Hjem >  Tommy Hilfiger – klassisk og ren, kul og moderne

Tommy Hilfiger – klassisk og ren, kul og moderne

Tommy Hilfigers visjon om å kombinere amerikansk arv med en innovativ tvist har vist seg å være en suksessoppskrift av de sjeldne.

Denne sesongen har han presentert sin kanskje beste Sportswearkolleksjon noensinne. 
    Tommy Hilfiger startet karrieren som designer allerede da han gikk på videregående. I upstate New York, hvor Hilfiger bodde sammen med foreldre og en søskenflokk på ni, hadde ikke fashion samme status som på Manhattan og i London. Hvorfor ikke? tenkte Hilfiger, og åpnet People’s Place; en liten butikkjede med moteriktige klær fra ovennevnte metropoler. Året var 1969 og startkapitalen på 150 $. I tillegg til entreprenøregenskaper hadde Hilfiger også et kreativt talent, og helt uten utdannelse begynte han snart å designe sine egne plagg. 
    I 1979 flyttet han til New York for å satse på en karriere som heltids moteskaper. Der fanget han blikket til Mohan Murjani, en forretningsmann med visjoner innen design. Han ønsket å skape et nytt merke for menn, og var på jakt etter en designer å samarbeide med. I Hilfiger mente han å ha funnet nøyaktig den han lette etter.

Tradisjon og nytenkning

Med Murjanis støtte kunne Tommy Hilfiger i 1985 presentere sin første herrekolleksjon under eget navn. Den ble en umiddelbar suksess. Tidløse klassikere som chinos og skjorter ble presentert i en helt ny innpakning. Snittene var moderniserte, linjene rene og detaljene friske. Utvilsomt inspirert av amerikansk arv, men med en avslappet og ungdommelig finish. Uten å vite det hadde Tommy Hilfiger skapt fundamentet for det som senere skulle bli et globalt varemerke. 
    Snart tretti år senere sverger Tommy Hilfiger fremdeles til sin opprinnelige forretningsfilosofi. Å skape klassisk mote med en fresh og moderne look. Han har et ufravikelig krav til høy kvalitet, og blir aldri udatert. Gutta er heller ikke lenger alene om å kunne glede seg over Hilfigers skaperevne. Det kan også kvinner og barn. I form av klær, vesker, sko og annet tilbehør. 
Han har mottatt en rekke priser og anerkjennelser, både i USA og Europa. Den flate, diskré logoen er blitt et internasjonalt symbol for tidløs kvalitet med et distinkt og kult uttrykk.

Fra USA til Stavanger

Tommy Hilfiger har en eksklusiv profil, selges derfor bare i nøye utvalgte butikker og egne conseptstores. I Norge finnes bare to; én i Oslo og én i Stavanger. Sistnevnte selger Hilfiger Sportswear – den kolleksjonen Tommy Hilfiger for mange er synonymt med, og den som har bredest målgruppe med hensyn til alder. Forretningen åpnet dørene i 2010; over to etasjer i Østervaag 17. Den har et vidt utvalg klær, sko og tilbehør for både kvinner og menn; strategisk delt inn i hver sin etasje. 
    Mange vet nøyaktig hvilke verdier Tommy Hilfiger representerer, og årets høst- og vinterkolleksjon skuffer ikke. Snarere er den mer spennende enn noensinne. Menn kan glede seg over skarpe vinterstyles, killer dresser og myk flanell. Røff strikk, deilige skjorter og robuste ytterjakker. 
    Kvinnekolleksjonen, som Hilfiger har kalt The New England, representerer det beste innen amerikansk estetikk og britisk arv. Tenk ruter og tweed; men i en helt annen form enn det vi gjerne forbinder dem med: Snertne kjoler med lekre silhuetter, bukser med gudommelig passform, små skjørt, myk strikk, deilige skjorter og varme kåper. Ytterst sofistikert, og samtidig svært anvendelig. Klærne, selv fra årets Holiday-kolleksjon (som presenteres i desember), lar seg enkelt dresse opp og ned. Alt ligger i tilbehøret – som det finnes mye av. 
Og det beste av alt! Klærne er laget med tanke på en kald årstid. Vi slipper å fryse! 
    Kariann har sverget til Tommy Hilfiger i mange år. Det samme har undertegnede. 
– Jeg liker ganske enkelt disse klærne. Det er umulig å la være! Og hvem – uansett alder –ønsker ikke å fremstå som klassisk og ren, kul og moderne? Det er det som er Tommy Hilfiger

Tekst: Siri Gerrard | Foto: Tommy Hilfiger

Følg IN magasinet på Facebook