Hjem » Trondheim »  Tilbake til røttene

Tilbake til røttene

Høstens bilnyheter: Citroën

Franskmennene har gått tilbake til røttene og hentet frem særpreget med nye Citroën C4 Cactus. Vil du skille deg ut på veien i høst, er dette småbilen for deg.

Bilen skiller seg godt ut på veien med sitt særpregede design. Airbumpsene på sidene, foran og bak skal beskytte mot oppskraping og bulker.

Modellen ble lansert i juni, og har allerede vakt stor interesse her hjemme. Med sine knallfarger, fremtidsrettede design og de såkalte airbumpsene på sidene, er den en bil som skiller seg ut fra det meste på veien.

Vil skille seg ut

Salgsleder ved Din Bil på Sluppen, Jacob Heimsnes, har fått både flere forhåndsbestillinger og bestillinger som venter etter lanseringen. Av de 21 fargekombinasjonene er det den knallgule og røde som har solgt best i Trondheim. Velger man C4 Cactus, er man ikke redd for å skille seg ut. Dinside.no har gitt bilen terningkast seks på grunn av dens originalitet. 
– Det er mye som er likt i dag. Denne skiller seg ut. De som er interessert i design, slik som for eksempel arkitekter, har vært snare med å komme innom, forteller Heimsnes. 
Han mener Citroën har funnet tilbake til originaliteten igjen med Cactus.
– Citroën har alltid vært litt spesielle, men har likevel fulgt «folkebevegelsen». Med Cactusen har de gått ned i kjelleren og hentet frem særpreget igjen, mener Heimsnes.

Et stort oppbevaringsrom i Louis Vuitton-design gir både god oppbevaringsplass og en følelse av eksklusivitet. Airbumpsene består av flere luftfylte kapsler, og er dekket av mykt skinn.

Airbumps

«Airbumpsene», som er plassert på sidene, bak og frampå bilen, er en verdensnyhet, og er det som virkelig setter sitt særpreg på bilen, ifølge Heimsnes. Hensikten med disse er å beskytte bilen mot oppskraping og bulker ved hjelp av luftfylte mikrokapsler dekket av en myk hinne. Bumpsene kan bestilles i fire forskjellige farger, og kan kombineres med en av bilens ti eksteriørfarger. 
– Tilbakemeldingene vi har fått så langt er at kundene synes dette er kjempeartig. Det setter jo sitt særpreg på bilen, samtidig som det er lett å skifte ut om man ønsker en annen farge, forteller Heimsnes.

Rimelig og enkel

– En får både mye bil og oppmerksomhet for pengene, sier salgslederen, og viser til den rimelige prisen og de enkle løsningene Citroën har valgt. 
    Startprisen ligger på 163 000 kroner, og med den dyreste utstyrsvarianten koster bilen 263 000 kroner. Takket være den lave vekten (bare 965 kilo) og lavutslippsmotorer, er bilen billig i drift. Interiøret er holdt enkelt og modernisert, med få knapper. En syvtommers berøringsskjerm styrer det meste, slik som navigasjon og ryggekamera.

Ved å velge farge på airbumps og lakk selv, får du et design tilpasset din smak.

Louis Vuitton

Citroën har riktignok vært litt ekstravagante ved å la en designer fra Louis Vuitton designe det store oppbevaringsrommet på passasjersiden. Ved å flytte passasjer-airbagen til taket har man fått plass til dette store rommet, som er designet som en veske. Sittekomforten skal det heller ikke være noe å utsette på, både når det gjelder fjæring og seter. 
– Det er en komfortabel bil med god kjørekomfort, og den er myk og fin over dumper. Det er stilt inne i bilen og den har gode seter, sier Heimsnes. 
Velger du automatgirmodellen, får du et tilnærmet flatt sete, som kan minne om en sofa.

Treffer alle

Utgangspunktet for Cactusen skal ha vært den gamle Citroën 2CV, som var kjent for sitt retropreg, spesielle form og enkelthet, før den gikk ut av produksjon i 1990. C4 Cactus hører til i småbilsegmentet, men beskrives som en romslig småbil. I tillegg er den litt hevet, og kan dermed kalles en crossover kompakt bil, ifølge Heimsnes. Kundene er alt i fra 20-åringer til 70-åringer. 
– Den treffer alle, og vi nok bli mye brukt som bil nummer to, spår salgslederen ved Din Bil på Sluppen.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Citroën

Følg IN magasinet på Facebook