusene, sier de to damene med et smil.

Det lille ekstra

I Illums Bolighus er ingenting overlatt til tilfeldighetene og du får alltid det lille ekstra. Hver jul lanseres det for eksempel et nytt gavepapir som brukes til å pakke inn alle gavene som er kjøpt her. 
– Vi kommer til å fortsette tradisjonen med dagtilbud med gode rabatter på ulike varer fra 6. november til 15. desember. Vi skal også ha en digital julekalender. I tillegg kommer vi til å ha en konkurranse hvor du kan stemme på din favoritt blant seks pyntede juletrær og muligheten til å vinne all pynten på treet. Og er man medlem i fordelsprogrammet vårt, No1, får man dessuten bonuspoeng på alt man handler gjennom hele året. Som medlem får man hver november en bonussjekk som utgjør 10% av det man har handlet for i løpet av året og som man kan bruke på det man vil i hele huset. 
Allerede 29. oktober ble julevinduene avduket og ikke minst den årlige juleshopen. Her finner du både den tradisjonelle julepynten og spennende nyheter. I år er temaet «en helt spesiell jul» med et magisk juleunivers fylt med stjerner, misteltein, juletrær, snøkrystaller og julekuler. 
– Vi vil invitere til et lite frirom i en travel juletid, hvor du kan puste ut og bli inspirert. Vi drømmer om en hyggelig jul – perfekt uformell, hvor det er plass til å holde fast i tradisjonene og samtidig skape nye minner. En jul med åpne rammer. En helt spesiell jul! 

FAKTA: Illums Bolighus

 

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Mona Gullstein
 

Følg IN magasinet på Facebook