Hjem » Trondheim »  Belysningens kunst

Belysningens kunst

Høsten er tilbake. Kveldene blir mørkere og vi trenger ikke lenger ha dårlig samvittighet for å kose oss inne. Kanskje med en god bok? Og aller helst i gjenskinnet fra PH 2/2 Question Mark Limited Edition, sesongens nyhet fra den danske belysningseksperten Louis Poulsen.

Høsten 2021 lanserer Louis Poulsen PH 2/2 Question Mark i en Limited Edition.

Huset til min kjære venninne Line er et sammensurium av ulike stilarter. Nær sagt alt er kjøpt brukt og kvaliteten kan være så som så. Greie loppemarkedsfunn alt sammen. At spisestolene er både vaklevorne og ubehagelige er ikke så farlig. Å bruke penger på møbler er ifølge Line fullstendig bortkastet. På ett felt er hun imidlertid urokkelig. Når det kommer til belysning velger Line fra øverste hylle. Hun er opptatt av design og utseende, men også av funksjon. I hjørnet av stuen står for eksempel en utgave av den klassiske PH-lampen, på soverommet to små bordlamper signert Verner Panton og over spisebordet henger en av Louise Campbells fargerike pendler.
– En lampe er ikke bare en lampe. Riktig belysning er kunst, sier Line. 
Min venninnes filosofi er bemerkelsesverdig lik den danske belysningsprodusenten Louis Poulsen. Belysning er ikke bare design, men også funksjon, komfort og atmosfære. 

PH 2/2 Question Mark Limited Edition utgaven kommer i messingfinish med munnblåste og ovale glasskjermer som skaper en vakker atmosfære og gir karakter til ethvert rom.

PH 2/2 Question Mark Limited Edition

Firmaet, som ble grunnlagt i 1874, er det som har flest av den danske modernismens klassikere i sortimentet. Flere av dem er designet av den geniale anarkisten, forfatteren, arkitekten og formskaperen Poul Henningsen. Hans samarbeid med Louis Poulsen startet i 1925 og bare få år senere hadde han utviklet formelen for den karakteristiske skjermprofilen som skulle bli verdenskjent som System PH. Høsten 2021 lanserer Louis Poulsen PH 2/2 Question Mark i en Limited Edition. Utgaven kommer i messingfinish med munnblåste og ovale glasskjermer som skaper en vakker atmosfære og gir karakter til ethvert rom. Navnet har den etter den ekspressive krumningen i lampestammen. I likhet med den opprinnelige lampen fra 1931 er den lett børstede messingrammen ubehandlet. Den gir en vakker patina som fremhever bordlampen autentiske utseende og preg over tid. Den gjennomgående bryteren er laget av børstet messing og er plassert på stammen nær sokkelen. En brun tekstilledning komplementerer den eksklusive designen og understreker den uanstrengte elegansen. PHs initialer er vakkert og diskret gravert på oversiden av ledningen. Tro mot det opprinnelige designet, og fremdeles relevant for en moderne livsstil, fremstår lampen funksjonell og fleksibel. Den har et elegant håndtak på den krumme stammen og den justerbare øvre delen av lampen kan vippes 45 grader mot høyre eller venstre ved å vri på dette håndtaket. Det gjør det mulig å oppnå ønsket komfort og styre lyset dit man ønsker, et faktum som gjør lampen ideell for lesning eller andre oppgaver. På grunn av den relativt beskjedne diameteren passer den også lett inn i alle type boliger og kontorlokaler. Poul Henningsen ble i sin tid kalt en lyskunstner – med rette. Derfor er det heller ikke uten grunn at formskaperens lamper, flere tiår etter han designet dem, fortsatt selges i store antall verden over. PH er ikke bare et ikon. Den er en legende.

Poul Henningsen sitt samarbeid med Louis Poulsen startet i 1925 og bare få år senere hadde han utviklet formelen for den karakteristiske skjermprofilen som skulle bli verdenskjent som System PH.

Moderne, dansk design

Med sitt klassiske og rikholdige sortiment kunne trolig Louis Poulsen lent seg trygt mot sin opprinnelige portefølje og levd godt med det. Det gjør de ikke. Firmaet er kompromissløse i sine krav til håndverk, men innleder like gjerne samarbeid med mer moderne designere og formskapere. En av dem er den danske designeren Øivind Slaatto. Han har et norsk opphav og studerte først musikk ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, før han senere tok en mastergrad på Det Kongelige Danske Kunstakademi. En lidenskap for både musikk og natur gjennomsyrer tilnærmingen hans til designprosessen. Selv om han er anerkjent for sine poetiske designløsninger, søker han også å bringe egenskaper som rasjonalitet, logikk og harmoni til sine verk. Slaatto ønsker at hans design skal oppfattes som enkel og lett, i samme ånd som musikk man lytter til. Han har designet alt fra høyttalere og biler til møbler og lysarmaturer. Belysningsdesign er imidlertid hans store lidenskap. Slaattos naturlige opptatthet av lys leder ham hele tiden til å optimalisere opplevelsen av lys og atmosfære. 

Patera Oval

Denne høsten presenterer Louis Poulsen for første gang Patera Oval, en ny poetisk og tidløs variant av den runde Pateraen som Slaatto designet i 2015. Som med den originale og sirkelformede lampen monteres Patera Oval helt og holdent for hånd.
Patera Oval består av diamantformede celler som er nøye designet for å reflektere blendfritt lys når de betraktes fra en vinkel på over 0 grader – mens den avgir et 360 graders naturlig, jevnt og behagelig lys i rommet. Den runde åpningen under avgir direkte lys med en myk overgang til det reflekterte lyset fra cellene. Det gjør pendelen perfekt til bruk over for eksempel spise- eller møtebord.
– Den nye versjonen er designet for å henge over bord i byleiligheter der taket kanskje ikke er så høyt. Jeg ønsket å designe en pendel som krever mindre plass, men som likevel gir fullt lys på bordet. 
Med sin vakre og funksjonelle form bekrefter Patera Oval at Louis Poulsens produkter handler om langt mer enn bare belysning. De symboliserer både unik design, udiskutabel kvalitet og kunst i skjønn forening.
Og Line – hun har allerede bestilt en Patera Oval som skal henge over det slitte kjøkken-bordet hennes.

Slaatto ønsker at hans design skal oppfattes som enkel og lett, i samme ånd som musikk man lytter til. Han har designet alt fra høyttalere og biler til møbler og lysarmaturer. Belysningsdesign er imidlertid hans store lidenskap.

FAKTA Louis Poulsen

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Louis Poulsen

Følg IN magasinet på Facebook