Hjem » Asker&Bærum »  Volvos nye super SUV

Volvos nye super SUV

Raffinert eleganse i en romslig syvseters SUV. Kjørekomfort i toppklasse. Moderne, sikker og praktisk. Luksus på den diskré skandinaviske måten. Det er Volvo XC90.

Forventningene var store da andre generasjons XC90, Volvos store og luksuriøse SUV ble lansert i fjor. Ventetiden har vært lang, men på ingen måte forgjeves. Nye XC90, som ruller ut til norske kunder i disse dager, tar opp kampen med tyskerne om den øverste SUV-klassen. Da snakker vi om ytelse, design og komfort i toppsjiktet.
– Dette er en bil i det den øvre prisklassen som skal konkurrere med blant andre Audi Q7 og Mercedes GLE, sier Jan Inge Simonsen hos Bilia på Fornebu.

Ny fra innerst til ytterst

Da XC90 ble vist frem for første gang i fjor, ble lanseringen markert med en spesialutgave av modellen.
– De første 1.927 bilene som ble produsert var en såkalt First Edition-utgave, som Volvo solgte på nett over hele verden. Dette var biler med alt utstyr. Alle de 1.927 bilene ble nærmest umiddelbart revet bort, og mange av dem solgt til Norge, sier Simonsen
Forrige utgave av XC90 ble lansert allerede i 2002, og mange ventet derfor spent på hva den nye modellen skulle bringe. Som forventet er bilen redesignet fra innerst til ytterst.
– Nye XC90 er den første i en ny serie tegnet av sjefdesigner Thomas Ingenlath Den er bygget over den nyutviklede SPA-plattformen, som er en del av Volvo sine investeringer på over 70 milliarder, hvor hele produktrangen skal nyutvikles, sier Simonsen.
Plattformen er skalerbar for å tilpasses både større og mindre biler og skal legger grunnlaget for Volvos produksjon i årene fremover. Blant annet skal plattform med samme motorserie deles med S90 og V90, som lanseres i september i år, og XC60 som kommer til neste år.

Syvseters hybrid

– XC90 finnes i flere forskjellige utstyrs- og motorvarianter. Den vi selger mest av er T8 Inscription Plug-in-hybrid, med bensinmotor foran og en elektrisk motor bak, som totalt har en effekt på 407 hester, sier Simonsen som fortsetter: 
– Hybridmodellen er veldig populær i markedet fordi det er den eneste du får som syvseter og som ikke tar noe bagasjeplass, til forskjell fra en del hybrider som har en stor batteripakke baki, sier 
XC90 er en meget romslig bil som passer for hele familien, og den kan fås med støtdempere med luftfjæring, slik at bilen kan heves. 
På tross av størrelsen er XC90 ifølge Simonsen svært lettkjørt:
– Dette er en smidig og komfortabel bil som er veldig fin bil å dra på hytta med. Den kommer frem over alt og har god trekkraft, så den kan dra svært tunge hengere. Setene er ergonomisk utformet og kan finjusteres for den enkelte. Her er ingen ting overlatt til tilfeldighetene.

Med sikkerhet i førersetet

Når vi først snakker om fravær av tilfeldigheter, kan vi snakke om sikkerhet. Volvo-navnet er synonymt med sikkerhet og XC90 er selvfølgelig intet unntak i den forbindelse.
– XC90 har en veldig høy grad av sikkerhet og det forventer man jo når vi snakker om Volvo. Som følge av moderne teknologi og sikkerhet har Volvo satt seg som mål om at fra 2020 skal ingen omkomme eller bli hardt skadd i en Volvo.
Vi er noen få år unna 2020, med XC90 er like fullt en av de sikreste bilene som er krasjtestet, og trolig den sikreste bilen på norske veier i årene fremover.

Integrert kvalitetsløsninger

Som man forventer av en hypermoderne bil i dag, leveres XC90 med et bredt spekter med avansert utstyr. Den har blant annet en skreddersydd iPad-lignende løsning i midten:
– De teknologiske løsningene i bilen er intuitive, sømløse og svært praktiske. De aller fleste finner seg fort til rette i XC90, sier Simonsen
Nye XC 90 er en nærmest fullendt bil for de aller mest kresne av oss. Litt luksus kan man unne seg, og spesielt når luksusen kommer i form en praktisk og sikker syvseter med plass til hele familien ... og enda litt til.
XC90 får du hos Bilia på Fornebu.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook