Hjem >  Tradisjon & trender i Lillesand

Tradisjon & trender i Lillesand

Flott butikk! Super service! Fantastisk vareutvalg! Lovordene om Hansen & Dysviks forretning på Lillesand Senter er mange. Det er ikke uten grunn.

Selv på landsbasis omtales denne butikken som en av kjedens beste. Det var en kombinasjon av flere ting som gjorde at Hansen & Dysvik åpnet butikk i Lillesand våren 2015. 
Lillesand Senter hadde akkurat gjennomgått en betydelig oppgradering og var på jakt etter en leietaker i senterets nye etasje. På den tiden hadde Hansen & Dysvik ingen butikker her på Sørlandet og ønsket følgelig å ekspandere i landsdelen. Da de annonserte etter franchisetakere til en ny butikk i Lillesand var det perfekt timing. Interiør og hjemmetekstil har alltid vært min store interesse, jeg ville prøve noe nytt og spennende og det var på tide å oppfylle drømmen om å drive egen butikk, forteller innehaver Elaine Johannessen. 
Selv om hovedtyngden av kundene kommer fra Lillesand, er interessen for butikken økende også i de andre Sørlandsbyene og bygdene. Folk kommer nå fra både Arendal, Grimstad, Birkeland og Kristiansand.
– Vi har mange faste kunder, noe jeg er glad for. Jeg tror folk setter pris på å bli gjenkjent når de kommer inn i butikken. Om sommeren får vi selvfølgelig også besøk av hyttefolk og turister. De er gjerne kjent med Hansen & Dysvik-navnet fra Østlandsområdet og mange av dem kommenterer at vi har en flott butikk. Er de på Sørlandet tar de gjerne turen for å besøke oss.

«Best på sengen»

Hansen & Dysvik er en familieeid kjede med over seksti års erfaring innen tekstil og hjemmeinteriør. De fører både egne merker og varer fra andre større leverandører.
– Vi kjennetegnes av kvalitet, fagkunnskap og gode kjøp. Hos oss finner du alt innen hjemmeinnredning; fra bad til stue, kjøkken og ikke minst soverom. Hansen & Dysvik kan tilby et bredt utvalg dyner, puter, laken og sengetøy. I tillegg har vi en mengde ryer, gardiner, duker, pynteputer, håndklær og interiørartikler. Fordi forretningen i Lillesand er en franchisebutikk, står vi også friere til å bestemme selv. Jeg er stolt over å kunne ha merkevarer som for eksempel Turiform, Høie, Vista og Durance i sortimentet.
– Er det noe som skiller dere fra andre Hansen & Dysvik-butikker?
– Vi har fått tilbakemeldinger både fra kunder, leverandører og ledelsen i Hansen & Dysvik om at vi er en av de fineste butikkene i kjeden. Vi var de første som åpnet med en ny og oppgradert innredning, og i løpet av det siste året har vi fått inn et større og flottere vareutvalg tilpasset kundenes ønsker. Flere ting tilbys unikt i vår butikk. Jeg tar dessuten bevisst inn kun et begrenset antall av hver vare. På den måten kan vi ha et mer variert utvalg og fornye oss oftere. 
Det siste nå er noen småmøbler, lamper og annet interiør fra Light & Living, samt interiør fra Søgne Home. Det blir spennende å se hvordan det blir mottatt.
– Har hørt rykter om at dere også tilbyr kundene enkelte tilleggstjenester?
– Ja, det stemmer! Rens, for eksempel. Vi formidler rens/vask for Hestetorvet Vask og Renseri i Grimstad. Det er et lite lokalt renseri med over 25 års erfaring og ett av de få som kan tilby miljøvennlig våtrens. Våre kunder kan levere det de ønsker renset hos oss, så blir dette hentet og levert tilbake en gang i uken. Vi tar imot alt fra klær og tepper til båtkalesjer. Tjenesten er blitt svært populær på bare kort tid.

Sommeren 2017

– Grønt og grønne planter står sterkt i år. Det samme gjør andre klare farger. Likevel har ikke trenden med naturlige materialer og jordnære farger sluppet riktig taket. Det vil alltid være lekkert. Hvorfor ikke kombinere? Det finnes for eksempel flere vakre blomstermønstre som med fordel kan brukes sammen med annet ensfarget inventar. Inne og ute, alt etter behov. Eller hva med sengetøy i lavendel og sjøblått? Her i Lillesand er maritime farger og mønstre fortsatt populære, kanskje særlig til hytter og båter, så vi har mye som passer den stilen også. Jeg reiser ofte på interiørmesser og bruker mye tid på å sjekke at de ulike fargene og mønstrene utgjør en form for harmoni – at ting passer sammen. Fra gardiner til sengesett; pynteputer, ryer og interiør. 
Trender er selvsagt viktig, men for Elaine og hennes kolleger er det minst like vesentlig at kundene skal få en god handleopplevelse. 
– For meg er god kundeservice alfa og omega! Jeg vil at våre kunder skal få den riktige varen til en god pris, men også at de opplever å bli ivaretatt på en trygg måte. Mye handler om å lytte til den enkeltes behov og gi gode råd. Det er veldig viktig, spesielt når det gjelder dyner og puter. Tilbakemeldinger setter jeg også pris på – gode eller ikke. Jeg er oppriktig stolt over forretningen, kollegene mine og vareutvalget. Det ønsker jeg at kundene våre også skal være, avslutter Elaine Johannessen.

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Lillesand Senter

Følg IN magasinet på Facebook