Hjem >  Total «makeover» hos Hairport Frisør

Total «makeover» hos Hairport Frisør

Elegant, friskt og grønt. Hairport Frisør på Metro Lørenskog er blitt ny. I romslige, lyse lokaler er 17 svært kompetente frisører klare for å gi deg den hårbehandlingen du fortjener.

– Salongen har fått en grønn og avslappende atmosfære. Vi vil du skal få en spafølelse når du kommer hit, sier Anne Sinclair, avdelingsleder ved Hairport Frisør på Metro.
Hairport Frisør på Metro er den tredje Hairport-salongen i som er blitt oppgradert. Den sto klar i midten av mars. Fremover skal alle frisørkjedens 20 salonger oppdateres i denne stilen.
– Du skal kjenne deg igjen i en Hairport-salong. Det grønne og rene uttrykket skal være gjennomgående og kjennetegne alle våre salonger.

Grønn profil

Sinclair forklarer at de grønne plantene er viktig for å skape en god og frisk atmosfære i salongen. Den grønne profilen blir også ivaretatt gjennom et tydelig fokus på resirkulering. Med oppgraderingen har salongen blant annet fått et eget «stillerom», et sted der kunden kan trekke seg litt tilbake. Rommet er også tiltenkt de som ikke liker å sitte med farge og folier i håret, så alle kan se. 
– Det er et flott rom å slappe av i mens fargen virker! Vi er en stor salong, så det kan av og til bli ganske hektisk i lokalene her. Det er derfor fint å kunne tilby kundene et rom der de kan trekke seg tilbake. 
Den nye salongen er lys og fin, og har fått installert flere nye vaskestoler, der du kan legge deg godt tilbake og nyte behandlingen.
– Vi har dessuten et eget lukket rom for folk som av forskjellige grunner ikke vil sitte ute i salongen, for eksempel religiøse grunner, eller det kan gjelde folk med parykk eller lignende. Rommet er også spesialtilpasset handikappede som vil få vasket håret. Dette skal være en salong for alle, sier Sinclair.

Forventer velvære

Hairports oppgradering er tilpasset kundenes økte forventninger til hva en moderne frisørsalong i dag skal kunne tilby.
– Svært mange i dag forventer velværebiten; de vil slappe av, få hodebunnskur og massasje. Hos Hairport Frisør får hver eneste kunde tre minutters hodebunnsmassasje inkludert i behandlingen. Det setter mange stor pris på.
Kundene i dag er langt mer opptatt av nye trender, noe som betyr at frisørene må trene mye og være oppdatert på alt som skjer.
Det forventes at vi som frisører skal kunne faget, - og det skjer noe nytt hele tiden. Derfor må vi holde oss oppdatert på både teknikker og behandlinger, og ikke minst på produkter og verktøy. Hairport frisør har et kreativt team som sørger for at de ansatte alltid holder seg oppdatert.
– De er oppdatert på absolutt alt, og vi arrangerer veldig mye kurs. Vi har et studio der både lærlinger og frisører kan trene to dager i uka med faglig leder. Våre leverandører holder dessuten kurs for oss gjennom hele året.
Fordelen med en stor salong som den på Metro, er ifølge Sinclair at det alltid finnes flere frisører med spesialkompetanse innen bestemte fargeteknikker og spesialklipper.
– Vi har svært mange drop in-kunder, noe som ofte er mer krevende enn faste kunder. Med faste kunder bygger du mye på erfaring, og du vet gjerne hvilke preferanser de har. Når det gjelder drop-in-kundene må du kunne henvise til noen som har spesialkompetanse. Og med så mange kompetente frisører, har vi en fordel der.

Farge, farge og farge

Hva er så populært for tiden, spør vi? Sinclair nøler ikke:
– Farge, farge og farge! Det går i mange ulike typer farge og striper. For jenter går det fortsatt mye i langt hår, det går jo aldri av moten. Men den største forandringen gjør de fleste i dag med farge.
Når det gjelder gutta er de ifølge Sinclair blitt langt mer interessert i hårtrender enn tidligere.
– Herrene har blitt mer bevisst enn før, og det synes vi er gøy. De vet hva de vil ha. For tiden går det blant annet mye i skjegg. Standardfrisyren er fortsatt kort, men mer barbert, sier Sinclair og fortsetter: 
– De litt yngre guttene vil gjerne ha frisyren til kjente fotballspillere. Da David Beckham var populær, måtte vi hele tiden følge med på frisyrene hans. I den senere tiden har spesielt Atle Pettersen, som er kunde hos Hairport Metro, vært populær, sier hun. 
Frem mot vår og sommer går det ifølge Sinclair mye i raske oppsetninger og extensions til bruder, skoleball og andre tilstelninger.
– Før gjaldt dette mest for jula og i mai, men nå er det mer spredt gjennom året, og det setter vi selvfølgelig pris på, avslutter Sinclair.
Da er det bare å møte våren i Hairport Frisørs moderne, grønne salonger. Len deg godt tilbake i stolen, og la frisøren ta seg av resten. 

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook