Hjem & fritid »  Bevisste bilkjøpere

Bevisste bilkjøpere

Siden året 1936 har sørlendingene hatt mulighet til å kjøpe sin drømmebil hos Gumpens Auto. Mye er forandret siden den gang, men firmaets grunnholdninger er lett gjenkjennelige.

Hos G-Bil i Sørlandsparken, en av forretningene i Gumpen Gruppen, er det fremdeles kunden som står i sentrum. Slik har det bestandig vært, og det er slik de vil ha det. Hos G-Bil tar de vare på sine kunder, og i retur får de stor lojalitet. På denne måten skapes positive verdier som gjennomsyrer hele Gumpen Gruppen.

Terje Olsen, daglig leder hos G-bil, vil like gjerne snakke om mennesker som biler. Med stolthet viser han rundt i lyse og hyggelige lokaler som nylig er pusset opp med bevisste tanker rundt kundens ve og vel. Ikke bare holdes dørene åpne, bokstavelig talt. Kaffen står også klar, og pølsekjelen dufter fristende. Vi geleides mellom nye og brukte biler, og får til og med se G-Bils nye vaskemaskin. Her kan alle få vasket sin bil på en både økonomisk og miljøvennlig måte.
På vår vandring møtes vi av smilende ansatte i det åpne landskapet. Stemningen er god.

Store på Skoda

– Vi skal bry oss om hverandre, sier Terje Olsen. Det er ikke nok at vi har stor tro på produktene vi selger. For at alle som arbeider hos oss skal yte maksimalt overfor kundene, må de trives med den jobben de gjør. De må ha mulighet til å vokse i jobben, til å utvikle seg og de er avhengige av at det stilles krav til dem. Vi har rutiner som letter arbeidet for oss, som gjør oss trygge og fornøyde. Alle, både dem som arbeider hos G-Bil og de som er kunder, skal ha en sikkerhet i at avvik og små misforståelser blir det tatt raskt tak i. Et eget spørreskjema fanger opp kundens mening om det totale inntrykket de sitter igjen med etter et møte med G-Bil. Dersom resultatet ikke tilfredsstiller de strenge krav G-Bil selv har pålagt seg, blir kunden umiddelbart kontaktet og problemet utbedret. Kunden skal være fornøyd til slutt, det er viktig.

G-Bil er en komplett leverandør av biler. De bestreber seg på å levere biler til ethvert behov, til mennesker i alle livets faser. Det er her du finner Kristiansands store Skoda avdeling. På rekke og rad står ulike bilmodeller, og det er nesten umulig å ikke finne en Skoda som passer ditt behov. Terje Olsen viser til en rekke smarte og moderne løsninger som øker brukerens komfort.

Fornøyde bileiere

Skoda eiere er Norges mest fornøyde bileiere slår Norsk Kundebarometer fast. Forskningsprosjektet er utført ved Handelshøyskolen BI, og viser at Skoda er den billeverandøren i Norge som scorer høyest på tilfredshet hos egne kunder. Hvorfor det har blitt slik kan være vanskelig å gi et entydig svar på, men Terje Olsen hos G-Bil tror at noe av forklaringen kan ligge i forhistorien til Skoda.

I lange tider var Skoda et mer eller mindre uglesett bilmerke av heller tvilsom kvalitet. Da Wolksvagen kom inn i bildet, og tysk kvalitet ble kombinert med tsjekkernes høye arbeidsmoral, sto Skoda fram som en helt ny bil. Kvaliteten endret seg dramatisk til det bedre. De som arbeider med Skoda kjenner til historien, de vet at dette produktet har hatt en enorm kapasitet til endring. Dette er motiverende for de ansatte på alle nivåer, dette gir et indre driv få andre kan vise til. Skoda har utviklet seg fra å være liten, til å bli en som kjemper med de store.

Brukte biler

Hos G-Bil finner du et rikt utvalg av brukte biler. Dette er de selv meget stolte av å kunne tilby. Terje Olsen understreker viktigheten av å tilfredsstille alle typer kunder, ikke bare dem som ønsker seg ny bil. Mens resten av landet sliter med nedgang i bruktbilsalget, kan G-Bil sine folk smile fornøyd. Økningen har vært formidabel. Mang en kristiansander har nok kjøpt sin første bil, da gjerne en brukt bil, hos G-Bil. Noen år senere kommer disse kundene fornøyde tilbake og ønsker en helt ny bil. Og er det noe de liker hos G-Bil, så er det kunder som kommer tilbake. Ofte er det en av mekanikerne på verkstedet som kommer med en kunde som ønsker seg ny bil. De har da over lang tid opparbeidet seg et godt forhold, og kunden vet å sette pris på en mekaniker som kan sine ting.

Typisk Skoda kunde

Kunder som velger Skoda er som regel meget bevisste kunder. De har ofte brukt lang tid på å sette seg inn i ulike tester og kan mye om bilen når de kommer i forretningen. Dette er selvstendige mennesker som tar egne valg ut ifra egne behov og egen økonomi. De ser at de får mye bil for pengene ved å kjøpe Skoda. Ofte er det kvinnene i familien som har satt seg godt inn i alle fordelene det er med å bli Skoda eier.

Godt voksne mennesker som husker Skoda fra tidligere tider, må gjerne inn i butikken før de velger denne typen bil.
– De fleste blir veldig begeistret når de ser flott design kombinert med kvalitet til riktig pris, smiler en meget fornøyd Terje Olsen og ser seg rundt i den hyggelige arbeidsplassen.

Tekst: Marit Løvstuen  Foto: Jon Anders Skau