Hjem » Trondheim »  Suksess med smarte løsninger

Suksess med smarte løsninger

Octavia stasjonsvogn og Rapid Spaceback er to av modellene om skal sikre videre vekst for Skoda. Smarte løsninger og lave priser er bilimportørens viktigste våpen i kampen om bilkundene.

– Octaviaen er den viktigste modellen vår, og den vi selger mest av i Norge, sier daglig leder for Skoda ved Møller Bil Leangen, Bjørn Brun-Hansen. Han forteller om et merke i vekst og planer om å erobre ytterligere markedsandeler.
– Skoda er i vinden, og vi har bedret vår posisjon i Norge. Det har skjedd mye bare det siste året, og mye skyldes Octaviaen, sier Brun-Hansen.
Han legger til at bilimportøren har en ambisjon om å ligge på en fem og en halv til seks prosents markedsandel ved årsslutt.

Bestselger

Da Dagens Næringsliv skulle kåre Årets Firmabil 2013, stakk den nye utgaven av Octavia stasjonsvogn av med seieren. På andre og tredjeplass kom henholdsvis Audi A3 og Opel Insignia. Brun-Hansen viser til at «Mye bil for pengene» og praktiske løsninger ligger i Skodas merkevare, og sier Octaviaen er intet unntak.
– Vi har mye plass i bilene, og biler for ethvert behov, sier han. Den nye Octaviaen er både lengre og bredere enn sin forgjenger, og bagasjerommet er på 610 liter. Startpris på nye Octavia stasjonsvogn, levert i Trondheim, ligger på 247 600 kroner.

Ny kompaktklassemodell

I november ble nye Rapid Spaceback lansert i Norge, og med den har Skoda fått en utfordrer i kompaktklassen.
– Dette er en romslig og praktisk bil, som har blitt en bil nummer to til mange, sier Brun-Hansen.
Som i alle Skoda-modellene har også Rapiden flere kjente «Simply Clever»-løsninger. Et bagasjerom utstyrt med dobbel bunn som kan flyttes etter behov, isskrape i tanklokket, og en holder for sikkerhetsvesten under førersetet, er noen eksempler på smarte løsninger. Startpris på Rapid Spaceback, levert i Trondheim, er 218 600 kroner. Brun-Hansen sier de regner med å selge 1100 biler på landsbasis i løpet av 2014.

Større anlegg

Til sommeren er det to år siden Skoda i Trondheim flyttet fra trange lokaler på Leangen til det nye store anlegget på Tunga. Større anlegg, flere selgere og attraktive produkter har sørget for at merket har fortsatt å vokse i Trondheim. Brun-Hansen forteller at de i løpet av sommeren vil oppgradere lokalet ytterligere.
– Det vil gi enda bedre forhold for kundene, og vi får vist frem hele modellspekteret vårt, sier han.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & MøllerGruppen
 

Følg IN magasinet på Facebook