Reiser & opplevelser »  Årets heftigste opplevelsesnyhet

Årets heftigste opplevelsesnyhet

Guttedrømmen er ikke lenger et Atlanterhav unna. Tidligere i år sjøsatte Eskild Ottesen den ombygde offshorekatamaranen Highlander. Båten, som i perioden 1995-2002 kjørte i offshoresirkusets Class-1, kan i dag ta med seg to passasjerer på en heftig fartsetappe til vanns.
Article image

For to år siden fikk Ottesen ideen om å starte sitt eget eventfirma med en av verdens sprekeste båter som hovedattraksjon. Siden mai i år har PowerEvents tilbudt fartsentusiaster den unike opplevelsen det er å kjøre i båtsportens Formel-1.
– Jeg har bestandig vært glad i fart og spenning, sier innehaveren. Det er forklaringen på hvorfor han nettopp ønsket seg en offshorebåt av det råeste slaget til å fronte sitt nystartede firma.

Article image

Velkjent eier

Ottesen forteller at det er svært sjelden at båter som har kjørt i Class-1selges. Men da han kontaktet den meritterte italienske fører og teamleder Eduardo Polli med tanke på kjøp av hans gamle båt, fikk han positivt svar. Derfra gikk det ikke lang tid før det røde lynet fra Sør-Europa var på plass i Jan Zaborowskis verksted på Bjerkås i Asker. Der er den i løpet av et par år bygget om for å kunne ha med lystne passasjerer når det skal måles krefter på havet. Etter at båten ble sjøsatt har pågangen vært svært god. Men fortsatt er det nye opplevelsestilbudet ukjent for mange potensielle kunder.
– Folk har ikke hørt om oss enda, så det er viktig at vi får markedsført PowerEvents på en ordentlig måte, sier Eskild Ottesen.

Voldsomme krefter

Vollen brygge i Asker er Highlanders base denne sommeren, men båten har hele Oslofjorden som tumleplass når den tar med seg passasjerer. To nye Seatek dieselmotorer sparker kraftig ifra med drøye 800 hestekrefter hver seg. Katamaranen er skåret over samme lest som båtene Røkke og Gjelsten bruker når de konkurrerer med sjeiker og annet rikfolk i havneområder verden over. Men nå er ikke lenger opplevelsen forbeholdt pengeeliten. For 2500 kroner kan man få førstehåndserfaring med hvilken kraftutladning en slik båttur er. På en normal kjøring holdes en gjennomsnittshastighet på 170 kilometer i timen, noe som for de aller fleste vil være mer enn nok. Men Eskild Ottesen innrømmer at han har et mål i sikte; nyervervelsen skal i nærmeste fremtid nærme seg 105 knop i fri dressur. Det er nesten 200 kilometer i timen, hvis noen skulle lure.

Article image

Store anledninger

Med Highlanderen skal PowerEvents friste firmaer og privatkunder som ønsker en opplevelse langt utenfor allfarvei. Her er det rom for alle med en fartsdjevel i magen, men innehaveren innrømmer at noen forutsetninger må være på plass for at man skal få lov til å sette seg i cockpiten.
– Man bør være i god form, og ikke ha problemer med rygg eller nakke. Når vi kjører i Color Line-bølgene ute ved Holter er det ganske gode G-krefter i båten. Du kjenner det på kroppen, forklarer han.
Selv om Highlander normalt kjører i Oslofjorden, har kunden mulighet til selv å komme med ønsker. PowerEvents går ikke av veien for å arrangere det helt store. Hva med et utdrikningslag der brud(gom) og forlover tar turen over til Danmark for å kjøpe morgenbrød? Drøye tre timer senere kan resten av gjengen sette tennene i fortsatt lune bakervarer fra vårt naboland i syd. Eller kanskje ønsker alle deltagerne en smakebit av båtsportens formel-1, toppet med en lekker skalldyrsbuffé når stillheten igjen senker seg? PowerEvents skreddersyr pakker for større og mindre grupper, og kun fantasien setter begrensningene.

Article image

Ingen noviser

Liksom båten har årelang erfaring fra de raskeste racene på de syv hav, er førerne på forlystelsesturene langt fra noen førstereisgutter. Eskild Ottesen er en dreven båtfører, men kanskje aller mest kjent for sin andre lidenskap; dragracing med snøscootere. Uansett er han vant til store krefter, og vet godt hvordan de skal håndteres. Ved hans side i den 50 fot lange båten sitter tidligere offshore-1 pilot Christian Zaborowski, som inntil for nylig kjørte profesjonelt for Jotun. Han er mannen som kontrollerer farten og overvåker instrumentene, mens Ottesen tar seg av styringen. Sammen utgjør teamet kundenes forsikring om at de kommer sikkert i havn.

Article image

Sikkerhet i høysetet

Innehaveren forteller at båten er bygd slik at den ikke skal gå rundt – selv under de mest ekstreme påkjenninger. Inne i cockpiten sitter man trygt fastspent i en sekspunkts sele. Alle om bord er iført kjøredresser, og hjelm med intercom er med på å øke trygghetsfølelsen.
– Det er lett å gi beskjed til førerne hvis det er noen som syns det går for fort, sier Ottesen.
De som har prøvd eventyret sier at det bråker, men ikke verre enn i et helikopter, og at man har god mulighet for å få med seg hva som skjer både inne i, og utenfor cockpit.

Nye prosjekter

Highlanderen er ikke eneste prosjekt det sysles med hos PowerEvents. En ny båt er hentet hjem, denne gang fra USA. 39-fots katamaranen, med navnet Aronow 39, har tidligere gått som Coast Guard-båt i statene. I løpet av de siste månedene har den blitt ombygd hos Jan Saborowski, og vil for kundene fremstå som en helt ny båt når den sjøsettes. I august ble båten lakkert, og innehaveren forventer å ha den klar til sesongen 2009.
– Det er en helt spesiell båt, den eneste i sitt slag i verden, sier Eskild Ottesen.
Med plass til 6-8 passasjerer er planen at den skal ta kunder med på lengre turer.
I mellomtiden må de fartsglade «nøye» seg med en offshore-1 båt hvis de ønsker ordentlig fartsfylt lek på vannet.

Tekst: Martin Fremstad  Foto: Elena Tamnes