Hjem >  Selger mer enn bare smykker!

Selger mer enn bare smykker!

Spesialdesignede smykker, egne merkevarer, håndverkstjenester, muligheten til å lage dine egne gifteringer på verkstedet, samt ansatte som mer enn gjerne deler av sin fagkunnskap. Heyerdahl gjør mer enn bare å selge produkter – her får du en unik handleopplevelse på kjøpet!

Heyerdahl kan skilte med egen design. Over tegner Sten Heyerdahl ringen til høyre.

I dagens samfunn hvor alt skal gå så raskt og stadig mer foregår på nett setter vi mer og mer pris på møter mellom mennesker og de unike opplevelsene. Dette gjelder ikke minst når vi skal handle og særlig når vi skal kjøpe noe så personlig som et smykke. Hos Heyerdahl har de lagt alt til rette for at deres kunder skal få en personlig og annerledes handleopplevelse.
Gullsmed Heyerdahl er en av landets ledende gullsmeder og urmakere med et bredt utvalg smykker, diamanter og klokker. Her finner du alt fra det klassiske og tidløse til de siste trendene. I dag har Heyerdahl butikker på Paleet og CC Vest etter at de tidligere i år avviklet butikken på Skøyen. 
– Da Tårnhuset på Skøyen skulle rehabilitere, ble dessverre ikke forholdende lagt til rette slik vi ønsket. Dette gjorde det umulig for oss å drive videre i samme lokaler, med de følger at butikken dermed måtte avvikles. Etter 23 år og lengstlevende i Karenslyst alle, var det vemodig forlate området. Vi takker imidlertid våre gode kunder gjennom alle disse årene, og håper likevel de fortsetter å benytte våre tjenester i våre øvrige butikker på CC Vest og Paleet. Vi kommer dessuten til å se på mulighetene for å reetablere oss på Skøyen igjen når tiden er inne, forteller gullsmed Thomas Heyerdahl.
Tar man en titt på sosiale medier er det tydelig at det er mange som setter pris på Heyerdahl, og de ansatte røper at det hender at fornøyde kunder kommer innom butikken med både blomster og konfekt. 
– Det er svært viktig for oss å finne de løsningene i butikk som gjør butikkbesøket til en større opplevelse enn det var tidligere. Ikke bare for å skille oss mer fra netthandelen, men også fordi vi synes det er hyggelig å bidra med en merverdi til kundene våre utover det å handle et produkt.

Designer egne smykker

I tillegg til en rekke anerkjente merker fra inn- og utland kan Heyerdahl skilte med egen design. Er du på jakt etter et vakkert og spennende smykke som ingen har maken til anbefales du å ta turen innom en av deres butikker. 
– Vi spesialdesigner dessuten mange smykker basert på kundens ønsker eller vi bygger om gamle smykker. Mange har kanskje smykker liggende i smykkeskrinet de har arvet fra en kjær tante, men som ikke er helt moderne lengre. I butikken på Paleet har vi også en egen avdeling for løse edelstener, The Gem Wall, hvor du kan selv kan velge ut en edelsten og få designet et smykke rundt akkurat den stenen. Her er det også mulig å velge sin «lykkesten», edelstenen som representerer den måneden du er født, som sies å bringe hell og lykke til bæreren, sier Thomas Heyerdahl med et smil.
Heyerdahl selger også mange signetringer i forskjellig design med gravert våpenskjold eller monogram.
– Smykker skaper tilhørighet og vi ser at familiesmykkene med våpenskjold er noe folk setter pris på. Slektsforskning er jo veldig populært og mange ønsker å lære mer om hvor de kommer fra. Dette er dessuten typisk arvegods som kan brukes av flere generasjoner. Smykkene er tidløse og like aktuelle om 50 år som i dag, og det blir gjerne et smykke man verdsetter på en helt spesiell måte. Det er ikke så mange ting man kjøper her i livet som stiger i verdi – det gjør både gull og diamanter.

Deler kunnskap med kundene

Av alle de edle smykkestenene så befinner diamanten seg i en egen klasse og det er nok mange som drømmer om vakre diamantsmykker. Ofte ser man store reklamer for ulike tilbud og rabatter på diamanter som nesten virker for gode til å være sanne. Dessverre er det ofte slik også. Planlegger du å kjøpe et diamantsmykke er det derfor viktig at du handler fra fagfolk med erfaring og kunnskap om diamanter. Det kan fort vise seg å bli dyrt å kjøpe på feil sted om kvaliteten som er oppgitt er feil eller om diamanten er så dårlig fattet at den faller ut etter kort tids bruk. Hos Heyerdahl har de lang erfaring og mye kunnskap om diamanter. Kunnskap de gjerne deler med sine kunder. 
– Våre ansatte kan diamanter. Det er viktig for oss at kundene føler seg trygge når de kjøper diamanter og vet akkurat hva de kjøper. Vi gir alltid god informasjon slik at man vet nøyaktig hva man får i forhold til prisen. Ofte setter vi oss ned sammen med kunden i vår private lounge og prater. Her er det også mulig å se på diamanten i et mikroskop. Det fokuseres ofte kun på kvaliteter som farge, klarhet og størrelse. Både slipekvalitet, symmetri, proporsjoner og flourisence er blant flere detaljer som spiller en viktig rolle for diamantens endelige pris. Dette er blant det vi ønsker å kommunisere mer av til kundene våre. Investerer man i kostbare smykker er det viktig at kvaliteten er deretter, og at kundene er trygge på hva de faktisk betaler for.

Går du med gifteplaner?

Det å velge ut gifteringer er et av de viktigste gjøremålene før den store dagen. Dette er tross alt smykker man skal bruke hver dag resten av livet.
– Det er viktig for oss å gjøre litt ekstra rundt det å plukke ut gifteringer. Vi ønsker å tilby alle muligheter, enten man ønsker å kjøpe ringer rett fra brettet eller designe drømmeringene i samarbeid med en av våre ansatte. Vi har også et tilbud hvor paret selv kan være med på verkstedet for å lage sine egne gifteringer. Dette er noe vi arrangerer et par ganger i året og det er plass til 2-3 par per gang. Det er virkelig et minne for livet og hva er vel mer romantisk enn å stå i kirken og gi hverandre ringer man har laget selv?
Heyerdahl er med andre ord ikke helt som alle andre butikker. 
– Vi leter hele tiden etter det som kan gi kundene økte opplevelser. Ved hjelp av gode kundemøter og ikke minst fagkunnskap yter vi andre tjenester enn man får på nett og andre tradisjonelle gullsmeder. Forskjellen mellom nettbutikker og fysiske butikker er nettopp det menneskelige aspektet og den faglige innsikten. Derfor tror jeg også at de fysiske butikkene kommer til å bestå. De fleste ønsker et sted å forholde seg til og ikke bare en postboks med adresse på Maldivene. Samtidig er det viktig at kundene er bevisste og bruker butikkene i sitt nærmiljø, hvis ikke vil de forsvinne og vi sitter igjen med kalde spøkelsesbyer.
I tiden før jul planlegger Heyerdahl dessuten lansering av ny nettside og nettbutikk. 
– En stund var alle så bekymret for at butikkene bare skulle bli showroom hvor kundene så på varene før de gikk hjem og bestilte de på nett. Men trendene i dag viser at det ofte er det motsatte som skjer. 7 av 10 orienterer seg på nett først før de går i en fysisk butikk og handler. Vi ser at svært mange av våre kunder har sjekket ut både oss og produktene på nett før de kommer hit, derfor er det viktig for oss med en god tilstedeværelse både i de fysiske butikkene og på nett, avslutter Thomas Heyerdahl og ønsker alle velkommen til Gullsmed Heyerdahl for en hyggelig og litt annerledes julehandel!

FAKTA: Heyerdahl

• Avdelinger: Paleet, Vip-avdeling Paleet, CC Vest og nettbutikk.
• Telefon: 22 55 25 25
• E-post: post@heyerdahl.no
• Webside: www.heyerdahl.no
• Facebook: www.facebook.com/heyerdahl.gullsmed
• Instagram: www.instagram.com/heyerdahl_gullsmed

Tekst: Mona Gullstein | Foto: Mona Gullstein & Heyerdahl
 

Følg IN magasinet på Facebook