Hjem » Oslo »  Undress like a Princesse

Undress like a Princesse

Endelig er sommeren her og badetøyet fra det franske designermerket Princesse tam.tam er i full blomst. Som alltid skuffer de ikke – med flotte farger og former vil du virkelig bli lagt merke til på stranden.

Det verdensomspennende merket, som designer både badetøy og undertøy, er kjent for sin kreativitet, originalitet og uventede detaljer. Sesong etter sesong er kolleksjonene uvanlig kreative, i form av farger, snitt, og materialer. Merket appellerer til kultur, romantikk, følelser, hvor målet er å gi kvinner en mulighet til å utrykke sin personlighet og originalitet. Princesse tam.tam er mer enn bare et merke, det er en livsstil.

En prinsesse blir skapt

Historien om Princesse tam.tam går tilbake til 1985 da de to søstrene, Loumia og Sharma Hiridjee, ble lykkelige eiere av en gavebutikk i Paris. Her solgte de blant annet fargerike bomullsboxere designet for menn, men som ble en suksess blant kvinner. Slik startet ideen om å skape en ny stil utenom datidens svarte, hvite og hudfargede undertøy. De ville gi kvinner et friskt og frekt undertøy som kan blandes og matches. Søstrene, som opprinnelig kom fra India, hentet mye av sin inspirasjon fra sin oppvekst på Madagaskar. Men de manglet et navn. Det skulle bli Princesse tam.tam, en hyllest til en film som ble utgitt i 1935 der den vakre Josephine Baker vant hjertene. En barbeint prinsesse som var elskelig for sin overdådighet. 
Det samme året presenterte søstrene et dusin modeller i skarpe farger på Ready-to- Wear show og flere butikker bestilte umiddelbart opp kolleksjonen. I 1987, to år etter at søstrene hadde åpnet gavebutikken, ble Princesse tam.tam skapt. Deres undertøy med sine pene satengbuer, blondestropper og print ble snart kjent for sin originalitet og rampete appell. Årene gikk og prinsessen vokste seg større og større – en butikk ble til flere. I 1991 presenterte selskapet nydelig nattøy, og to år senere ble badedrakten skapt. I 2004 åpnet Princesse tam.tam, nesten 20 år etter oppstart, sine første butikker utenfor Frankrikes grenser, først i Italia og senere i Russland.

Vunnet flere priser

Med en verden fylt med moro, mote og blanding av farger og tekstiler, fikk søstrene mer og mer oppmerksomhet fra resten av moteverden. De har vunnet flere priser, blant annet årets forretningskvinne i 1998, bronse i designerkategorien for logoen sin og i 2003 fikk de førstepris i «undertøy og badetøy» kategorien på det 18. Grand Prix de la Publicite Presse Magazine. 
På den andre siden av moter og trender engasjerte søstrene seg tidlig i veldedighetsarbeid, spesielt hvor barn er involverte. Gjennom en årrekke har de støttet en rekke foreninger – blant annet Aids («Hjelp meg og mote vil hjelpe deg»), UNICEF, og Arcat og IGR i sin forskning på brystkreft.

Prinsessen vokser

 I 2006 ble 95 prosent av konseptet kjøpt opp av det japanske konsernet UNIQLO. Siden har Princesse tam.tam fått et enda bredere nettverk i Frankrike, og på det internasjonale markedet blir merket stadig tilgjengelig i flere og flere land. I dag er Princesse tam.tam et av de viktigste varemerkene i det franske undertøysmarkedet, med mer enn 250 utsalgssteder i Frankrike alene. Det lekre designermerket har vunnet en plass i hjertet til kvinner i mer enn 40 land rundt om i verden. I 25 år har kolleksjonene gjennomgått en radikal forandring med utvalget av materialer og snitt, samt flere former for hver størrelse. 
– Princesse tam.tam er alltid i trendbildet, med sine farger, snitt og modeller. Dette er ingen tradisjonell undertøyskolleksjon. Princesse tam.tam sine kunder er unge til sinns, bevisst og urban enten det er en jente på 25 eller en dame på 60 år, sier daglig leder, Christine Moberg fra undertøysbutikken Next to Nothing.
I 2008 ble Princesse tam.tam rammet av en ufattelig tragedie da en av søstrene, Loumia Hiridjee, ble drept sammen med sin mann i Mumbai terrorangrepet. Men Princesse tam.tam overlevde det knusende tapet med å feire sin 25-årsdag i 2010. 
Eventyret har så vidt begynt.

Tekst: Tone Aleksandersen | Foto: Princesse tam.tam & Tone Aleksandersen