Hjem » Asker&Bærum »  Vil forsterke den du er

Vil forsterke den du er

«I hvilke butikker har de klær som passer meg? Hva vil jeg kle meg i, og hva passer meg egentlig? Det er sikkert mange som blir litt overveldet over utvalg og muligheter, og da kan det være fint å ha noen som orienterer en i riktig retning», forteller Marianne Stene om konseptet Personal Shopper på Sandvika Storsenter. 

Konseptet Personal Shopper har vært populært utenfor Norge lenge, men har først nå satt sin fot innenfor kongerikets grenser. Trenden begynner å blomstre, og Sandvika Storsenter har hengt seg på – med stort hell. Marianne Stene, senterets Personal Shopper, åpner dørene inn til det vakre kontoret i andre etasje. Det er innredet litt som et veldig hyggelig prøverom, rett og slett. 
– Jeg tar med kundene hit til kontoret slik at jeg kan bli kjent med dem. Jobben min er å forstå hvem kunden er, og det legger jeg mye stolthet i. Jeg vil skjønne hvem som sitter foran meg, forteller hun. 
Og sammen med kunden skal Marianne oppfylle kundens klesdrømmer.

Vil kjenne kunden

Konseptet er nok nytt for mange, men Marianne har allerede mange faste kunder. 
– Kunden booker time på nettsiden til Sandvika Storsenter, og så møter jeg dem nede i Kundeserviceskranken før vi går opp hit til kontoret mitt og snakker. Jeg har jo aldri truffet vedkommende før, og når du skal kle opp noen er det jo viktig å bli litt kjent og få vite hvilke behov og ønsker personen har. Da snakker vi om arbeidssituasjon, om de har en egen arbeidsgarderobe eller mikser arbeid og hverdags. Og om det er noe spesielt kunden er ute etter, forklarer hun. 
Marianne er opptatt av at de plaggene som kunden ender opp med å kjøpe skal gi gode kombinasjonsmuligheter. 
– Selv er jeg mor til tre, og kjenner viktigheten av en velfungerende garderobe. Mange opplever stress knyttet til det å kle seg i en ellers travel hverdag. Dersom garderoben din er godt tilpasset til deg og ditt liv, vil hverdagen forløpe hakket mindre stressfylt.

Former garderoben

Sandvika Storsenter bugner av fine butikker, noe for enhver smak. Og Marianne kjenner utvalget godt, og har hele senteret som sin arbeidsplass. 
– Etter møtet kan kunden sitte og kose seg på kafé og nyte litt fred og ro i en times tid. Under den timen jobber jeg, på grunnlag av den halvtimen vi har hatt sammen, med å finne antrekk kunden kan like. Da går jeg rundt med stativet og håndplukker plagg vi kan jobbe videre med. Jeg fyller stativet så godt som fullt, med plagg fra butikker som er aktuelle for kunden. Sandvika Storsenter er jo størst på mote, så det er mye å velge i, smiler hun. 
Kombinasjonen av ønsket om å gjøre noe som betyr noe, lidenskapen for mote og solid kompetanse førte Marianne inn i rollen som Personal Shopper. Nå er hun klar for å skape garderoben til nordmenn som ønsker å vise seg fra sin beste side. 
– Vi vet at det tar bare tre sekunder å gjøre et førsteinntrykk. Da synes jeg det er viktig å ha en plan også for hvordan man fremstår stilmessig. Dine klær bygger ditt image og representerer hvem du er og hjelper deg til å få til det du ønsker.

Kompetansen som trengs

– Garderoben din er et godt verktøy for ditt image og selvtillit når den er satt sammen med omhu og ekspertise, smiler Marianne. 
Hun forteller at klær påvirker hvordan man føler seg, og at det er fantastisk å kunne bidra til at folk stråler og tar seg godt ut. En stor del av jobben dreier seg om å forstå og tilpasse seg, og deretter bruke kunnskapen til å skape et nytt bilde. Marianne ivrer etter å få frem det beste i kundene sine, og arbeider med stor glede. Lidenskapen kommer godt med når kunder med ulike utfordringer kommer innom. 
– Kundene kommer til meg av ulike grunner. Det kan for eksempel være endring i arbeidssituasjon, eller etter en hektisk småbarnsperiode. Men det er også mange som føler at de har kjørt seg fast i et spor. Kanskje en mangler inspirasjon eller har lyst til å bevege seg utenfor det en vanligvis går med. Vi finner det personlige og genuine, og forsterker den du ønsker å være gjennom klærne, sier hun. 
Marianne har et bredt kontaktnettverk, har god oversikt over hva som rører seg i moteverdenen og hvordan kundene kan få mest mulig igjen for pengene. Det handler om å spare både tid og penger, og ende opp med et nyskapende resultat.

Betydningsfullt

– Jeg ser at dette betyr veldig mye for kundene, de går ut herfra med store smil og hevet hode. Jeg opplever at folk synes det er en lur investering, de unngår bomkjøp og sparer både tid og penger, forteller Marianne. 
Ikke alle er enige i uttrykket: «Klær skaper folk», men Marianne mener at hvis tjenesten kan øke kunders selvfølelse ved å hjelpe dem med å finne sin personlige stil, ligger det litt sannhet i det allikevel. 
– Jeg har jo stor lidenskap for klær og mote. Ikke så mye plaggene i seg selv, men måten det påvirker folk. Jeg ser jo at jeg kan hjelpe folk. Det er så viktig, og vi ønsker å føle oss som den beste versjonen av oss selv. Og det vil jeg bidra med. Det føles givende, smiler hun.

FAKTA: Sandvika Storsenter – Personal shopper

• Du booker time på her. Deretter møter du opp ved Kundeservice på senteret til avtalt tid. Her blir du møtt av Marianne, og sammen går dere til et eget rom for å kartlegge behov og ønsker.
• Adresse: Brodtkorbsgate 7, 1338 Sandvika
• Telefon: 67 52 23 00
• Web: www.sandvikastorsenter.no
• Facebook: www.facebook.com/SandvikaStorsenter
• Instagram: @sandvika_storsenter
• Mariannes personal shopper Instagram: @Personalshoppermariannestene

Tekst & foto: Pauline Östgård


Følg IN magasinet på Facebook