Hjem » Klær & mote » Hverdagsestetikkens budbringer
Hverdagsestetikkens budbringer
Klassiske og moderne mønstre i skjønn forening. Kvalitet og mangfold. Det finske designerhuset Marimekko har som mål å få estetikken tilbake inn i hverdagen til mennesker over hele verden.

Marimekko ble startet av Armi og Viljo Ratia i 1951 og er Nordens eldste designhus. Det verdenskjente merkenavnet er kjent for sitt mangfold av produkter og fargerike kreasjoner. Marimekko har alt fra klær, sko, vesker og tekstiler til interiørprodukter. Fargene er både i grunnfarger, så vel som sort og hvitt. Mønstrene varierer fra helt enkle grafiske linjer og figurer til de mer myke og romantiske linjene.
Marikki
- De fleste forbinder nok Marimekko med det velkjente blomstermønstret ”Unikko”, forteller Ulla-Stina Wiland. I oktober i fjor startet hun sin butikk, Marikki, i Bodø sentrum og ble med det den nordligste forhandleren av Marimekkoproudukter i Norge. Hele 90 prosent av varene i konseptbutikken er fra det finske designerhuset, som er Nordens eldste designvarehus. Hun nevner sitt finske opphav som en av grunnene til at hun valgte å starte opp sin egen Marimekkobutikk.
Grand Prix
Marimekko var godt synlig under årets Grand Prix finale i Helsingfors. – De som fulgte tv-sendingen derfra fikk antakeligvis med seg en del Marimekko-designet i kulissene, bekrefter Ulla-Stina og forklarer videre at alle introduksjonene før hver enkel finalesang innholdt et Marimekko-tablå.
Gammelt og nytt.
- Marimekko er hippere en noen gang, sier Ulla-Stina og trekker frem den spenstige blandingen av gammelt og nytt som en av hovedgrunnene. Trenden i tiden viser at folk vil ha litt av 50- og 60- tallet tilbake i hjemmet. Mange av mønstrene som pryder butikken er fra nettopp den tidsepoken. Samtidig har Marimekko mange nye, unge designere som like mye foredler det gamle som de fornyer. Det er nettopp derfor at de nye designene passer så godt med de gamle, at grunnlinjene er de samme.
Erobrer verden
I løpet av fjoråret så mange nye Marimekkobutikker sitt lys over hele verden. Den japanske Marimekkodistributøren Look Inc. startet en Marimekkobutikk i det trendige distriktet Omotesando i Tokyo i mars og videre fulgte forretninger i både Hakata, Kumamoto og Kobe. I Europa har butikker i Haparanda og Göteborg i Sverige blitt etablert. Lisboa i Portugal og Antwerpen i Belgia har begge fått sin egen Marimekkobutikk og sist, men ikke minst har det finske designerhuset slått rot her hjemme i Norge med nye forretninger i Bergen, Sykkylven og Bodø. - Vi ser at interessen for Marimekkos design har vært økende siden vi startet. Publikum er begeistret, og vi har interiørarkitekter og kunstnere blant våre kunder. Vi har i tillegg solgt varer pr post til kunder fra Kirkenes i nord til Oslo i sør, sier den fornøyde daglige lederen.
Høstens nyheter
Av høstens kleskolleksjon har Ulla-Stina og Marikki konsentrert seg om tre designere: Mika Piiraainen, Ritva Falla og Jaana Parkkila. Piirainen har designet for Marimekko siden 1994 og det praktiske, minimalistiske og originale kjennetegner hans design. Piirainens raffinerte bruk av myke farger preger hans kolleksjon for høsten og vinteren 2007. Falla har designet for Marimekko i mange år, men på heltid fra 1997. Hennes design er regnet for å være elegant, med rene linjer og klassisk med overraskende detaljer. Fallas kolleksjon denne høsten vil inneholde elementer fra både 60- og 80-tallet. Høst- og vinterkolleksjonen til Jaana Parkkila fokuserer på at produktene skal ha et vidt bruksområde og kommer i klassiske, nøytrale farger som svart, grått, rubinrødt og mørkeblått.