Hjem » Stavanger » Portretter »  Silje Sivertsen: Med hjerte for bambus

Silje Sivertsen: Med hjerte for bambus

Da hun kom hjem til Norge med en kleskolleksjon laget av bambus, var det ikke alle som helt forsto hva hun holdt på med. I dag er klærne fra Lilleba & Herremann både etterspurt og avhengighetsskapende. Designer Silje Sivertsen har funnet sin nisje – og hun er stolt av å være litt sær.

Historien om Lilleba & Herremann starter, passende nok, med en baby. Silje og kjæresten hadde nettopp fått barn da de pakket sammen og flyttet til Nederland.
– Siste dag før keisersnittet avsluttet jeg alle frilansjobber i Oslo, fikk babyen – en liten, fin gutt som vi kalte Bram - og flyttet til Haag. Jeg var hjemme med barnet i 10 måneder, og holdt på å gå på veggene.
Desperat etter å jobbe søkte Silje på en designerjobb hos en stor kleskjede – og fikk den. Etter dette gikk det slag i slag. I Milano begynte hun å tegne en kleskolleksjon til prematur og baby. Så bar ferden videre til Kina.
– Kjæresten min fikk jobb i Kina, og dette var en super mulighet for meg til å sette i gang med produksjon – så vi reiste avgårde…
Som utdannet klesdesigner og art director – fra henholdsvis Esmod (Oslo og Paris) og Westerdals, er det ikke særlig overraskende at Silje er i en kreativ bransje. Hun har tidligere jobbet som designer for Warner-gruppen og som frilanser i grafisk design. I 5 år drev hun i tillegg som frilans klesdesigner i Oslo.
– Da jeg fikk barn, hadde jeg aldri holdt en baby før. Jeg var ganske uforberedt, men ble først og fremst inspirert! Folk kler barna sine i mye ubehagelig. Plagg med sømmer, merkelapper, glidelåser – er det rart babyen griner?
Dette ble utgangspunktet for Lilleba & Herremann, et klesmerke som først og fremst fokuserer på komfort.

Bambus til liten og stor

Navnet Lilleba var opprinnelig Siljes kosenavn på hennes egen baby, og dette ble både arbeidstittel og endelig navn på det nye klesmerket. Kolleksjonene, som i begynnelsen ble laget i størrelser for prematur og nyfødt, utviklet seg i takt med Siljes eget liv. Barnet vokste, og etter hvert så hun behovet for en kolleksjon som favnet om et større område. Slik ble Herremann til, delen av produksjonen som består av klær til gutter og menn.
Lilleba & Herremann skiller seg ut på flere måter, men det som kanskje er det mest unike, er materialet klærne blir laget av.
– Da jeg bodde i Asia reiste jeg mye rundt på messer. I Hong Kong kom jeg over stoffer laget av soya- og bambusfiber, forteller Silje.
Hun ble umiddelbart fascinert av bambusens silkemyke kvalitet, og satte i gang med å produsere plagg, denne gang i Sør-Korea.
– Jeg valgte Sør Korea fordi det er et I-land, med en helt annen levestandard, bedre arbeidsforhold, sterkere fagforeninger og strengere miljøkrav enn i Kina.
Etter ett og et halvt år hadde hun en kolleksjon klar, og vendte tilbake til Norge.
– Folk hjemme forstod ikke helt. Det tar tid å vennes av med tanken om at ull er det beste materialet å kle barna i. Det er klart at ull er bra når det er kaldt. Men hvor ofte utsettes egentlig barn for bitende kulde?
Silje har bare lovord å si om bambusviskose, som sammen med bomull lager den deilige, myke kvaliteten på klærne. Materialet er også ventilerende og luktnøytralt. I tillegg er klær fra Lilleba & Herremann uten elastikk.
– Siden elastikk fremstilles kjemisk, er det ikke egnet for ømfintlig hud. Vi får mange tilbakemeldinger fra mødre med barn som har eksem, som forteller at Lilleba er det eneste barna deres kan bruke, sier Silje, og understreker at flere og flere får øynene opp for alt det positive med bambusviskose.
– Bambus er miljøvennlig og bærekraftig – og nei, vi tar ikke maten fra pandaen! Det finnes heldigvis mange ulike typer, forsikrer hun.

Søken etter det ekte

Vi sitter i det åpne, industrielle rommet som fungerer som møterom hos Lilleba & Herremann. I ekte arbeiderånd har Silje og hennes team etablert seg i en gammel spikerfabrikk «inni varmen» i Stavanger øst. Høyde under taket og store vinduer gjør at Siljes vakre mønstre kommer ekstra til rette her inne.
For inspirasjon vender hun seg mot svunne tider, egne minner og naturen. Rommet bugner over av nydelige klær i nostalgiske, duse farger. Mønstrene på plaggene har ofte en historie; En gammel blondeduk som Siljes mormor broderte, mønsteret på papiret i kjøkkenskuffene på hytta, gamle sjøkart, et falmet familiefoto.
– Mor og far hadde motorsykkel som unge. Min mor kjørte, mens far satt i sidevognen, ler Silje. Og nettopp et fotografi av Siljes far i sidevognen har blitt foreviget på noen av plaggene.
– Jeg er alltid på utkikk etter det som er ekte, varig, godt.

Viktig å hjelpe hverandre

Silje er opptatt av å ha gode, tillitsfulle forhold i alle ledd, og har jobbet med samme sør-koreanske produsent i 7 år.
– Vi står for 50 % av fabrikkens produksjon. Det er viktig for meg å vite at vi bidrar til noe bra ved å produsere klærne der vi gjør. Vi skaper arbeidsplasser og gode relasjoner, både i Sør-Korea og her hjemme.
Hun understreker at samarbeid er et nøkkelord, særlig i tider som nå.
– I perioder når det kan være vanskeligere å realisere drømmene sine, er det veldig viktig å hjelpe hverandre istedenfor å sitte på hver sin haug. Alle er avhengig av hverandre, mener Silje, som jobber for å ha en god dialog med både kunder og andre aktører.
Silje har foreløpig ingen planer om å utvide konseptet, da hun trives godt i nisjen hun har skapt; deilige koseklær og mykt nattøy. I tillegg har Lilleba verdens mykeste sengetøy, som faller rundt kroppen på en måte som får deg til å føle at du ikke sover alene, ifølge Silje.
– Vi er en nisjebedrift, og det tenker vi å fortsette med. Jeg tror det er viktig å være litt rar. Men så er jo jeg veldig glad i sære og nerdete ting!
 
Tekst: Lina Grotmol I Foto: Dag Knudsen og Lina Grotmol

Følg IN magasinet på Facebook