Hjem » Hjem & fritid »  Vanvittige tall i varmen

Vanvittige tall i varmen

Glohete nordboere er i ferd med å tømme lagrene for vifter og aircondition fullstendig. 

Sommerens bakende hete gjør ikke bare at rekordene hos Meteorologisk institutt ryker.
- Vi har aldri noen sinne sett maken til salg av klassiske sommerlige sesongprodukter som vifter og aircondition. Det har tatt helt av! Nordmenn har gått mann av huse for å sikre seg kjølende elektronikkvarer, og lagrene våre er nå i ferd med å gå helt tomme, sier salgssjef for småelektriske varer hos Elkjøp Norge, Arnstein Værdal.
Etter å ha tatt en kikk på de siste salgstallene kan han slå fast et relativt vanvittig faktum:
- Siden varmeperioden begynte her hjemme har vi på nordisk nivå faktisk solgt ett kjøleprodukt hvert eneste minutt vi har hatt åpent. Totalt sett er salget av denne typen produkter opp nærmere 400 prosent dersom man sammenligner med de samme ukene i 2017, sier Værdal.

- Viser hvor vanvittig været har vært

Trass i at hyllene på Elkjøp nå altså begynner å bli relativt tomme for kjølende produkter mener salgssjefen at elektronikkjeden har det han kaller "bransjens beste" innkjøpsteam. 
- I de aller fleste tilfellene treffer vi planken perfekt med hensyn til å forutsi kundene våre sine sommerbehov, men når vi får så mye varmt vær, over en så lang periode, over et så stort område, ja da blir det utfordrende selv for oss. Det viser bare hvor vanvittig været har vært denne sommeren, sier Værdal.
Han lover videre at Elkjøps innkjøpere jobber på spreng hver eneste dag for å skaffe til veie vifter og aircondition via alle tenkelige kanaler.

Gratis is og varmepumper

Imens har Elkjøp-butikkene rundt om i landet også funnet andre måter å kjøle ned kundene sine på. Hos Elkjøp Moss har Stian Clausen og kollegene hans de siste ukene levert ut gratis is til de som kommer innom.  
- Med hensyn til varmen vi har hatt var det etter hvert den åpenbare tingen å gjøre. Hvem setter ikke pris på en is når man svetter i 30 grader pluss? Og for dem som ikke har funnet akkurat det kjøleproduktet de var ute etter kan vi vel si det var et kjærkomment plaster på såret, sier Clausen.
Han forteller videre at varmen og det skrantende lageret av vifter og aircondition har gjort at et klassisk vinterprodukt faktisk har fått økt fokus denne sommeren - nemlig varmepumper. 
- Vi her oppe i nord har en tendens til å glemme at varmepumper ikke bare kan pumpe inn varm luft i husene våre men også kald. Etter hvert som varmen har vedvart har vi merket en solid økning i interessen rundt disse produktene sammenlignet med en vanlig sommer. Folk innser at selv om det selvsagt er en investering å få på plass en varmepumpe så er man da beredt, både for harde vintermåneder og for glohete sommeruker, sier Clausen.