Hjem >  Walter Knoll – et internasjonalt ikon

Walter Knoll – et internasjonalt ikon

Alle mennesker har en egen forståelse for hva som er god stil, god smak og godt design.

Men hva med å utfordre denne forståelsen? Et besøk hos Kielland AS åpner for helt nye impulser og ideer. Det krever ikke mer enn at du åpner øynene for deres definisjon av god design. Bli inspirert, lytt til verdifulle råd og se mulighetene til et fullkomment bomiljø.
    Kielland representerer noe av det mest utsøkte innen møbelkunst. Stilen er gjennomtenkt, og rommer de beste designobjektene fra ledende merkevareprodusenter over hele Europa. En av dem er Walter Knoll
    Walter Knoll, som i år feirer sitt 150-årsjubileum, startet sine glansdager som en liten lærforhandler i Stuttgart. Grunnleggeren het Wilhelm Knoll, og det var hans uovertrufne sans for kvalitet og håndverk som skulle danne fundamentet for det fremtidige Knoll-dynastiet. Den første lenestolen ble designet i 1906. Da var det eierens sønn Willy som hadde overtatt driften. Han må ha hatt en utpreget forretningssans; for han var en av bare ytterst få som klarte å stå imot 1920-tallets verdensomspennende økonomiske krise. Suksessoppskriften var et ufravikelig krav til lærets kvalitet, samt en sterk tro på innovativ design. Ved å produsere lette og plassbevarende møbler klarte bedriften Wilhelm Knoll å fange tidens ånd. De var også blant de første som produserte lærmøbler med rammer av stål.

To bedrifter

Willys bror Walter satset også på møbelproduksjon. I 1925 grunnla han selskapet Walter Knoll. Planen var å skape interiør med en helt ny look. Det klarte han. Ikke minst via oppdrag for flyfabrikanten Dornier, som sørget for et ubestridelig gjennombrudd. Ytterligere suksess ventet da han i 1930-årene sendte sin eldste sønn til USA for å starte Knoll International. Selskapet skulle senere få betydelig innflytelse på moderne innredning. 
    Etterkrigstiden var preget av organiske former. På den første møbelmessen i Køln presenterte Walter Knoll en kolleksjon inspirert av Avant-garde. Det var en tid som åpnet for nye måter å tenke på. Moduler og minimalistiske former vitnet om en mer moderne og praktisk tidsalder.

Den moderne stue

I 1964 overlot Walter den blomstrende forretningen til sin yngste sønn Robert. Han ble igjen etterfulgt av sin sønn Michael. I 1989 ble selskapet Wilhelm Knoll innlemmet i bedriften, og de to familiene var igjen samlet. 
Sammenslåingen skulle markere begynnelsen på det anerkjente Walter Knoll vi kjenner i dag. Med sitt fokus på solid håndverk, ypperlig design og en særegen kvalitet ble selskapets møbler selve kjennetegnet på den moderne stue. 
    Den første kontorlinjen ble introdusert på 1970-tallet. Walter Knoll sitt allerede gode renommé bidro til flere nøkkelkontrakter, og bedriften innredet nå alt fra kontorlandskap, foajeer og konferanserom til hele bygninger. De var blitt et internasjonalt fenomen.
    I 1993 skiftet Walter Knoll hender for siste gang. Kjøper var den berømte møbelgiganten Rolf Benz. Siden da har hans sønn Markus ledet Walter Knoll etter grunnleggerens prinsipper; solide familietradisjoner og en fremtidsrettet forretningskultur. All produksjon foregår fremdeles i Tyskland og samtlige underleverandører befinner seg innen kort avstand fra fabrikken. Miljømessige hensyn er godt ivaretatt; i tillegg bidrar virksomheten til å opprettholde lokal sysselsetting og ekspertise.
    Med sine mange designikoner har Walter Knoll satt sitt umiskjennelige preg på møbelhistorien. De har mottatt over hundre internasjonale priser og er betraktet som en verdensledende foregangsfigur innen møbelproduksjon. Verdiene har alltid vært de samme: ypperlig håndverk, de beste materialer og varig design.

FAKTA Kielland

Kielland er et interiørkonsept som arbeider med helhetsløsninger for private og offentlige miljø. De arbeider med moderne, stilrene og funksjonelle produkter fra ledende leverandører og designere. Du finner butikken i Madlaveien 50. Se også hjemmesiden deres for mer informasjon 
www.kiellandhome.no.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Walter Knoll

Følg IN magasinet på Facebook