Hjem » Hjem & fritid »  Skoda vokser i Trondheim

Skoda vokser i Trondheim

Skoda har fått et solid fotfeste i det norske bilmarkedet, og satte i fjor salgsrekord i Norge. Hos forhandleren i Trondheim merker man godt at norske bilkjøpere har fått øynene opp for det tsjekkiske bilmerket.

Skoda har utvidet modellspekteret sitt med lanseringen av SUV-en Skoda Kodiaq.

Daglig leder hos Møller Bil Leangen – Skodaforhandleren i Trondheim, Bjørn Brun-Hansen har god grunn til å smile om dagen. Siden i fjor på denne tiden har Skoda hatt en vekst på cirka 20 prosent i Trondheim, og forhandleren forventer ytterligere vekst i år og neste år.

Skoda Kodiaq leveres med et infotainment-system og en helt ny funksjonalitet som innebærer at man alltid kan være online. Det vil si at navigasjon og trafikkinformasjon vises i nåtid.

Tre storselgere

Årsaken er ifølge Brun-Hansen i hovedsak at bilmerket har tre solide bilmodeller i sin portefølje, som utgjør rundt 80 prosent av det totale salgsvolumet.
– Det skyldes tre modeller. Tidligere i år fikk vi en facelift på bestselgeren vår Octavia, i mars kom Kodiaq, og på Skoda Superb har vi klart å opprettholde salgsvolumet, sier han. 
I tillegg er det store forventinger knyttet til nye Skoda Karoq, som kommer på det norske markedet i månedsskiftet november/desember i år. Modellen ligger i kompakt-SUV-segmentet, og er noe mindre enn Kodiaqen som ifølge Brun-Hansen har tatt SUV-markedet med storm.

I månedsskiftet november/desember lanseres Skoda Karoq. Modellen er en kompakt-SUV, og er noe mindre enn «storebroren» Kodiaq.

Inn på SUV-markedet

– Lanseringen av Kodiaq betyr jo at vi har økt modellspekteret vårt. Den har blitt veldig godt tatt imot, både i Europa, Norge og i Trondheimsregionen. Den er en gunstig bil i prissegmentet «biler med fornuftig pris», og kommer som både 5- og 7-seter, sier Brun-Hansen. 
Når det gjelder Karoqen, ble det i juni i år åpnet for forhåndsreservasjon av bilen i Norge. Brun-Hansen forteller om økt pågang etter at bilen ble vist frem under Tour de France i sommer, og sier det generelt er en stor interesse for bilen. 
– Vi forventer økning i salget også neste år på grunn av Karoqen, sier han.

Daglig leder hos Møller Bil Leangen - Skodaforhandleren i Trondheim Bjørn Brun-Hansen nyter godt av at nordmenn trykker Skodaen til sitt bryst. Forhandleren har hatt en salgsøkning på 20 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

Økning på landsbasis

Fortsatt er det Skoda Octavia som er den mest kjøpte Skoda-modellen i Norge. I en pressemelding fra tidligere i år opplyser MøllerGruppen at det i fjor ble registrert 3 795 nye biler av modellen her i landet, noe som gjør den til den niende mest kjøpte bilmodellen i 2016. Totalt ble det kjøpt 7 774 Skoda i Norge i 2016, og bilmerket utgjør fem prosent av det totale bilmarkedet i Norge. Sammenlignet med året før var det en økning på 3,8 prosent.
– 2016 var et bra år for Skoda, og vi er takknemlige for kundenes tillitt. Skoda er et merke som står sterkt i Norge, og vi har tro på at 2017 kan bli enda bedre, sier nyansatt direktør for Skoda i Norge, Thomas Meiner i den samme pressemeldingen.

Bestselgeren Octavia kom i ny versjon tidligere i år, og er fortsatt den mest solgte modellen til Skoda.

Mye bil for pengene

I Trondheim har forhandleren et mål om å levere mellom 450 og 500 biler i løpet av 2017, noe som vil være en økning fra fjorårets 400 biler. Brun-Hansen har en klar formening om hvorfor Skoda nærmest er blitt for en folkefavoritt å regne.
– Bilene har høyt utstyrsnivå, mye plass, et høyt sikkerhetsnivå og en fornuftig pris. Folk opplever at de får mye bil for pengene. Det er heller ingen typisk Skoda-eier lenger. Vi hadde et tidspunkt der vi henvendte oss mye til barnefamilier, og for en seks års tid siden var det gjerne akademikere som kjørte Skoda. Nå opplever jeg ikke at vi har noen spesiell kundegruppe. Vi er en bil for folket, sier han.

Forventer vekst

Brun-Hansen synes det er gledelig at bilmerket vokser i Norge på tross av at de så langt har uteblitt fra både elbil- og hybridbilmarkedet. Riktignok vil Skoda lansere sin første ladbare hybrid i 2019, etterfulgt av en helelektrisk modell i 2020, men Brun-Hansen spår vekst også neste år selv uten flere nylanseringer.
– Årsaken er modellspekteret vårt, både når det gjelder antall modeller og det at vi har kommet inn på SUV-markedet. Vi har fornyet alle bilmodellene våre siden 2013. Det kommer ingen nye modeller neste når, men vi vil opprettholde volumet vårt og forventer økning på grunn av Karoqen, sier han.
Som forhandler mener han den viktigste oppgaven er å lykkes med å holde på kundene.
– Vi er opptatt av at det skal være trivelig å være kunde hos Møller Bil på Leangen, og det er noe vi jobber for hver dag. Kunden skal føle at man blir tatt vare på, uansett hvilken selger man møter. Og tilbakemeldingene fra kundene viser at de føler seg ivaretatt. Det er det konkurransen i dag egentlig handler om. Det skal være hyggelig å være kunde, sier Bjørn Brun-Hansen.

Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & MøllerGruppen
 

Følg IN magasinet på Facebook