Hjem » Trondheim » Klær & mote »  Rendyrker konseptet i «nye» butikker

Rendyrker konseptet i «nye» butikker

Vel et år er gått siden de to Kleins-butikkene i Midtbyen pusset opp og «reåpnet» som rene dame- og herrebutikker. 

Da den Trondheimsbaserte kleskjeden besluttet å samle herreklær i Nordre og dameklær på Byhaven, var det for å i større grad kunne rendyrke Kleins-konseptet. Resultatet er blitt bedre plass, flere eksklusive merker og en følelse av storby i begge butikkene.

Ren konfeksjonsavdeling

– Tidligere hadde vi dameklær oppe og herreklær nede. Da vi åpnet på nytt fikk vi mulighet til å ha en ren konfeksjonsavdeling i andre etasje og fritidsklær i første. Vi har også fått mange nye merker inn i rekkene, slik som Oscar Jacobson og Tagliatore på konfeksjon. Vi har et større fokus på tilbehør og et tettere samarbeid med leverandører som Lindeberg, forteller butikksjef ved Kleins Nordre, Henrik Hegle. 

Eksklusivt og åpent

Herrebutikken fortsetter å jobbe tett med en av sine store leverandører, Boss, samtidig som de fokuserer på flere eksklusive merker slik som Eton og det italienske jakkemerket Montecore. 
– Vi skal være den beste i byen på konfeksjon, men vi har også fokus på fritid. Kundene våre handler både konfeksjon og fritid, sier Hegle. 
I den nye butikken er det både bedre gulvplass og høyt under taket. Fra gågata utenfor ser man rett inn i første etasje.
– Tanken er at man skal få en god romfølelse. Vi opplever at når kundene er ferdig med å handle, så tar de en runde til. De bruker lenger tid i butikken fordi det er mer å se på, sier Hegle. 
Selv om butikken tilhører det øverste prissegmentet, ønsker han å skape en god og folkelig atmosfære. 
– Det skal være litt løst og ledig, sier han.

Byens største

Ved Kleins på Byhaven har butikksjef Kjersti Vikhals 400 kvadratmeter til rådighet, og driver således byens største enkeltstående damebutikk. Også her ble det tidligere solgt både dame- og herreklær.
– Kleins har alltid vært dame- og herrebutikk, så det føltes litt skummelt å rokke ved grunnvollene. Men herre forsvant litt mens dame gikk bra, så da ble dette det beste å gjøre. Byhaven er også et typisk damesenter, sier Vikhals.

Mer tilbehør

I den «nye» damebutikken er det gjort mer plass til tilbehør som smykker, vesker og sko. Romslige prøverom og en egen krok der barna kan se på TV eller leke med Lego, skal sørge for en god shoppingopplevelse. Inspirasjonen har Vikhals hentet på reiser i utlandet, godt hjulpet av en interiørarkitekt. 
– Vi skal gjøre det til vårt og butikken skal være i Kleins-ånd. Men det er også viktig at kundene opplever en forandring. En kunde som var innom sa hun fikk feelingen av å være i New York. Vi kunne ikke fått en bedre kompliment, smiler Vikhals.
Konseptet er fortsatt eksklusivt. I likhet med butikker i utlandet har Vikhals og hennes medarbeidere organisert butikken etter merker. Boss, Scandinavian Edition, Sand, Leowulff og Mads Nørgaard er noen av de nye merkene, mens klassikeren fra 80-tallet, Busnel, fortsatt er med. 
– Busnel har vært en enorm suksess etter at vi tok det inn igjen, forteller Vikhals.

Stadig utvikling

Kundene har tatt godt imot det nye konseptet, og både Vikhals og Hegle kan se tilbake på et fantastisk første år etter re-åpningen. Men de to hviler ikke på laurbærene av den grunn. 
– Vi har vært med lenge i gamet, og har en ledelse som hele tiden tenker nytt. Vi er hele tiden på utkikk etter nye merker som kan løfte butikken enda mer. Men det er jo kjempeartig at det gikk så bra i fjor, sier Vikhals.

– En fantastisk shoppingby

Kleins-butikkene eies i dag av Kleinsgruppen, og er et av byens eldste foretak i klesbransjen. Butikkene legger vekt på å føre merker fra mange av de store motehusene, og skal ha merker man ikke finner andre steder. Hver butikk har sitt eget særpreg.
– Det artige med Kleins-konseptet er at vi er individuelle butikker og dyrker vårt eget særpreg. Ingen butikker er helt like, og vi har forskjellige merker og uttrykk, sier Vikhals. 
Både hun og Hegle mener Trondheim som handelsby har gjennomgått en stor forvandling de siste årene. 
– Trondheim er en fantastisk shoppingby. Det er også mange tilreisende til byen, og da er det en fordel at butikkene ligger så tett, sier Hegle, og viser til de andre butikkene i samme segmentet i Midtbyen.

Tekst & foto: Renate Brødreskift