Hjem » Bergen »  Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer

Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer

Mammapermisjonen til Solveig Stølsvik resulterte i klesmerket og nettbutikken Heart of Lule. Tre år etter oppstarten går businessen så det suser, og nå har den Hommersåk-baserte gründeren tatt suksessen utenlands.

– Du, det går fint med intervju men akkurat nå er jeg superbusy, svarer Solveig Stølsvik (43) på telefon når IN magasinet ringer en fredag formiddag i mai. 
Hun har akkurat fått et tonn med treningsklær levert på døren, og må bruke helgen til å pakke og sende ut ordrer til flere hundre nettbutikk-kunder over hele landet. 
– Ordrene skal ut samme dag eller dagen etter de kommer inn. Jeg jobber hver dag, og søndager er jo den store handledagen, forteller Solveig når vi tar opp tråden et par dager senere. 

På stranden

Solveig er kvinnen bak merkevaren Heart of Lule, som selger trenings- og fritidstøy for damer i alle aldre. Firmaet startet hun i 2019, etter at ideen om å skape delikate og komfortable treningsklær «datt» ned i hodet hennes – som hun selv beskriver det – da hun ruslet på stranden i Spania under mammapermisjon med den yngste datteren. På den tiden drev Solveig et konsulentfirma som bisto butikker i etableringsfasen med å finne lokaler - for øvrig en business-ide som også kom til henne da hun befant seg på en strand i Spania fire år tidligere i mammapermisjon med sin eldste datter.
– Det er noe med sola og fine dager på stranda. Jeg hadde 7 måneder med helt fri fra jobb, og så kom det bare en ide. Jeg hadde alltid hatt en drøm om å drive egen business og skape mitt eget, sier Solveig.

Delikat og komfortabelt

Hun er utdannet grafisk designer, har utdannelse innen eiendomsfag og en executive master of business administration. Hun hadde jobbet som kjedeleder for Noa Noa-butikkene i Norge og som senterleder ved Tvedtsenteret i Stavanger da ideen om Heart of Lule nærmest kom som en åpenbaring. Hun savnet å bruke mer av sin kreative side.
– Å wow, det er jo det jeg må drive med, tenkte jeg. Jeg trener mye selv, og hadde lyst til å skape klær jeg følte meg flott i. Derfor prøver jeg å ha litt løse og ledige topper som en voksen kvinnekropp føler seg vel i. Eller litt finere joggebukser som sklir over mot fritidstøy, sier hun.
Det er Solveig selv som står for ideer og design på treningstøyet. Looken skal være unik, delikat, fargerik og spennende, uten at det blir for crazy. De to første kolleksjonene ble lansert uten et eneste ensfarget plagg.
– Jeg har tatt inn noen sorte tights etter hvert. Rett og slett fordi jeg har fått en så stor kundegruppe, sier hun.

Den beste tightsen

Bare et halvt år etter oppstarten i Norge hadde Solveig fått på plass et varelager i Sverige knyttet opp mot den svenske nettbutikken. Satsingen utenlands har foregått parallelt med satsingen her hjemme, og i dag er salget i Sverige oppe og tangerer salget i Norge. I skrivende stund er Solveig i full sving med å innta det danske markedet. Konkurransen i utlandet er ekstrem tøff, særlig i Sverige der hun konkurrerer med mange store brands.
– Hva er det som driver deg til å satse slik?
– Jeg er veldig resultatdrevet. Da jeg jobbet som butikksjef var jeg utrolig opptatt av å levere resultater. Målet mitt er å ha det beste treningstøyet som finnes. Da en yogalærer sa at «det er den beste tightsen jeg har hatt på», tenkte jeg «Yes!», sier hun leende, og legger til:
– Glade kunder som blir glade for klærne og skryt på kundeservicen – det synes jeg er veldig motiverende.

Usikre tider

Solveig har kjent på at gründertilværelsen kan være både ensom og usikker. Hun har enda ikke tatt ut lønn fra virksomheten, og driver derfor konsulentselskapet innen butikkdrift ved siden av for å ha en inntekt. 
– Jeg har jo et hus å betjene, mann og barn. Det har vært ganger jeg har lagt meg med et press i brystet, for eksempel når jeg har bestilt varer for 800.000 kroner og ikke vet hvordan salget vil gå. Men det siste halve året har det sagt «pang», og jeg er helt kvitt presset i brystet. Du må tåle å stå i usikre tider som gründer. Nå er jeg heldigvis der jeg hadde håpet å være da jeg startet, sier Solveig, som i dag har en omsetning på over en halv million kroner i måneden i nettbutikken.

Familielivet

Hjemme i eneboligen på Hommersåk bor Solveig med de to døtrene og mannen, som hun møtte da hun bodde i Oslo. De to flyttet til Hommersåk da det var på tide å stifte familie. Det er her Solveig er født og oppvokst, og heldigvis var ikke mannen vanskelig å få med på flyttelasset.
– Vi ville ha hus og hage, og prisene er mye bedre her enn på Grünerløkka. Jeg er glad mannen min er fra Vestlandet, for da var det lett å få ham med hit, ler Solveig, og legger til at det er praktisk å ha et sett besteforeldre i nærheten, særlig med en mann som jobber i Nordsjøen.
– Det er travle dager. Jeg jobber sinnsykt mye. I en periode jobbet jeg til klokken tolv hver kveld etter at ungene hadde lagt seg. Men samtidig har jeg mye frihet. Hvis det er fint vær en dag kan vi hente ungene klokken 14 og reise til en strand og grille. Den friheten er verdt alle de sene kveldene, sier hun.

Styrer alt selv

I dag eier hun 100 prosent av Heart of Lule selv, og slik ønsker hun at det fortsatt skal være, selv om det betyr at veksten ikke skjer like raskt som den ville gjort med flere aktører inn på eiersiden. For Solveig er det viktig at bærekraft, estetikk og kvalitet ivaretas i alle ledd i produksjonen. Hun har selv valgt ut produksjonsfabrikken i Kina, og det er også hun som mottar og tester alle stoffprøvene. Da kommer det godt med at hun selv har en allsidig treningsbakgrunn og vet hvor viktig det er at en tights består «bøyetesten».
– En tights skal ikke være gjennomsiktig, fargen skal sitte i etter vask og den skal ikke bli nuppete. Jeg trener selv veldig mye. Jeg har vært aktiv innen fotball, og i dag går det mest i crossfit med litt innslag av yoga. Men det blir ikke lange bolker av gangen. Jeg kan ta noen øvelser mellom hjemmekontoret og kaffemaskinen, ler den travle gründeren.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Heart of Lule
 

Følg IN magasinet på Facebook