Hjem >  Sett dine SPOR

Sett dine SPOR

– Det er mye nerver akkurat nå, både hos lærere og elever, forteller Knut Gunnar Aasen, rektor ved KKG. For om bare få uker inntar elever fra Kristiansand Katedralskole Gimle og Kvadraturen Skolesenter Kildens største sal med forestillingen SPOR. Med seg har de hele Kristiansand Symfoniorkester. At nervene råder er ikke det minste rart.

SPOR er et banebrytende dialogprosjekt hvor Kristiansand Symfoniorkester, funksjonsfriske videregående elever med interesse for kreative fag og elever med ulike funksjonshemminger har dannet felles front og sammen skapt en unik forestilling som berører og begeistrer. Prosjektet bruker kunst som verktøy for mestring, forståelse og inkludering.
– Dette med inkludering er utrolig viktig for oss. Mange snakker om integrering, men det er et uttrykk vi ikke liker. Isteden vil vi at alle skal føle seg inkludert – og at alle skal kunne ha sin egenart, forteller Mette Midling-Jenssen, lærer ved KKG og en av de ansvarlige bak prosjektet.

Et felles løft

KKG har alltid hatt en solid forankring i kultur, men med forestillingen SPOR har de tatt denne tradisjonen til nye høyder.
Mer enn 80 elever er med, fra alle studieretninger og med ulike funksjonsnivå. Noen bidrar med tekst, andre med sang og dans.
– Å prate om fellesskap er vel og bra, men å faktisk skape en felles møteplass gjør noe med ungdommens holdninger. Folk blir rausere, fortsetter Mette.
– Det handler mye om at alle elever skal få bidra til et felles løft, ta del i et prosjekt – og ikke bare være tilstede. Dette hadde ikke vært mulig uten alle deltakere. Hver og én er like verdifulle, supplerer Knut Gunnar.
Lenge ble SPOR oppført på små scener. Men for ikke så lenge siden fanget de bevegende forestillingene oppmerksomheten til Kristiansand Symfoniorkester. Kunne de bidra med sin hjelp? Klart de kunne! Det ville også Kilden Dialog.
Resultatet av samarbeidet er blitt en enestående oppsetning.
Et bestillingsverk av komponist og musiker Stig Nordhagen danner den musikalske og kunstneriske rammen om prosjektet.
Temaet er hvordan vi – på godt og vondt – setter spor hos hverandre. Dette utforskes gjennom tekst, sang, dans, musikk og teatrale virkemidler.

Samhold gir styrke

Prosjektleder og kunstnerisk leder Elisabeth Lindland, ved Kilden Dialog, er stolt over at Kilden har fått lov til å hjelpe til.
– Forestillingene de hadde på de små scenene beveget oss kraftig. Det samme gjorde lærerne ved KKG, som er utrolig profesjonelle – både faglig og menneskelig. Kilden Dialog ser stadig etter prosjekter som kan vokse seg sterke, ha et godt kunstnerisk nivå og en dyp berøringskraft. SPOR er alt dette – og vel så det. Kilden bidrar med en mer profesjonell ramme enn tidligere, men forestillingen beholder det unike. Vi har hatt tett dialog hele veien.

Lindland kan ikke få rost skolen nok

– Vi ser at når mennesker opplever mestring skjer det kraftfulle ting. Her er det det fokus på verdighet. Alle strekker seg til sitt ytterste i møte med hverandre og orkestret. Forestillingen gir publikum tilgang til historier de ellers ikke får. En gutt med hjerneskade har for eksempel skrevet eksistensielle tekster om å være menneske, men også om å leve med en hjerneskade, som han fremfører fra scenen.
En CP-rammet jente uten språk forteller sin historie gjennom bilder og «voice over» i et poetisk og visuelt vakkert dansenummer. Nøkkelen til berøringskraften ligger ofte i koblingen mellom funksjonsfriske elever og de med funksjonshemninger, samt mellom elever og musikere i orkestret.
Elever fra alle studieretninger deltar – fra engelsk til norsk, idrett og drama –med imponerende styrke.
Sammen har amatører og profesjonelle laget en vakker og berørende forestilling med kontraster som sentralt tema. Det stumme og det høylytte, det avanserte og det enkle, det rytmiske og det melodiske, funksjonsfriske og funksjonshemmede, det sarte og det tøffe, det store og det lille. Alt i et samspill, alt for å sette spor.

Tekst: Siri Gerrard I Foto: Reidar Mosland og Jon-Petter Thorsen

Følg IN magasinet på Facebook