Reiser & opplevelser »  Vulkan & ski på Sicilia

Vulkan & ski på Sicilia

På toppen av vulkanen Etna oppdager Kari Schibevaag (31) den italienske øya Sicilia fra nye sider. Med snø, lava og klassisk pasta er Sicilia det nye favorittstedet til verdensmesteren i kiting.
Article image

De fleste kjenner den italienske øya Sicilia som en blanding av mafia, god mat og varme strender. Hvor solbrune italienere sprader rundt i sine nye speedo badebukser for å sjekke opp søte sommerturister. Men da jeg var der midt i januar fikk jeg meg en fantastisk overraskelse - øya har mye mer å tilby. Sicilia er et meketig og vakkert vinterland med Etna, Europas største og mest aktive vulkan som høydepunkt. Flyet mitt landet i byen Catania, som ligger helt vest på kysten av Sicilia. Denne byen huser utallige sommergjester, men nå på vinteren er det stille og koselig med lokale kaféer og små butikker i gamlebyen. Det finnes både busser og guider som viser og forteller Catanias historie.

Vakkert postkort

Jeg hadde pakket bagen for ski og kiteferie. Kiting er en ganske ny sport, hvor man er trukket av en drage når man står på ski, snowboard, rulleskøyter, surfbrett eller skøyter. Sporten blir utført på land, vann, snø, sand og is. Med vulkanen Etna som utgangspunkt og boltreplass gledet jeg meg veldig. Den ligger 3350 moh og ligger en times kjøring nord for Catania. Vulkanen tiltrekker seg folk sommer som vinter. Da jeg sto nede i den svale brisen ved havet før avreisen til Etna var det noe uvirkelig å skulle på skiferie! Veien opp til Etna er utrolig svingete og bratt. Det er bare å følge hardt med på veien. Med et fantastisk dyreliv som hoppet langs veien, vingårder og gamle hus er reisen i seg selv spennende. Tilslutt går det over fra nydelig skog til et landskap dekket av svart lava. Utsikten var ubeskrivelig vakker der jeg stod og så utover hele Catania og ned til havet. Etter en lettere nervøs tur på vinterføre, noe italienerne tydeligvis ikke er helt stødige på i svingene, kom jeg frem til hotellet. Hotell Rifugio Sapienza ligger rett under vulkanen på 2000 moh og er bygget av lava. Jeg ankom til et tåkebelagt område, og hadde ingen ideé om hva som ventet meg da jeg våknet dagen etter. Jeg våknet til et postkort! Lyset fra solen som steg rolig opp fra vannet gjorde havet til et skinnende gullbad. Fantastisk vakkert.

Article image

Italiensk frokost og mørk lava

For en sportsutøver som meg var den italienske frokosten - kaffe og bolle, ikke nok for en hel dag ute. De så litt pussig på meg da jeg spurte etter brød og pålegg, men jeg ville heller være hun rare jenta fra Norge enn sulten på tur. Jeg gikk ut og kjente på den deilige fjellluften, langt fra den sommerøya jeg kjenner med folk og liv. Etna har to sider man kan stå på ski eller kite på. Det kom tåke oppover dalen den første dagen, så jeg bestemte meg for å prøve den andre siden. En liten kjøretur langs lava dekket med snø. Italienerene kaller det for stragentella. Det er opprinnelig en spesiell italiensk is, svart og hvit. Super god, akkurat som mine favoritter med lakris eller kanel. Veld verdt å prøve! Is til side, så var dette landskapet som å være med i filmen om Heidi i Alpene. Skogen skaper en fantastisk stemning med lys og skyer som passerer. Det var som om bilen var en bok, og hver sving et nytt kapittel. Jeg kom frem til skisenteret på nordsiden av Etna, pakket sekken med kiter og litt å drikke, og tok trekket opp til toppen. Skyer kom flytende opp mot vulkanen og lyset var helt himmelsk. Solen varmet og det kjentes ut som en bra påske i Norge - deilig for en kald nordmann i januar. Tok frem kitene og kitet rundt på vulkanen. Jeg klarte ikke annet enn å stirre uhemmet på naturen omkring meg. Røyken fra vulkanen blandet seg med skyene. Magisk opplevelse!

Vakker og voldsom vulkan

Guttene jeg reiste med fortalte at det rant en elv med lava for bare tre uker siden ned fra vulkanen hvor vi hadde kitet. Det hadde gått hull på siden på vulkanene, men det var vist helt normalt. Jeg ble litt skeptisk til om det kunne sprekke opp mer, men da lo de litt av meg, og sa at om den skulle bli aktiv hadde vi tid til å pakke og komme oss vekk. Etna er en rolig vulkan. De fortalte at det var en sakte vulkan. Det som kom ut nå var bare gass, og der var derfor vi kunne se røyken på toppen. Noen ganger kom det ut røykringer. Det var ett og et halvt år siden sist det hadde vært utsprøyting av lava. Da hadde det rent ut lava ned til hvor vi stod og kitet. Det var fremdeles døde trær etter dette, og skiheisen var bygget opp på nytt. Jeg tenkte det måtte være spennende å få se en aktiv vulkan før jeg skulle reise videre. Guttene fortalte meg at Etna hadde en utsprøytning vært andre år, og at jeg var hjertlig velkommen til å komme tilbake for å se på. Dagen etter gikk jeg opp til vulkanen på sørsiden. Etter at gondolen ikke gikk lenger opp, måtte jeg spenne skiene på sekken og gå på beina. Det tok to timer å komme helt frem, i iskald vind. Jeg visste ikke helt hva jeg hadde i vente. Toppen var målet. Aldri har jeg sett noe lignende. Det var utrolig å se hvordan vulkanen var formet. Jeg spaserte rundt åpningen og beveget meg litt ned i vulkanen. Underlaget var varmt og lavaen var myk. Jeg var litt redd for at noe plutselig skulle komme opp, eller sprekke, men siden jeg først var her ville jeg veldig gjerne kikke. Jeg skal ærlig innrømme at det var litt skummelt å vite at det bare var tre måneder siden den sprakk sist. Det var bare å krysse fingrene. Etterpå kunne de som jobbet på hotellet skrekkslagent fortelle meg at dette ikke var stedet å være. Puh, jeg blel litt glad for at jeg var like hel og vel tilbake! Etna er en plass for mange vinteridretter. Kite, stå på ski, gå toppturer, med eller uten truger. Det er kjørt opp flotte langrennsløyper som er i området. Eller man kan ta en guidet tur opp til vulkanen. Vinteren på Sicilia har noe å tilby for en hver. Med sin flotte og spesielle natur er det bare å nyte utsikten.

DCIM100MEDIA

Fakta

• Et rom ligger på fra 55 euro med bed and breakfast
• For nybegynnere passer beste bakken på nordsiden. Men det er fine plasser for toppturer der også. www.etnasnow.com
• I helgene kommer det masse folk fra Catania og byene rundt. De er ikke best på ski så pass opp så du ikke blir kjørt ned.
• Ikke gå for langt ned i vulkanen det kan sprekke opp
• Om 1 år til 1.5 år er neste vulkanutbrudd.
• Ta med klær for kalde dager, men regn med at solen varmer. Pakk med solkrem og kamera
• Øv litt på italienske strofer.
• Pass deg for politi i bakken
• Husk å leie bil med vinterdekk, eller få med kjettinger.
• Prøv ekte italiensk is og pasta
• Turen fra flyplassen Catania til Etna : kjør veien barriera del bosco of Catania til Gravina, Mascalucia og Nicolosi fra her følger du veien road of Etna n 92 , 29 km fra Catania.

Tekst: Kari Schibevaag & Pia Henriksen  Foto: Kari Schibevaag www.kariland.com & Pascal Bungakoff